Jump to content
Johan Peters
Verberg

Waar vind ik mijn doelgroep?

Posted (edited)

Ik ben een redacteur/communicatiemedewerker/journalist en momenteel in between jobs zoals dat zo mooi heet. Ik woon nu nog in Antwerpen, maar ben van plan terug te keren naar Nederland. Oorspronkelijk kom ik uit Rotterdam. In Nederland wil ik ondernemers bijstaan die plannen hebben zaken te gaan doen in Centraal- of Oost-Europa, de Baltische staten, de Balkan. Dit via gerichte info inzake de politieke situatie, historie, cultuur en natuurlijk de economische cijfertjes. Hoe meer je over een land/regio weet, hoe beter beslagen je ten ijs komt.

 

Ik heb al een businessplan klaar, maar zit nog met een belangrijk punt: waar vind ik mijn doelgroep? Ik weet dat er voldoende Nederlandse ondernemers zijn die in de genoemde regio's zaken doen/zaken willen gaan doen, maar ik heb geen overzicht van wie het zijn of hoeveel het er zijn. En dan is het lastig uitpluizen wie ik kan rekenen tot mijn doelgroep en in de toekomst kan benaderen. Is er een organisatie van ondernemers die ondernemen in een van de genoemde regio's? Wellicht een netwerk? Ik richt mij voor alle duidelijkheid op het MKB.  Alle tips zijn welkom.

 

[mod edit: promotie alinea verwijderd, je kunt links plaatsen in je profiel en je handtekening]. 
 

Edited by Norbert Bakker

Share this post


Link to post
Share on other sites

11 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
45 minuten geleden, Johan Peters zei:

In Nederland wil ik ondernemers bijstaan die plannen hebben zaken te gaan doen in Centraal- of Oost-Europa, de Baltische staten, de Balkan. Dit via gerichte info inzake de politieke situatie, historie, cultuur en natuurlijk de economische cijfertjes. Hoe meer je over een land/regio weet, hoe beter beslagen je ten ijs komt.

 

Volg de regels van inbound marketing en die ondernemers vinden jou! Ze gaan natuurlijk allemaal op zoek naar verse informatie. Als jij die in hapklare brokken ter beschikking stelt, ben je al snel een bestemming die ook door de zoekmachines erkend wordt.

 

Ik neem aan dat je primair op Nederlandstalige ondernemers mikt, maar wellicht is met steun van een gelijkgestemde (maar niet gelijkgetaalde) ondernemer een Duitse en een Britse variant op te zetten. Geef info over (maar je had zelf al een lijstje gemaakt) vestigingseisen, papieren, banken, huisvesting, regionale verschillen en verdiep dat met kennis van sectoren.

 

Maak een eerste gratis buitenlaag toegankelijk voor de zoekmachines (nieuws en verstrooing), een tweede gratis buitenlaag als stroop om de mieren te vangen (registreer belangstellenden door pdf-gidsjes aan te bieden) en voeg daar verdiepende kennis en eventueel persoonlijke begeleiding aan toe.

 

Dat is de klassieke get-rich-quick aanpak, al vrees ik erbij dat er niets quicks aan is en dat rich ook wel even duurt.

 

Vragen beantwoorden op openbare fora draagt ook bij aan bekendheid. :smiling-face-with-sunglasses:

 

 


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
3 uur geleden, Johan Peters zei:

Ik ben een redacteur/communicatiemedewerker/journalist en momenteel in between jobs zoals dat zo mooi heet. I

Wat is uw relatie met de cultuur en ervaring met ondernemen in genoemde regio's ?

 

Wat voor informatie gaat u bieden die anders is dan anderen ?

 

RVO - Internationaal ondernemen

Nederland Wereldwijd - Zakendoen

LinkedIn

 

3 uur geleden, Johan Peters zei:

Is er een organisatie van ondernemers die ondernemen in een van de genoemde regio's? Wellicht een netwerk? Ik richt mij voor alle duidelijkheid op het MKB.  Alle tips zijn welkom.

Wederom LinkedIn


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2

Als je niet weet waar je doelgroep zit, is mijns inziens je ondernemingsplan ook nog niet klaar.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Als een doelgroep niet exact te vinden is, kun je dan geen plannen maken?

