• 0

Particuliere zendingen inklaren bij de douane

Beste Lezer,

 

Ik wil een dienst opzetten waarmee particulieren vanuit India pakketten kunnen versturen naar particulieren in Nederland. Mijn team verzamelt alle pakketten in India en verscheept ze vervolgens in een 20 of 40ft container naar NL. Ik heb een aantal douane expediteurs gesproken over de inklaring van deze goederen. Meeste van hen willen zulke inklaringen niet doen omdat het teveel werk met zich mee brengt. Volgens hen moet je per pakket gaan kijken wat de inhoud van het pakket is en de hs-codes opzoeken voor elk artikel in het pakket. Dat is inderdaad heel veel werk. De douane expediteurs die de goederen wel willen inklaren vragen meer dan 50 euro per inklaring wat dus helemaal niet rendabel is.

 

Weet u misschien hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

 

Met vriendelijke groet,

Z.T. Singh

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Puur als stof tot nadenken: Waarom zouden je klanten jouw verkiezen boven een gemiddelde andere pakjes vervoeren die van deur te deur levert? Transport per container is niet de snelste manier van iets versturen, terwijl particulier lijkt mij vooral kleine pakketjes versturen en die snel verstuurd willen hebben? Ook de spullen van een particulier naar de container krijgen en als de container is verscheept weer naar de particulier toe lijkt me ook een dure aangelegenheid. 
Ik zie zo niet hoe je hier geld mee kunt verdienen, anders dan dat je het op grote schaal met een goede infrastructuur er achter kunt doen?

 

Een Franse klant van mij laat spullen soms versturen door UPS via Boxtal, dat is een Frans bedrijf dat verzending per UPS voordeliger aanbiedt dan dat UPS dat doen aan personen en bedrijven die kleine volumes hebben. Het lijkt me dat die een bepaalde afspraak hebben met verschillende transportbedrijven om daar bepaalde volumes van hun service af te nemen, een deel van de korting weg geven aan de klant en een deel zelf gebruiken. 

 

Mogelijk is zoiets een alternatief mits je genoeg verscheept

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Zorawar Singh zei:

 De douane expediteurs die de goederen wel willen inklaren vragen meer dan 50 euro per inklaring wat dus helemaal niet rendabel is.

50 Euro voor een container vol verschillende pakketje en goederencodes is een spotprijs. 

 

16 uur geleden, Zorawar Singh zei:

Volgens hen moet je per pakket gaan kijken wat de inhoud van het pakket is en de hs-codes opzoeken voor elk artikel in het pakket. Dat is inderdaad heel veel werk.

Dat hoeven ze helemaal niet doen, die gegevens kun jij ook bij hun aanleveren. 

Link naar reactie
  • 0

Sluit mij aan bij Jessek. Zou mij dan meer richten op de zakelijke markt, waarbij je inspeelt op de behoefte van grotere webshops in India die via jou kunnen versturen of importeurs in Nederland benaderen die via jou voordeliger kunnen inkopen. Lijkt mij een prima dienst, maar voor de Nederlandse consument wellicht een beetje omslachtig.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Ondernemeneer zei:

importeurs in Nederland benaderen die via jou voordeliger kunnen inkopen. Lijkt mij een prima dienst, maar voor de Nederlandse consument wellicht een beetje omslachtig.

De vraag gaat niet over inkopen en Nederlandse consumenten maar over zendingen van particulieren aan particulieren, dus geschenken en dergelijke. Ook binnen de douane een aparte stroom (goederen zonder handelskarakter, vrijstellingen e.d.)

Link naar reactie
  • 0

Ik las die 50 Euro als per pakket in de container, wellicht heb ik het verkeerd begrepen, 50 Euro per pakketje is natuurlijk erg duur.  50 Euro op een hele container is natuurlijk inderdaad spotgoedkoop. Zo goedkoop dat dat me dan weer onmogelijk duur lijkt.  Wellicht dat Zorawar dat nog wilt toelichten?

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, jessek zei:

Ik las die 50 Euro als per pakket in de container, wellicht heb ik het verkeerd begrepen, 50 Euro per pakketje is natuurlijk erg duur.  50 Euro op een hele container is natuurlijk inderdaad spotgoedkoop. Zo goedkoop dat dat me dan weer onmogelijk duur lijkt.  Wellicht dat Zorawar dat nog wilt toelichten?

in de praktijk zal het wel wat hoger uitkomen, de meeste douane-expediteurs rekenen een extra bedrag (meestal rond de 5 Euro) voor een extra goederencode in de aangifte.  Aangezien het feitelijk om een groupagezending met waarschijnlijk veel verschillende producten/goederencodes gaat zal de rekening wel wat hoger uitvallen,  als de aantallen echt de spuigaten uitlopen kan er nog gebruik gemaakt worden van een vereenvoudiging.

