Aanbevolen berichten

Beste meedenkers,

 

Door ziekte was ik na veel vechten niet meer in staat mijn gezonde bedrijf na 23 jaar verder te kunnen runnen

Helaas, ( of gelukkig ) zit ik na mijn aangevraagde faillissement nu in de WSNP vanaf 16-4.

Vraag: Kun je door middel van testamentair bewind gedurende de schuldsanering voorkomen dat schuldeisers aanspraak maken op een nalatenschap?

En mocht dit zo zijn hoe gaat een bewindvoerder hier mee om?

Word dit aangevochten t.z.t. bij de rechtbank en is hier jurisprudentie over?

Volgens notaris is het mogelijk dit te beschrijven maar ben er niet gerust op.

 

Ben benieuwd naar een reactie van iemand met kennis van zaken.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
29 minuten geleden, 123Ed331 zei:

Word dit aangevochten t.z.t. bij de rechtbank en is hier jurisprudentie over?

ECLI:NL:RBDOR:2001:AF0338

Inhoudsindicatie: Overlijden van de schuldenaar dient te leiden tot beëindiging van de schuldsaneringsregeling. Voor een dergelijke beëindiging bepaalt artikel 350 lid 5 Faillissementswet dat de nalatenschap alsdan van rechtswege in staat van faillissement verkeert.

De schuldenaar was gehuwd in gemeenschap van goederen. Op de weduwe blijft de schuldsaneringsregeling van toepassing. Faillissement van de nalatenschap zou derhalve betekenen dat de gemeenschap van goederen zowel in het faillissement als in de voortdurende schuldsaneringsregeling van de weduwe betrokken zou moeten worden. Uit een oogpunt van systematiek van de wet is dat niet goed denkbaar. De rechtbank is daarom van oordeel dat in dit geval als het onderhavige geldt dat de gemeenschap van goederen in de schuldsaneringsregeling wordt afgewikkeld en dat de nalatenschap niet van rechtswege in staat van faillissement verkeert.

 

ECLI:NL:RBDOR:2003:AF8717

Inhoudsindicatie: Het vervallen van de artikelen 198 tot en met 202 Faillissementswet is voor de rechtbank aanleiding om -bij het einde van de schuldsaneringsregeling door het overlijden van de schuldenaar- een vereffenaar te benoemen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ja, dat werkt, maar daar zitten wel allerlei haken en ogen aan, waardoor je zeker niet vrij over het vermogen kunt beschikken. Schuldeisers en ook WSNP bewindvoerders hebben er vaak wel moeite mee, maar dat komt vooral door onbekendheid met de erfrechtelijke materie. 

Link naar reactie

Ik kan me voorstellen dat schuldeisers en WSNP bewindvoerders er moeite mee hebben.

Kan hier ook maar zeer summier informatie over krijgen, ben ook zeer benieuwd of hierover

Jurisprudentie is.

Hopelijk kent iemand een soortgelijke zaak en/of hoe hiermee is omgegaan.      

 

Link naar reactie
2 uur geleden, 123Ed331 zei:

Dank voor je bericht, maar ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest.

Het gaat niet om mijn nalatenschap als schuldenaar maar als ik een nalatenschap/ erfenis krijg toebedeeld.

Ok, dan deze ...

 

ECLI:NL:RBDHA:2017:3874

Inhoudsindicatie: Schuldsaneringsregeling en testamentair bewind. Testeervrijheid erflater. Instellen testamentair bewind in beginsel geen grond voor beëindiging wsnp, aanvaarden nalatenschap onder bewind evenmin. Geen verplichting lening te nemen om de waarde van het geërfde in de boedel te laten vloeien. Aanpassing nominale deel VTLB door rechter-commissaris vanwege mogelijkheden bij testamentair bewindvoerder. Moeizame verhouding schone lei en vrijvallen erfenis na schuldsaneringsregeling.

 

ECLI:NL:RBNHO:2018:10301

Inhoudsindicatie: WSNP; verzoek ex art. 358a Fw tot ontneming schone lei; ernstige benadeling schuldeisers door het verzwijgen van een erfenis.

 

Procedure erfenis aanvaarden of verwerpen namens een persoon in de WSNP.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Wederom dank voor de informatie hierover, goed gevonden!

Zoals ik het lees is er een mogelijkheid om dit op deze manier te regelen hetzij op het randje allemaal.

Ik ga het voorleggen aan betreffende erflater die het vervolgens kan bespreken met de notaris. 

Mocht er andere zaken hierover te vinden zijn dan hoor/zie ik het natuurlijk graag......

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.