• 0

Uitstappen uit beginnende bv

(aangepast)

Hallo iedereen,

 

Drie maanden geleden zijn we een BV begonnen om voornemens een ander bedrijf over te nemen. Dit met drie aandeelhouders. Wij zijn nog niet volledig gestart en de overname is nog niet rond. Wel komen er al inkomsten binnen van andere activiteiten die zelf geregeld worden.

 

Wij hebben afgesproken om allemaal een X startkapitaal in te leggen. Deze is gestort op de rekening. Ik ga hoogst waarschijnlijk uit de bv stappen aangezien het niet gaat werken, een samenwerking van 3 is een hele uitdaging. Nu is mijn vraag, de bv is nog niet actief. Heeft wel kosten gemaakt en dergelijke maar het startkapitaal is vrijwel in tact gebleven van ons drieën. 

 

Inprincpe zijn de aandelen niks waard, we zijn nog niet gestart en zijn nog geen hele grote contracten aangegaan. Op dit moment 2 kleine leveranciers die betaald zijn. Als ik tekenne geef om uit te treden als aandeelhouder en bestuurder, zou ik dan mijn startkapitaal van X terug kunnen krijgen? Aangezien de BV niet actief is en nog geen echte grote investeringen heeft gemaakt.

 

Goed om erbij te vermelden, er is geen ruzie of iets dergelijks. Ik zie alleen geen toekomst meer met z'n drieën in een bv waar het bedrijf 'redelijk' klein van is.

 

Groet Pim

 

 

 

 

 

aangepast door pimjanssen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
1 uur terug, pimjanssen zei:

 

Wij hebben afgesproken om allemaal een X startkapitaal in te leggen. Deze is gestort op de rekening ... Heeft wel kosten gemaakt en dergelijke maar het startkapitaal is vrijwel in tact gebleven van ons drieën ... in principe zijn de aandelen niks waard ... Als ik te kennen geef om uit te treden als aandeelhouder en bestuurder, zou ik dan mijn startkapitaal van X terug kunnen krijgen? 

Bij de oprichting van de BV is de waarde van elk aandeel bepaald.

Als De oprichting goed is geregeld, dan is de waarde van de aandelen gelijk aan het aanwezige startkapitaal.

 

De BV heeft, sedert de oprichting, al kosten gemaakt en misschien ook enige inkomsten gegenereerd.

De waarde van het bedrijf en daarmee ook van de aandelen zijn niet meer gelijk aan het ingebrachte startkapitaal.

Je kan de eigen aandelen verkopen aan de overige aandeelhouders of verkopen aan derden ... voor wat ze waard zijn.


... dus nee, je krijgt niet zomaar het eigen ingebrachte startkapitaal terug.

 

aangepast door Cosara
spelling

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Je kunt de aandelen niet zomaar aan een derde verkopen, dat kan alleen met instemming vd andere 2.

Niet per definitie.

Het hangt er vanaf of er wel of geen blokkeringsregeling in de statuten zijn opgenomen.

Is deze er wel, dan is het belang of er sprake is van een aanbiedingsregeling of een goedkeuringsregeling.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.