• 0

Banken weigeren rekening te openen voor bv omdat de UBO niet in NL is gevestigd

Geachte collega,

 

Ik heb jullie hulp en advies noding.

Ik ben de nieuwe bestuurder van een bestande bv, met een VOG asls bestuurder. 

De UBO is een buitenladse  bedrijf (dat is beheerd door een trust) gevestigd in Curacao.

Het bv heeft ook een "verklaring betalingsgedrag" van de Belastingdienst, en ook een  structuur verklaring van een gerenomeerde NL  advocatenkantoor (fiscaal advocaat) met oraganon, maar blijkbaar voor de NL banken het is niet goed. :anxious-face-with-sweat:

Als nieuwe bestuurder ik wil een nieuwe bank rekening openen, maar GEEN enkele bank in NL wil een zakelijke rekening openen :slightly-frowning-face: Ik heb bij alle banken een aanvraag gedan, een alle banken hebben NEE gezegd.

============

Ik heb deze reactie ontvangen van een van de banken:

Quote

Beste XXXXX

U hebt op 09-06-2020 een zakenrekening bij ons aangevraagd. Jammer genoeg kunnen we deze rekening(en) niet voor u openen. In deze email leest u waarom.

De aandeelhouder van uw bedrijf is niet in Nederland gevestigd. Daarom kunt u geen zakelijke rekening bij ons openen.

Vragen?

Hebt u vragen? Bel ons: xxxxxxxxx. Of kom langs in een xxxxx kantoor bij u in de buurt. We helpen u graag.

Met vriendelijke groet,

 

Mijn vraag aan de forum leden:

 

1)  Hoe kan ik alsnog een zakelijke rekening in NL openen. Als een NL bv, ik wil een rekening in NL.

2) wie heeft soort gelijke ervaring, en hoe hebben jullie dat opgelost?

3) wat te doen? 

4) Er is een bank in Belgie dat is bereid een zakelijke rekening te openen,  als ik een vestiging in Belgie heb.

5) Ik heb brieven gestuurd naar: KvK, NL bank, Ministerie van Financieen  en wacht voor antwoord. 

 

Graag jullie advies wat te doen waar kan ik een zakelijke rekening openen?

 

Veel dank! 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welke banken heb je tot nu toe geprobeerd? Had je al gekeken naar de zogenaamde Quick Scan Dutch Business Bank Account?

 

8 uur geleden, 644 zei:

Ik ben de nieuwe bestuurder van een bestaande bv, met een VOG als bestuurder.

 

Bedoel je dat je een Verklaring Omtrent het Gedrag hebt?

 

8 uur geleden, 644 zei:

De UBO is een buitenladse  bedrijf (dat is beheerd door een trust) gevestigd in Curacao.

 

Is dit misschien het probleem? Dit jaar is en wordt er in een Nederland een zogenaamd UBO-register ingericht. Zoals de term UBO ("ultimate beneficial owners") al zegt, moet er altijd een owner bekend zijn als eigenaar. En dat moet een natuurlijk persoon zijn. Een buitenlandse rechtspersoon kan dus geen UBO zijn. Een trust kan ook geen UBO zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bepaalde structuren, zoals structuren met een Curacao Trust en nominee director, worden al gauw aangemerkt als mogelijke belastingstructuren. Vaak zijn deze structuren dat namelijk ook. Banken lopen daardoor het risico op boetes van de overheid voor het ''toestaan van belastingontwijking'' en dergelijk. ING heeft onlangs een flinke boete gehad voor hun compliance beleid. Daarom zijn banken niet zo happig hierop en is de kans gewoon erg klein dat je een bankrekening kunt openen met een complexe structuur. 

 

Het is voor banken namelijk veel goedkoper om ''hoog risico'' casussen te weigeren, dan om diepgaand onderzoek te doen. Sommige branches zijn ook hoger risico en is een bankrekening vaak lastig te openen.

 

Als regel, wilt u in Nederland een bankrekening. Dan is het beste om een Nederlandse vennootschap op te richten waarbij u zelf als directeur / eigenaar staat ingeschreven in de Kamer van Koophandel.  'Hoe simpeler hoe beter' is momenteel de regel bij banken. 

Intercompany Solutions is assisting foreign entrepreneurs with Tax, accounting and legal requirements of opening a company in the Netherlands.

https://intercompanysolutions.com/

Link naar reactie
  • 0
Op 19-7-2020 om 03:43, prinsrachid zei:

Is dit misschien het probleem? Dit jaar is en wordt er in een Nederland een zogenaamd UBO-register ingericht. Zoals de term UBO ("ultimate beneficial owners") al zegt, moet er altijd een owner bekend zijn als eigenaar. En dat moet een natuurlijk persoon zijn. Een buitenlandse rechtspersoon kan dus geen UBO zijn. Een trust kan ook geen UBO zijn.

 

Dat zal waarschijnlijk het probleem zijn. Het is voor de bank niet inzichtelijk wie de daadwerkelijke eigenaar is. Door de trust constructie wordt de privacy van de UBO beschermd. Een trustmaatschappij is op grond van de Antilliaanse  trustwetgeving verplicht de identiteit van de begunstigde geheim te houden. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.