• 0

Factuurnummers herkennen. en personeel in je boekhouding.

Hallo,

 

Wij doen onze boekhouding nog heel ouderwets, starten rabobank telebankieren en kijken wat er bij geschreven is.

Als een bepaald factuurnummer is bijgeschreven dan noteren we dat.

Wat er aan het einde van de maand nog open staat gaan we uitzoeken wat de reden is.

Maar dit werkt erg slordig ook zien we vaak dingen over het hoofd.

In onze onderneming worden er kleine bedragen bijgeschreven en soms wel 30-50 per dag.

Om dit allemaal handmatig te controleren heb ik niet zo veel zin en de tijd niet voor.

 

Nu vraag ik mij af hoe de grote bedrijven dit doen, zit daar nou de hele dag iemand achter telebankieren te controleren wat er wel en niet is bij geschreven ?

 

Bestaat hier ook niet een automatisch systeem voor?

Want je kan bij rabobank internetbankieren wel al je bij en afschriften downloaden van een heel jaar lang.(als text document)

 

Als je nou een programma hebt dat dat dan controleert of dat factuurnummer voorkomt, dan zou dat een stuk makkelijker zijn.

 

Maar stel dat ik dat wil uitbesteden aan personeel, dan zit diegene met de neus in mijn geldzaken en of dat zo verstandig is ?

 

Heeft iemand ervaring of een oplossing hiervoor?

 

Bedankt alvast.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn genoeg boekhoudprogramma's die communiceren met telebakieren.

Die zoeken zelf aan de hand van nummers en bedragen de juiste afschriften bij elkaar, gaat 99,9% keer goed.

 

Een andere oplossing voor openstaande rekening is:

Stop de rekeningen die verzonden zijn in de map, "niet betaald".

Als een rekening voldaan is, haal je deze eruit en verwerkt deze zoals je nu ook doet.

De map geeft dan een overzicht aan openstaande rekeningen, hoe verder je naar onder gaat in de lijst, hoe ouder de rekening.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok dankje, kan je me eens een naam geven van een boekhoudprogramma die communiceert met telebankieren ?

 

Het grootste probleem is dat de aantallen zo groot zijn, verkocht ik heftrucks dan was dit niet zo'n probleem maar als we dadelijk een beetje gegroeid zijn verwacht ik zo'n 300 bijschrijvingen per dag.

Om dat allemaal in een map te doen en opzoeken welke wel en niet betaald is zie ik niet zo zitten.

Link naar reactie
  • 0

Ok dankje, kan je me eens een naam geven van een boekhoudprogramma die communiceert met telebankieren ?

 

Het grootste probleem is dat de aantallen zo groot zijn, verkocht ik heftrucks dan was dit niet zo'n probleem maar als we dadelijk een beetje gegroeid zijn verwacht ik zo'n 300 bijschrijvingen per dag.

Om dat allemaal in een map te doen en opzoeken welke wel en niet betaald is zie ik niet zo zitten.

 

Zo dat zijn nogal wat bijschrijviingen, internethandel ?

Misschien kun je dan iets met het nieuwe betaalsysteem waar de banken nu mee bezig zijn Ideal.

 

Ik meen dat het boekhoudpakket wat ik toen gebruikte van Davilex was.

Kijk eens in dit boekhoudpakketen overzicht, daar staat het vast wel tussen.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

De meeste telebankprogramma's kunnen een export-bestandje maken van het dagafschrift. Programma's als King, Exact Accountview en nog vele anderen kunnen dit inlezen en vaak aan de hand van rekeningnummer klant, factuurnummer, naam, de betalende klant herkennen. en je hoeft vaak alleen nog op bevestigen te drukken om de betaling af te boeken....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

De meeste telebankprogramma's kunnen een export-bestandje maken van het dagafschrift. Programma's als King, Exact Accountview en nog vele anderen kunnen dit inlezen en vaak aan de hand van rekeningnummer klant, factuurnummer, naam, de betalende klant herkennen. en je hoeft vaak alleen nog op bevestigen te drukken om de betaling af te boeken....

 

 

Nadeel is dat dergelijke pakketten duur in aanschaf zijn. Ik kan hiervoor zeker ook online boekhoudpakketten aanraden. Geen aanschaf, backups of updates meer nodig. En zeker zo veilig als internetbankieren.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

de Rabobank is inderdaad de beste internetbank in Nederland. Echter nu heb je persoonlijke aandacht nodig van je bedrijvenadviseur .......en dan wordt het al stuk lastiger bij de Rabobank.

Ik zou toch een poging wagen, en.... niet geschoten is altijd mis.

Je betaalt er tenslotte een hoop geld voor, toch?