Link naar reactie
  • 0

Hou er ook rekening mee dat je de container eerst vanaf de terminal naar een loods moet laten verplaatsen onder een T1 document.  Aangeven op de terminal wordt een crime met zendingen van particulieren. Geheid dat je ze niet allemaal ingeklaard krijgt voordat de freetime kadehuur verloopt en er zullen er best wel een paar rood vallen.

 

Je zal de container onder T1 naar een loods moeten laten verplaatsen. Vervolgens laten lossen en daarna per zending gaan inklaren.  Ik snap wel dat je te horen krijgt dat er weinig expediteurs zijn die dit willen doen. Een expediteur zal per deelnemer een aangifte moeten doen.

www.santova.eu

 

Innovatieve oplossingen. Eindeloze mogelijkheden.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Bedankt voor de reacties. Ten eerste wil ik mijn excuses aanbieden voor mijn late reactie. Ik had niet verwacht dat ik binnen een korte tijd zoveel reacties zou ontvangen op mijn post. Ik wil een paar dingen duidelijk maken:

 

1. Ik wil voor zowel particulieren als bedrijven goederen importeren. Voor bedrijven is het vanzelfsprekend dat zij inklaringskosten moeten betalen en zij verwachten dat ook. In het geval van particulieren is dat niet zo. Dus stel een klant heeft een pakket gestuurd met een waarde van 40 euro (waar een vrijstelling van invoerrechten en heffingen voor geldt), om die in te klaren moet dan ook 50 euro betaald worden.

 

2. Het zijn meestal kleine pakketten met een gewicht niet boven de 30 kg maar er zitten ook exceptionele zendingen tussen, bijvoorbeeld iemand die een bed wil sturen. Een

bed versturen met een koeriersbedrijf als UPS is onvoorstelbaar voor de meeste vanwege de kosten die eraan verbonden zijn.

 

3. Transport per container is inderdaad traag maar wel goedkoop. Jessek, ik heb alle uitgaves behalve de inklaringskosten berekend en ben tot de conclusie gekomen dat ik mijn klanten een lage tarief kan bieden en zelf ook wat centjes kan verdienen.

 

Ik vraag me af hoe een container met AliExpress bestellingen wordt ingeklaard. Daar zitten ook pakketten in van misschien honderden consumenten.
 

Link naar reactie
  • 0
On 15/07/2020 at 09:50, Bert. said:

50 Euro voor een container vol verschillende pakketje en goederencodes is een spotprijs. 

 

Dat hoeven ze helemaal niet doen, die gegevens kun jij ook bij hun aanleveren. 

Als ik alle hs codes zelf aanlever zouden de douane expediteurs dan ook geld vragen om elke hs-code die ik heb aangeleverd in het systeem te zetten?

Link naar reactie
  • 0
On 17/07/2020 at 10:24, Peter M said:

Hou er ook rekening mee dat je de container eerst vanaf de terminal naar een loods moet laten verplaatsen onder een T1 document.  Aangeven op de terminal wordt een crime met zendingen van particulieren. Geheid dat je ze niet allemaal ingeklaard krijgt voordat de freetime kadehuur verloopt en er zullen er best wel een paar rood vallen.

 

Je zal de container onder T1 naar een loods moeten laten verplaatsen. Vervolgens laten lossen en daarna per zending gaan inklaren.  Ik snap wel dat je te horen krijgt dat er weinig expediteurs zijn die dit willen doen. Een expediteur zal per deelnemer een aangifte moeten doen.

Bedoelt u hiermee dat ik gebruik moet maken van een douane-entrepot?

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Zorawar Singh zei:

Als ik alle hs codes zelf aanlever zouden de douane expediteurs dan ook geld vragen om elke hs-code die ik heb aangeleverd in het systeem te zetten?

Zoals ik eerder had geschreven, het is gebruikelijk bij douane-expediteurs om een vast bedrag te rekenen voor een aangifte met 1 of 2 goederencodes en een extra bedrag (bijvoorbeeld 5 Euro) voor iedere volgende HS-code. Maar dat zijn bedragen voor standaard leveringen. In feite hebben we het over e-commerce, je moet dus eigenlijk op zoek naar een expediteur die de Venue regeling mag toepassen. Daar horen weer andere tarieven bij.

 

8 uur geleden, Zorawar Singh zei:

Ik vraag me af hoe een container met AliExpress bestellingen wordt ingeklaard. Daar zitten ook pakketten in van misschien honderden consumenten.
 

 

Dat gaat dus via de Venue regeling

 

Op 17-7-2020 om 10:24, Peter M zei:

 Geheid dat je ze niet allemaal ingeklaard krijgt voordat de freetime kadehuur verloopt en er zullen er best wel een paar rood vallen.

Dit eerst punt is redelijk onzinnig, je hebt met deep sea containervervoer weken de tijd om de aangifte voor te bereiden.  Het risico dat een (deel van) de zending rood valt bestaat wel, zeker met veel verschillende goederencodes maar dat je dan per se naar een douane entrepot moet lijkt me wat overdreven

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.