 

Is dat niet wat al teveel boekenwijsheid?


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
4 minuten geleden, TwaBla zei:

Is dat niet wat al teveel boekenwijsheid?

 

Het is toch essentieel te kunnen bepalen wie je een bepaalde oplossing denkt te kunnen bieden en of degene bereid is daarvoor in voldoende mate de portemonnee te trekken? 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Hij weet wie zijn doelgroep is ("ondernemers [...] die plannen hebben zaken te gaan doen in Centraal- of Oost-Europa, de Baltische staten, de Balkan"), maar niet waar ze zitten. Weet je dan écht wie je doelgroep is? Ik zou op zijn minst:

 

- eens gaan googelen.

- de KvK bellen.

- in de kring van familie en bekenden rondvragen.

- organisaties bellen die zich bezighouden met genoemde landen

 

enzovoort. Al is het maar om de contouren van je doelgroep een beetje in beeld te krijgen.

 

Het zou mij niets verbazen als er heel specifieke groepen organisaties en ondernemers zijn die zich op die landen richten, dus die contouren moeten wel duidelijk krijgen zijn.  IT-bureaus die een afdeling in Oost-Europa willen opzetten, bijvoorbeeld.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Doelgroep kan ook genuanceerder liggen: luiers kennen bepaalde doelgroepen, dat zijn de eindgebruikers, maar de afnemers zijn vaak anderen.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Opeens snap ik de naam Yelp: Yell & Pee.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Het is toch essentieel te kunnen bepalen wie je een bepaalde oplossing denkt te kunnen bieden en of degene bereid is daarvoor in voldoende mate de portemonnee te trekken? 

 

Maar het is een illusie om te denken dat er ergens een bestand is met precies die mensen die jij als doelgroep gedefinieerd hebt.

 

Doelgroepbepalingen en marktomvang zijn doorgaans schattingen. Dat is bij consumentenproducten wat makkelijker: mannen tussen 22 en 44 bijvoorbeeld. Het scheelt ook als het om vervangingsvraag gaat: fietsen bijvoorbeeld. Maar dan gebeurt er weer wat in de markt waardoor alles verandert.

 

Daarom zijn ook de meeste businessplannen gebaseerd op natte vingerwerk. Ik zie liever wat echte market intelligence dan quasi-data.

 

Dat begint met intelligente vooronderstellingen. In welke sectoren zie je ondernemers oostwaarts keren? Boeren, recreatie-ondernemers.... uuh. Waarom gaan die oostwaarts? Waar zoeken ze naar? Waar zitten ze dus waarschijnlijk? Hoe komen ze daar uiteindelijk > via gespecialiseerde verhuisbedrijven bijvoorbeeld?


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Posted (edited)
5 uur geleden, TwaBla zei:

Daarom zijn ook de meeste businessplannen gebaseerd op natte vingerwerk.

Het verkeerde businessplan dus.

 

5 uur geleden, TwaBla zei:

Ik zie liever wat echte market intelligence dan quasi-data.

Het betere businessplan ... maar nog steeds een plan.

 

5 uur geleden, TwaBla zei:

Dat begint met intelligente vooronderstellingen. In welke sectoren zie je ondernemers oostwaarts keren? Boeren, recreatie-ondernemers.... uuh. Waarom gaan die oostwaarts? Waar zoeken ze naar? Waar zitten ze dus waarschijnlijk? Hoe komen ze daar uiteindelijk > via gespecialiseerde verhuisbedrijven bijvoorbeeld?

Dus toch de zoektocht naar een doelgroep.

 

 

Edited by Cosara
Spelling

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
15 uur geleden, Cosara zei:

Dus toch de zoektocht naar een doelgroep.

 

Altijd. Tuurlijk moet je streven naar de meest actuele kennis van de markt en dus ook doelgroepen (buyers, influencers, users), maar heb niet de illusie dat daar altijd gedetailleerde info over beschikbaar is.

 

Daarom zijn omzet- en winstvoorspellingen in veel businessplannen ook gebakken lucht. Boekhoudersbullshit. Je begint met enkele aannames en dan extrapoleer je. 


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 343 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept