• 0

Hoe factureren met verkoop in buitenland met buitenlandse voorraad (non EU)?

Ik ben de afgelopen dagen zeer druk aan het zoeken geweest, maar ik heb helaas nog geen antwoorden kunnen vinden.

Vandaar dat ik hier de vraag stel.

 

Kleine situatie schets.

Ik heb een eenmanszaak in Nederland, waar ik woon er verblijf.

Met mijn bedrijfje maak ik kunstbeeldjes, hiervan heb ik een klein aantal dingen standaard op voorraad, de rest is maatwerk/op verzoek.

Mijn webshop is internationaal georiënteerd en een deel van mijn klanten komt uit Amerika.

Doordat ik daar familie en vrienden heb, kom ik dan ook regelmatig in Amerika en zal daar dan ook een voorraad hebben.

(vrienden en familie versturen die dan)

 

Om dit dat even allemaal samen te vatten, heb ik dus vier situaties (ik verkoop enkel aan particulieren);

 

1 - Verkopen en factureren aan klanten in Nederland (voorraad NL)

2 - Verkopen en factureren aan klanten binnen EU (voorraad NL)

3 - Verkopen en factureren (exporteren) aan klanten buiten EU, voornamelijk Amerika (voorraad NL)

4 - Verkopen en factureren aan klanten in USA, (voorraad USA)

 

Nu is het mij vrij duidelijk hoe ik de eerste drie moet factureren en afhandelen.

Echter kan iemand mij misschien vertellen hoe ik de 4e optie moet factureren en afhandelen?

 

Voor wat ik begrijp geldt hier namelijk 0% BTW op de factuur.

Echter doordat de voorraad zich in de VS bevindt, zal daar (staat afhankelijke) sales tax gehanteerd worden.

Dat is het stukje wat ik nog begrijp (zelfde zal gelden voor als ik een voorraad in Polen zou hebben bv)

 

Maar hoe zit het dan met factureren?

Betekend dat ik dan een dubbel factuur moet maken? 
Eentje voor de afhandeling in NL en een voor de afhandeling in VS?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uiteraard geen dubbele facturen. De overbrenging van de beeldjes naar Amerika is export waarvoor je bij de Nederlandse douane een uitvoeraangifte moet doen. De uitvoer is belast met 0% BTW. Bij invoer in Amerika moet je de beeldjes ten invoer aangeven en eventuele invoerrechten betalen.  De lokale verkoop in Amerika blijft buiten je Nederlandse BTW administratie. Afhankelijk van de Amerikaanse lokale wetgeving zul je je dan misschien moeten registreren vanwege de GST, of een vertegenwoordiger aanstellen, of een bedrijf starten,maar dat kan je beter bij een Amerikaanse deskundige navragen. 

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Bert. zei:

Uiteraard geen dubbele facturen. De overbrenging van de beeldjes naar Amerika is export waarvoor je bij de Nederlandse douane een uitvoeraangifte moet doen. De uitvoer is belast met 0% BTW. Bij invoer in Amerika moet je de beeldjes ten invoer aangeven en eventuele invoerrechten betalen.  De lokale verkoop in Amerika blijft buiten je Nederlandse BTW administratie. Afhankelijk van de Amerikaanse lokale wetgeving zul je je dan misschien moeten registreren vanwege de GST, of een vertegenwoordiger aanstellen, of een bedrijf starten,maar dat kan je beter bij een Amerikaanse deskundige navragen. 

In het 4e geval, worden de beeldjes en andere producten worden niet naar Amerika  geëxporteerd, maar door mij daar in dat land gemaakt tijdens mijn verblijf .

Ik ben Amerikaans, dus ik mag dan ook gewoon in Amerika werken.

 

Wat mij alleen nog niet duidelijk is, hoe moet ik dan de "BTW" (sales tax), doorgeven?

Hoe zal die situatie bv gaan hier binnen de EU als ik elders mijn voorraad heb?

Ik heb het puur over het papierwerk. Ik neem aan de lokale overheidsinstantie in het land waar de voorraad is, ook iets van een factuur wilt zien?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.