• 0

BTW verleggen maar nog geen verkopen

Beste leden,

Ik ben bijna klaar om mijn webshop te openen. Echter heb ik een maand geleden mijn voorraad ingekocht in zowel Polen als Duitsland. Deze zijn belast met 0% btw en deze moet ik dus zelf uitrekenen. Nu komt echter de eerste BTW aangift eraan over 2 weken en mijn webshop gaat over ongeveer een week open. Ik heb dus nog 0 producten verkocht. Op elke website die ik lees staat bij btw verleggen dat het verrekent word met je verkopen. Nu heb ik dus echter nog niks verkocht maar er moet wel btw aangift gedaan worden. Krijg ik dit geld dan terug ookal heb ik de btw niet betaald? Ik kan niks verreken met verkopen namelijk dus ik breek mijn hersens er echt over hoe dit gaat werken.

Ik denk dat ik het geld nu terug krijg en dat ik dan bij de volgend BTW aangifte meer betaal als ik wel verkopen heb? Hoe gaan ze dit anders verrekenen over meerdere aangiftes?

Deze vraag is voor jullie waarschijnlijk heel makkelijk en bekend terrein maar ik breek er echt mijn hersens over. Het gaat maar over een paar honder euro maar ik ontvang het wel graag terug.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
50 minuten geleden, Gast zei:

Op elke website die ik lees staat bij btw verleggen dat het verrekent word met je verkopen. Nu heb ik dus echter nog niks verkocht maar er moet wel btw aangift gedaan worden. Krijg ik dit geld dan terug ookal heb ik de btw niet betaald? Ik kan niks verreken met verkopen namelijk dus ik breek mijn hersens er echt over hoe dit gaat werken.

Ik weet niet welke elke website u bezoekt, maar die van de Belastingdienst is toch helder en duidelijk ...

 

Hoe werkt btw verleggen?

 

Er is btw naar u verlegd : In uw btw-aangifte vult u in hoeveel btw er naar u is verlegd. U rekent dit uit op basis van de facturen waarbij de btw naar u is verlegd. U vult de vergoeding en het btw-bedrag in bij rubriek 2 'Verleggingsregelingen binnenland', of bij rubriek 4 'Prestaties uit het buitenland aan u verricht'.

 

Btw aftrekken: Is er btw naar u verlegd, voor goederen of diensten die u gebruikt voor belaste bedrijfsactiviteiten? Dan mag u de verlegde btw aftrekken. U vult in dezelfde btw-aangifte de verlegde btw en de aftrekbare btw in. Per saldo betaalt u dan niets.

 

U treedt in de btw-schoenen van de verkoper ... zijn btw geeft u aan als ware het uw verkopen (maar dan wel in een aparte rubriek). Daarbij bent u tevens de koper van de goederen ... uw betaalde btw vraagt u in de voorbelasting terug. De verkoop-btw is gelijk aan de inkoop-btw ... en vallen aldus tegen elkaar weg.

Daarna gaat u de ingekochte goederen, naar ik hoop, ooit eens verkopen. De ontvangen verkoop-btw geeft u weer op aan de Belastingdienst.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Welkom op Higherlevel.

 

55 minuten geleden, Gast zei:

Ik denk dat ik het geld nu terug krijg en dat ik dan bij de volgend BTW aangifte meer betaal als ik wel verkopen heb?

Nee. Bij de btw aangifte geef je bij vraag 4b op dat er btw naar jou verlegd is. Dat betekent dat je dan de btw dus moet betalen. Maar tegelijk kun je diezelfde btw ook weer direct terugvragen bij vraag 5b (voorbelasting) indien je niet met de KOR meedoet.

 

Let wel even op dat op de factuur jouw naw gegevens en btw-id staan alsook een melding dat de btw verlegd is.

 

Bij verkoop reken je ook gewoon weer btw en die vul je ook weer in de dan volgende ob-aangifte op.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen/aangifte_doen/

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Gast zei:

 Krijg ik dit geld dan terug ookal heb ik de btw niet betaald? 
 

Hopelijk even helder en duidelijk als de website van de belastingdienst. Nee.  Je kunt sowieso niet iets terug krijgen als je  het niet eerst hebt weggegeven, ook geen belastinggeld. Je krijgt alleen BTW terug als je meer hebt betaald op je inkopen dan je hebt binnengekregen met de verkopen. In jouw geval zou je dus als je dezelfde goederen in Nederland met  BTW gekocht zou hebben en  over het afgelopen kwartaal een bedrag terugkrijgen. Als je  pas in het volgende kwartaal je goederen verkoopt (in Nederland) zul je het volledige van jouw klanten ontvangen BTW bedrag aan de fiscus moeten afdragen, de verrekening van je inkoop BTW heb je dan immers al gehad. Netto resultaat voor jou en de fiscus is hetzelfde, het is alleen iets beter voor je cashflow.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet heel dom zijn denk ik. Ik snap eigenlijk alles behalve dit. Op een of andere manier krijg ik het niet op een rijtje.

Dus ik ik bereken 500 euro aan btw over mijn buitenlandse leveringen. Dit bedrag zou ik normaal terugkrijgen maar nu niet? Maar normaal zou ik het ook eerst betaald hebben voordat ik het terugkrijg dus het kwartje valt nu denk ik. Eerst betalen en dan terugkrijgen is ook tegenelkaar wegstrepen alleen nu betaal ik niks dus krijg ik ook niks terug.

Vraag me af waarom ze de al die moeite doen om dit aan te geven als het per saldo letterlijk niks uitmaakt. Waarom dan niet gewoon 0% btw en het daarbij laten en vervolgens btw betalen over de verkopen? Of is dit verkeerde logica van mij?

Ik ben eigenlijk best een slim persoon, maar op een op andere manier krijg ik hier een grote brainfart van.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Gast zei:

Vraag me af waarom ze de al die moeite doen om dit aan te geven als het per saldo letterlijk niks uitmaakt. Waarom dan niet gewoon 0% btw en het daarbij laten en vervolgens btw betalen over de verkopen? Of is dit verkeerde logica van mij?

Omdat er ook een situatie kan zijn waarbij je wel de btw af moet dragen (vraag 4b) maar geen recht hebt het direct weer terug te vragen (vraag 5b). Bijvoorbeeld als je met de KOR meedoet. Dan MOET je buitenlandse aankopen waarbij de btw naar jou verlegd is wel aangeven (4b dus) maar heb je niet het recht om die bij 5b af te trekken (en betaal je dus oer saldo die btw wel).

 

In jouw geval (niet meedoen met de KOR en dus wel voorbelasting aftrek) maakt het inderdaad per saldo niets uit. Maar het is gewoon de regeltjes van het formulier dat je verlegde btw dus wel op die manier aan moet geven (ook ter controle van de BD).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.