 

groeten Ad

Link naar reactie
  • 0

Nou je hebt in iedergeval een link op je site naar ze, dus misschien houd je er nog iets aan over ;D

 

Ik heb even gegeken naar deze jongens, maar ik denk niet dat ze heel erg anders zijn dan de reeds eerder genoemde aanbieders. Maar goed ruime keuze maakt het makkelijker.

 

Link naar reactie
  • 0

We zijn inmiddels anderhalf jaar verder maar eigenlijk nog niks opgeschoten >:(

 

We hebben Accountview via de GIBO groep, allemaal dikke prima, maar we hebben nu ongeveer 1000 verkoopfacturen per maand en 1 dame die alles invoert in het online Accountview pakket. Daar gaat dan het digitale bankbriefje overheen.

 

Aan het einde van de maand blijft er een groot aantal open staan omdat veel klanten ons factuurnummer niet vermelden, soms staat hun kenmerk er wel bij, maar we kunnen niet ouderwetsen zoeken zoals je bv in een word bestand ( CTRL-F ) wel kan, dus die dame zit hier naast me de hele dag met de cursortoetsen te zoeken in haar ingevoerde facturen te zoeken naar het kenmerk om zo de match te leggen. Dat kost ontzettend veel tijd, net als het invoeren zelf ook, kost ook allemaal handelingen, en er worden de laatste tijd erg veel fouten gemaakt omdat het erg saai is om de hele dag met je cursortoetsen te spelen.

 

Ons onderwetse idee om in excel gewoon de factuur nrs in te voeren en groen te maken zodra iets betaald is, werkt gewoon het allerbeste, maar dan zit je weer dat je excel bestand geen digitale bankbriefjes kan inlezen. :(

 

Onze accountant moet dadelijk gewoon het kasstelsel aanhouden en niks met onze facturen te maken hebben, die moet gewoon kijken wat er op de rekening bijgeschreven is en verder niks met wat wij nog hebben openstaan aan openstaande verkoopfacturen.

 

Een ander pakket zoals Asperion ed. is ook te lastig om factuur nummers in te voeren, heeft iemand nog een idee voor ons, voordat we weer met ons ouderwetsen excel bestandje gaan prutsen ?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Pbakkem, 3 draadjes 3 keer hetzelfde verhaal, ik zou bijna denken dat je aandelen in deze toko hebt. ;)

 

Lijkt het inderdaad wel op, nee helaas geen aandelen... Maar al die vragen lijken ook op elkaar. En ik heb goede ervaringen met dit pakket.

 

Oud bericht, maar toch nog ff een kneusje van mij

zie deze link geen aandelen?

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Snelstart heeft een goed administratiepakket met factureringsmodule voor een redelijk bedrag. Een van onze cliënten die zo'n 200 facturen per dag de deur uitdoet zit op een score van 82% m.b.t. automatisch inlezen. Ontvangsten waarbij geen factuurnummer wordt vermeld komen op vraagposten. Dus dat scheelt al (82%) uitzoekwerk.

 

Suc6

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een administratiefabriek die dit soort zaken van bedrijven overneemt. Grote hoeveelheden bankmutaties, inkoopfacturen en verkoopfacturen verwerken we digitaal en semi-automatisch in ons eigen platform. Vanuit dit platform 'schieten' we de boekingen het boekhoudpakket naar keuze 'in' (Twinfield, Asperion, Exact, SAP, Reeleezee, Accountview, etc).

 

Kosten? Een vast laag bedrag per factuur.

 

Groet,

Tim

 

Edit: alstjeblieft niet je eigen bedrijf promoten, Tim - dat moet je onderhand toch weten...

 

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

beetje een (slimme) marketing truuk. Blijft importeren/exporteren, alleen niet meer lokaal opslaan.

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

Hoezo marketingtruuk ? ::)

 

De werkwijze is wel degelijk verschillend van handmatig exporteren/importeren.

 

Uiteraard worden er gegevens uitgewisseld, maar het gebeurt geheel automatisch (elk uur) ; je hoeft alleen nog maar een betaling te koppelen aan een boekingsstuk (en dat matchen gaat ook bijna vanzelf).

 

Ben zelf een paar dagen Reeleezee aan het testen en er tot nu toe erg tevreden over. Nu nog een goed adminkantoor vinden die de controle en jaarrekening hiermee kan doen.

Link naar reactie
  • 0

Een bedrijf van mij heeft ook grote verkoopvolumes (in aantallen verkoopfacturen bedoel ik dus). Daar werken we met Twinfield. Eens in de zoveel tijd wordt via MTU940 de bank geïmporteerd en middels CSV de facturen geïmporteerd (vanuit het facturatiesysteem).

Daarna worden de bankafschriften gekoppeld aan de facturen en klaar! Komt er ook zo een debiteurenlijst uitrollen. ZItten handige zoekmogelijkheden bij het "matchen" van de factuur en het afschrift (klantnaam, bedrag, factuurnummer, et cetera).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.