Jump to content
MarcDB
Verberg

Huurovereenkomst overname winkel

Van een over te nemen winkel loopt het huurcontract volgend jaar af. Moeten we nu enkel een indeplaatsstellings-overeenkomst regelen en of ook tegelijkertijd over de huurprijs in onderhandeling gaan of deze onderhandeling afwachten tot einde huurovereenkomst. Het mag duidelijk zijn dat we deze winkel alleen willen overnemen tegen de huidige huurprijs. M.a.w : mag de verhuurder bij verlenging van het huurcontract de huurprijs naar eigen believen aanpassen?

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Als een contract afloopt hebben beide partijen het recht opnieuw over de voorwaarden te onderhandelen. Tenzij jullie een indeplaatsstelling tekenen en er nog een 2e termijn van 5 jaar volgt in een 5+5 huur overeenkomst, dan wordt meestal de prijsafspraken ook doorgezet.

Waarom het duidelijk mag zijn dat je alleen tegen de huidige prijs wilt overnemen snap ik niet.. dat zijn toch gewoon zaken die je incalculeert? hoe bedoel je die opmerking?

• 0

en waarom zou je tegen de huidige waarde overnemen?

wellicht kan je een veel betere prijs onderhandelen! huurwaarde is best gezakt afgelopen 4 jaar en huurders staan niet bepaald in de rij...

ik kan je een goede expert aan raden, heb ik zelf heel veel aan gehad bij mijn onderhandelingen! :winking-face:

"zoek het maar uit"

• 0
Op 16-7-2020 om 07:22, Roel J zei:

Als een contract afloopt hebben beide partijen het recht opnieuw over de voorwaarden te onderhandelen. Tenzij jullie een indeplaatsstelling tekenen en er nog een 2e termijn van 5 jaar volgt in een 5+5 huur overeenkomst, dan wordt meestal de prijsafspraken ook doorgezet.

Waarom het duidelijk mag zijn dat je alleen tegen de huidige prijs wilt overnemen snap ik niet.. dat zijn toch gewoon zaken die je incalculeert? hoe bedoel je die opmerking?

Bedoel: tegen de huidige huur of lager . Bij een indeplaatsstelling worden alle huidige voorwaarden ( ook de hoogte van de huur) overgenomen en is er pas ruimte voor onderhandelingen aan het eind van het oorspronkelijke contract , zie ik het zo goed?

• 0

Bij indeplaatsstelling neem je inderdaad het lopende contract over. Dan blijven in principe alle voorwaarden hetzelfde.

Maar aan het eind van dat contract onderhandel je opnieuw met de verhuurder, zo gaat dat altijd, vroeger was extra huurstijging een zekerheidje tegenwoordig zit er ook een huurdaling in.

Wat veel verhuurders doen als er nog maar een jaar op het contract zit is proberen om gelijk een nieuw contract voor 5+5 jaar te sluiten met jou. Dat geeft hen ook meer zekerheid. Maar dat stellen ze dan weer niet voor als de huurwaarde voor nieuwe contracten lager ligt dan het huidige.

Kortom het kan ook voor jou voordelig zijn om nu te kijken naar de huurmarkt en of de huur lager zal uitpakken in een nieuw contract.