• 0

arbeidsovereenkomst beeindigen

Afgelopen week heb ik mijn baas te kennen gegeven om het bedrijf te verlaten en zelfstandig verder te gaan.

In het contract is geen concurrentie/relatiebeding opgenomen.Wel een standaardgeheimhoudingsverklaring.

Nu heeft mijn baas me te kennen gegeven toch redenen(nog niet benoemd) te hebben gevonden waardoor ik niet mijn bestaande klanten(waaronder klanten die ik al kende voordat ik bij deze baas begon) mag benaderen..

Kan dit zomaar?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/6628-arbeidsovereenkomst-beeindigen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Indien sprake is van ernstig verwijtbaar handelen door een werknemer dan zou de werkgever de schade die hij daardoor lijdt kunnen verhalen op de werknemer. Dit geldt in het bijzonder voor klanten die weggekaapt worden bij de werkgever. Op het geheimhoudingsbeding kan in dit verband een beroep worden gedaan. Voor klanten die door de werknemer zijn aangebracht middels indiensttreding bij de werkgever ligt dit wat genuanceerder, maar het is bepaald niet denkbeeldig dat een werkgever ook ter zake van die klanten in het gelijk wordt gesteld.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

Hallo,

tegenwoordig is het eerder usance dan uitzondering dat er klanten met de adviseur of accountmanager overgaan. Wel belangrijk is dat je geen bedrijfsgegevens of "gereedschap"van de oude werkgever hanteert of gebruikt.

Ik denk even aan de accountants-sector en financiele wereld.

groeten Ad

• 0

Hallo,

Er wordt soms gedacht dat, als er geen concurrentiebeding of relatiebeding overeen is gekomen, alles mag. Dat is niet zo. Je mag je voormalig werkgever geen schade berokkenen als gevolg van onrechtmatig handelen.

Klanten van je werkgever inpikken kan onrechtmatig zijn. Of dit zo is, hangt af van de omstandigheden van het geval, het is moeilijk daar in het algemeen zekerheid over te geven.

Een paar adviezen dus.

Ben tijdens het dienstverband (en eigenlijk ook daarna) zo terughoudend mogelijk naar relaties van je werkgever. Stuur ze zeker geen brief met: ik neem hier afscheid van u, maar komt u mee, ik ga voor mezelf beginnen. Dat is echt helemaal fout.

Als mensen je benaderen, mag je best info geven, maar vraag ze dan om, na het einde van je dienstverband, jou schriftelijk te verzoeken om hen van dienst te zijn. Zorg ervoor dat er geen stukken zijn waarmee bewezen kan worden dat je actief de klanten van je baas benadert en zorg er tevens voor dat je van alle voormalige relaties van je baas die jouw relaties worden, kunt bewijzen dat niet jij hen, maar zij jou hebben benaderd.

Tot slot: dit is natuurlijk ook niet onredelijk. Stel dat jij goed gaat draaien, je neemt iemand in dienst, en na een jaartje gaat jouw nieuwe werknemer er met je klanten vandoor zodat jouw bedrijf instort. Niet fijn.

Lambert

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar