• 0

Auto van de zaak verkopen aan mijn vriendin

Hoi allemaal,

 

Korte vraag, mag ik mijn auto vd zaak verkopen aan mijn vriendin (fiscaal partner)? En zo ja, zijn daarbij zaken waar ik aan moet voldoen, bijvoorbeeld met betrekking tot de waardebepaling?

 

Goed om daarbij te vermelden dat ik deze auto begin dit jaar bij de start van mijn zaak van prive aan de zaak verkocht. In de praktijk valt het zakelijk gebruik erg tegen, vandaar deze move, zodat we de auto weer prive kunnen gebruiken. Bijtelling is geen optie met 22% bijtelling over 42900 EUR... ;)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Ik neem aan dat de zaak een bv is, want dat is je schermnaam. 

 

Lijkt mij gewoon te kunnen, wat waarde bepaling lijkt mij dat je moet aansluiten bij de waarde die er begin van dit jaar voor betaald is. 
 

Er is nauwelijks mee gereden en de leeftijd is nog gelijk.

 

Je zult dit keer wel btw moeten rekenen, want de auto is als bedrijfsmiddel in gebruik geweest.

 

Dus ik zou zeggen.
De auto verkopen tegen de prijs die betaald is begin van het jaar + 21% btw.

 

Dit is helaas hoe de btw uitwerk bij aanschaf van een marge auto op de zaak. 

 

 

 

 


 

 

aangepast door Paul van Minderhout
Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Dank je voor je antwoord. 

 

De dagwaarde van de auto is iets minder dan begin dit jaar, dus er zit geen marge toegevoegd aan de prijs.

De BTW droeg ik ooit als particulier zelf al af, dus het lijkt mij dat ik  de auto BTW vrij (negatieve marge) , kan verkopen? Of zie ik dat verkeerd?

 

PS. Ik ben een ZZP-er, bedankt voor je tip, ik zie dat mijn schermnaam niet handig gekozen is - aangepast -

 

Fijne dag!

 

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, HJ Wekmans ZZP zei:

Goed om daarbij te vermelden dat ik deze auto begin dit jaar bij de start van mijn zaak van prive aan de zaak verkocht.

Begin dit jaar? Heb je al iets officieels in de administratie gedaan met deze auto (of kosten)? Weet de belastingdienst bijvoorbeeld al dat deze auto zakelijk staat? Zo niet, dan kun je hem misschien nog gewoon als privé beschouwen (na terugstorten van de aankoopsom).

 

Als de auto wel echt op de zaak staat dan moet je even vermelden wat het werkelijke zakelijke gebruik is (km en percentage).

 

Als ZZP'er kun je de auto in ieder geval niet zomaar terugverkopen aan privé of familie als deze reeds als zakelijk geëtiketteerd is.

 

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, HJ Wekmans ZZP zei:

Goed om daarbij te vermelden dat ik deze auto begin dit jaar bij de start van mijn zaak van prive aan de zaak verkocht. In de praktijk valt het zakelijk gebruik erg tegen, vandaar deze move, zodat we de auto weer prive kunnen gebruiken. Bijtelling is geen optie met 22% bijtelling over 42900 EUR... ;)

 

Zolang je nog geen definitieve aanslag inkomstenbelasting hebt waarop deze auto als zakelijk is meegenomen kun je je keuze gewoon terugdraaien zonder ingewikkelde (schijn) verkoopconstructie. Je zegt dat je dit jaar gestart bent dus zal er nog geen definitieve aangifte inkomstenbelasting zijn, dus gewoon de auto van de balans halen en eventueel als nog de wel zakelijk gereden kilometers declareren tegen 19ct.

 

Je mag je keuze dus wijzigen tot het moment dat je aanslag 2020 definitief is (Ergens eind 2021) omdat je begin 2020 bent gestart.

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Roel J zei:

dus gewoon de auto van de balans halen en eventueel als nog de wel zakelijk gereden kilometers declareren tegen 19ct.

En eventuele gemaakte kosten+btw als privéopname boeken en teruggevorderde btw over die kosten corrigeren in de volgende OB aangifte als die onder de 1000 blijven.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het nu een beetje kwijt, het gaat dus om de rechtvorm eenmanszaak? 

In dat geval staat de auto dus nog steeds op jouw eigen naam, en is niks verkocht, hooguit wat vermogensmutaties (geld naar prive en een activum op de balans).

 

Als dat het geval is, en dat vond allemaal dit jaar plaats sluit ik me aan bij Rik en Roel, gewoon terug draaien, maak van de overboeking een prive opname en stort hetzelfde bedrag terug. 

 

En dan verkoop je de auto als prive aan je vriendin.

 

Nog voor de volledigheid, maar als er geen sprake is van een BV een beetje overbodig want dan is er niks verkocht.

 

6 uur geleden, HJ Wekmans ZZP zei:

De dagwaarde van de auto is iets minder dan begin dit jaar, dus er zit geen marge toegevoegd aan de prijs.

ik bedoel marge auto niet in de zin van de winst of verlies maar als de BTW status van de auto. 

 

6 uur geleden, HJ Wekmans ZZP zei:

De BTW droeg ik ooit als particulier zelf al af, dus het lijkt mij dat ik  de auto BTW vrij (negatieve marge) , kan verkopen? Of zie ik dat verkeerd?

 

Helaas, verkoop van een bedrijfsmiddel is altijd met BTW, ook als je deze hebt gekocht van een particulier.
 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een super hulp mensen, heel erg gewaardeerd!

 

50 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:

Helaas, verkoop van een bedrijfsmiddel is altijd met BTW, ook als je deze hebt gekocht van een particulier.

 

Aha, dat wist ik dus niet! Kortom, ik verkoop mijn auto (in de marge categorie) aan een garagebedrijf en dan moet ik zakelijk dus altijd die 21% BTW betalen? Dan krijgt de belastingdienst 2 keer BTW en is het in de zin des woords niet alleen over de 'Toegevoegde Waarde'. Dit is cruciale hulp voor mij, omdat dit doorslaggevend is voor de beste keuze die ik kan maken. Als ik 4000 EUR BTW moet afdragen, dan ga ik voor jullie idee om de omzetting naar zakelijk (in de boekhouding) weer terug te draaien en gewoon lekker als prive vermogen houden.

 

Dan zet ik inderdaad de km's zakelijk met terugwerkende kracht op 19 ct.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.