• 0

Te hoge transactiekosten payment provider

Hi

Momenteel werken we met een paymentprovider die pin-automaten levert, deze bevestigen we aan onze automaten.

De terminals kosten  X euro en er wordt 10 cent aan transactiekosten gerekend.

 

Omdat onze drankjes en snacks niet duur zijn (1/1.5/2 euro), is dit procentueel best een hele hap

De transactiekosten zijn veel te hoog en ik denk dat er onderhandelt kan worden

 

Mijn vraag is dus....

Heeft het fiscaal nut om deze terminal+transactiekosten te drukken?

Deze kosten zijn toch 100% aftrekbaar voor de winst?

 

Bij voorbaat dank,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
55 minuten geleden, KarelSneep zei:

Dank voor de reactie,

Ik snap alleen niet waar je die 1,5 en 4,3 cent minder belasting vandaan haalt. Deze kosten zijn van de btw vrijgesteld en  toch 100% aftrekbaar van de winst?

 

Het belastingtarief is - afhankelijk van de rechtsvorm- 15 tot 43% over de winst. Verlaag je dus de winst met 10 cent kosten, dan betaal je 1,5 tot 4,3 cent minder belasting. Maar die 10 cent moet je uiteraard wél eerst betalen. Netto kost die transactie jou dus nog steeds 10-4,3 = 5,7 tot 10-1,5 = 8,5 cent

 

Reken je bij kosten sowieso nooit rijk met belastingen. Zorg gewoon voor zo laag mogelijke kosten en onderhandel lagere transactiekosten uit. Daarmee blijf je concurrerend en/of maximaliseer je je winst. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

de kosten zijn per transactie best hoog, maar hoe verhoudt zich dat tot de kosten van de automaat?

heb je dit al vergeleken met concurrenten? ik zou toch even gaan shoppen want dat moet volgens mij goedkoper kunnen!

(denk ook eens aan een pinbundel bij je bank, dat zou ook interessant kunnen zijn)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Het hangt van het aantal transacties en hun hoogte af wat een goede oplossing is. 

 

Heb je bijvoorbeeld betalingen van maar een paar euro per stuk, maar er wel duizenden per maand kan het aantrekkelijk zijn om iets met hoge servicekosten maar lage transactiekosten te kiezen.  

 

Let er trouwens wel op dat er mogelijk nog meer kosten bij komen, het zou kunnen dat je ergens een pinautomaat + contract afneemt, maar dat je ook nog kosten moet maken voor het bijgeschreven geld op je rekening. Als ze de betaling per dag bundelen is het niet zo'n ramp, maar als iedere transactie los test en kosten oplevert wordt het al snel heel prijzig. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat is je gemiddeld transactiebedrag? Als je dat weet kun je berekenen wat de beste keuze is.

 

Als je echt heel veel transacties hebt van rond de 1 a 2 euro zou ik eens naar iZettle of Sumup kijken. Mobiele pinapparaten, goedkoop in aanschaf, en geen maandelijkse kosten. Je betaald een percentage tussen de 2 en 3% afhankelijk van je omzet. Ik ben hiermee gestart maar uiteindelijk toch overgestapt. Onze gemiddeld transactiebedrag is €190, 2 a 3% wordt dan wel erg duur! Die 10 cent per transactie is dan weer vrijwel niks.

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Als je echt heel veel transacties hebt van rond de 1 a 2 euro zou ik eens naar iZettle of Sumup kijken. Mobiele pinapparaten, goedkoop in aanschaf, en geen maandelijkse kosten.

 

Het gaat hier om verkopen van snacks en drankjes via verkoopautomaten. Daarvoor is een (mobiel) pinapparaat niet geschikt, omdat een verkoper de betaaltransactie in gang moet zetten en omdat je de koppeling voor de automatische uitgifte van het betaalde artikel mist.

Link naar reactie
  • 0

Ah, ik dacht bij 'automaten' meer aan iets als een POS systeem of kassa, niet aan een verkoopautomaat :)

 

Voordeel is wellicht dat deze automaten vaak wel behoorlijke marges hebben (2 euro voor een blikje drinken dat inkoop 50 cent oid kost). 

 

Overigens vraag ik me af of dat wel onmogelijk is met iets als Sumup, voor zover je controle hebt over de software in de automaten. Het lijkt gewoon een API te hebben waarmee je een betaling kunt aanmaken, en de klant alleen nog hoeft te pinnen (al dan niet contactloos). 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Overigens vraag ik me af of dat wel onmogelijk is met iets als Sumup, voor zover je controle hebt over de software in de automaten. Het lijkt gewoon een API te hebben waarmee je een betaling kunt aanmaken, en de klant alleen nog hoeft te pinnen (al dan niet contactloos). 

 

Maar goed, die API werkt alleen met hun PIN terminals.

Weet niet waar die verkoopautomaten staan, maar als dat ook nog wel eens buiten is, kan ik me voorstellen dat je iets wilt hebben dat wat meer waterdicht en hufterproof is dan zo'n plastic fantastic Sumup terminal.

 

(Technische beperkingen zoals dat de desbetreffende terminals normaal gesproken via bluetooth met de applicatie communiceren, en de hardware van de automaat dat dan wel moet ondersteunen nog buiten beschouwing gelaten.)

 

Link naar reactie
  • 0

Voor zover het contactloos gaat lijkt het me niet zo'n probleem, al denk ik dat je zo'n terminal ook best in een automaat kunt bouwen met een redelijk stevige sleuf voor de pas - feitelijk verschilt het mechanisme weinig van wat er bijvoorbeeld in een pinautomaat bij een tankstation zit. 

 

Het is uiteraard ook wel een beetje een kwestie van waar zo'n automaat staat: ergens in een bedrijfspand lijkt me fysieke aanval niet zo'n probleem, ergens buiten 'in het wild' zonder toezicht mogelijk wel... maar dan zit je ook in een omgeving waar iemand domweg met een hamer of zelfs een bijl je automaat kan slopen als diegene per se de inhoud wil bemachtigen. 

 

En ja, je moet de communicatie tussen automaat en pin device zelf regelen... maar als je toch al automaten bouwt is dat wellicht niet meer dan het toevoegen van een bluetooth module en software uitbreiding. Dat is wellicht prijzig om te ontwikkelen als je slechts enkele automaten hebt, maar als het er duizenden zijn met honderdduizend transacties per dag levert een paar cent besparing per transactie best een redelijk budget om iets te (laten) ontwikkelen. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.