Jump to content
Beginnende ondernemer
Verberg

BTW over derving, eigen gebruik, doneren

Hallo allemaal,

 

Onlangs ben ik een eigen cateringbedrijf begonnen. Ik probeer zo min mogelijk te verspillen, dus echt alleen in te kopen en te bereiden wat nodig is, maar dit gaat natuurlijk niet voor de volle 100%. Nu heb ik een aantal vragen en ik ben benieuwd of dat iemand hier antwoord op heeft.

Als ik eten (bereid of onbereid) over heb:

- Kan ik het zelf (of met mijn gezin) opeten, in dit geval kan de BTW niet afgetrokken worden, maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld een half pak yoghurt, een halve zak aardappelen oid?;

- Kan ik het weggooien;

- Kan ik het weggeven aan potentiële klanten;

- Kan ik het weggeven aan een liefdadigheidsinstelling.

Ik vraag mij af hoe dat het per bovengenoemd geval zit met de BTW en inkoopkosten.

 

Daarnaast moet ik mijn eigen recepten natuurlijk optimaliseren en dus proeven én laten proeven aan anderen. Hoe zit dit met de BTW en inkoopkosten, als ik zelf een maaltijd eet of als ik iemand anders een maaltijd laat proeven om op die manier tot het juiste recept te komen?

 

Hartelijke groet en alvast dank voor jullie eventuele reactie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Posted (edited)

 

Je betaalt BTW over inkopen en je brengt BTW in rekening over geleverde diensten (en producten) als totaal. Het verschil draag je over aan het rijk. Dat is dus al verdisconteert, tenzij je restproducten verkoopt naar prive.

 

Eventuele fysieke overschotten kun je laten vernietigen, doneren aan de voedselbank of zelf opeten. Als dat laatste op kleine schaal gebeurt, kraait daar geen haan naar.

 

Wat doen restaurants met mee-etend personeel?

 

Is er verschil tussen een papieren realiteit en de praktijk?

 

Edited by TwaBla

Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

In principe mag je bederfelijke waar gewoon als kosten afboeken en ook de btw aftrekken. Zolang het echt om restanten of overschot gaat zou ik dat ook voor prive zo laten.
Alleen als je echt groente of vlees via de groothandel koopt voor privé omdat het voordeliger of praktischer is dan moet je wel corrigeren.
restanten ook corrigeren is een beetje heiliger dan de paus..

De belastingdienst kijk naar de verhouding afval/derving en omzet. Zolang je daar binnen blijft is er niks aan de hand
Het is dus wel handig om als je veel weggooit even goed te registreren, stel je laat een heel krat vlees naast de koeling staan en je kunt het niet meer gebruiken dan is het goed dat even te registeren bij de afvalkosten van die maand omdat je dan nog eens vlees inkoopt en hoog afval hebt in relatie tot je omzet.
Als je het kan uitleggen is het al snel alsnog akkoord.

 

Bij Catering speelt natuurlijk wel mee dat je vaak specifiek inkoopt en bereidt en na afloop dus vaak over hebt. Maar je rekent de klant wel gewoon de volledige inkoop door.
Dan heb je in principe dus geen extra kosten van afval. En als je dat meeneemt, meegeeft of doneert is dat dus geen aparte kostenpost want de klant heeft er al voor betaald.

 



 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Buiten de btw om heb je ook met voorraad te maken. Nu heb ik daar geen verstand van (bestaat dat bij snel veranderlijke waar wel, voorraad?), maar volgens mij is het zo dat voorraad die je onttrekt voor promotie, een bedrijfsmiddel wordt.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, Branko Collin zei:

... maar volgens mij is het zo dat voorraad die je onttrekt voor promotie, een bedrijfsmiddel wordt.

 

Maar als het op voorraad ligt als bedrijfsvoorraad is het geen bedrijfsmiddel?


Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Voorraad mag je niet afschrijven, als ik het goed begrijp. (Wel afwaarderen? Ik heb zelf geen voorraad, dus nogmaals: veel weet ik er niet van af.)


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Op 20-7-2020 om 10:03, Beginnende ondernemer zei:

Ik vraag mij af hoe dat het per bovengenoemd geval zit met de BTW en inkoopkosten.

 

In alle gevallen hetzelfde, er is namelijk  niets af te schrijven:

 

Stel, je koopt in voor €27,25 inclusief btw, exclusief btw (want die vorder je terug) dus voor €25,00. Je gaat daar producten van bereiden, totaal verkoop je die voor €81,75 inclusief btw, exclusief btw (want die draag je af) dus voor €75,00.

 

Dan is je inslag 25/75 x 100% = 33,33%. Inslag is dat verhoudingsgetal waar Roel aan refereert. (Als de fiscus dat uit de pas vindt lopen, moet je dat uit kunnen leggen.)

 

Je vindt die inslag te hoog en je merkt dat je door slimmer in te kopen, beter te portioneren en goed op houdbaarheid te letten uit  dezelfde hoeveelheid voorraad producten kunt bereiden en verkopen voor €109,00, oftewel €100,00 exclusief btw (want die draag je af).

 

Dan is je inslag gedaald naar 25/100 x 100% = 25%, oftewel je marge is ruim 8% hoger geworden.

 

Je schrijft dus nooit af, je verbetert efficiency en als je dan nog iets over hebt om lekker van te snoepen, weg te geven of weg te gooien, doe je dat gewoon, zonder af te schrijven, ook zonder de btw terug te willen vorderen over inkoop, want die heb je immers al terug gehad.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 203 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept