• 0

Waar vind ik mijn doelgroep?

(aangepast)

Ik ben een redacteur/communicatiemedewerker/journalist en momenteel in between jobs zoals dat zo mooi heet. Ik woon nu nog in Antwerpen, maar ben van plan terug te keren naar Nederland. Oorspronkelijk kom ik uit Rotterdam. In Nederland wil ik ondernemers bijstaan die plannen hebben zaken te gaan doen in Centraal- of Oost-Europa, de Baltische staten, de Balkan. Dit via gerichte info inzake de politieke situatie, historie, cultuur en natuurlijk de economische cijfertjes. Hoe meer je over een land/regio weet, hoe beter beslagen je ten ijs komt.

 

Ik heb al een businessplan klaar, maar zit nog met een belangrijk punt: waar vind ik mijn doelgroep? Ik weet dat er voldoende Nederlandse ondernemers zijn die in de genoemde regio's zaken doen/zaken willen gaan doen, maar ik heb geen overzicht van wie het zijn of hoeveel het er zijn. En dan is het lastig uitpluizen wie ik kan rekenen tot mijn doelgroep en in de toekomst kan benaderen. Is er een organisatie van ondernemers die ondernemen in een van de genoemde regio's? Wellicht een netwerk? Ik richt mij voor alle duidelijkheid op het MKB.  Alle tips zijn welkom.

 

[mod edit: promotie alinea verwijderd, je kunt links plaatsen in je profiel en je handtekening]. 
 

aangepast door Norbert Bakker
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
45 minuten geleden, Johan Peters zei:

In Nederland wil ik ondernemers bijstaan die plannen hebben zaken te gaan doen in Centraal- of Oost-Europa, de Baltische staten, de Balkan. Dit via gerichte info inzake de politieke situatie, historie, cultuur en natuurlijk de economische cijfertjes. Hoe meer je over een land/regio weet, hoe beter beslagen je ten ijs komt.

 

Volg de regels van inbound marketing en die ondernemers vinden jou! Ze gaan natuurlijk allemaal op zoek naar verse informatie. Als jij die in hapklare brokken ter beschikking stelt, ben je al snel een bestemming die ook door de zoekmachines erkend wordt.

 

Ik neem aan dat je primair op Nederlandstalige ondernemers mikt, maar wellicht is met steun van een gelijkgestemde (maar niet gelijkgetaalde) ondernemer een Duitse en een Britse variant op te zetten. Geef info over (maar je had zelf al een lijstje gemaakt) vestigingseisen, papieren, banken, huisvesting, regionale verschillen en verdiep dat met kennis van sectoren.

 

Maak een eerste gratis buitenlaag toegankelijk voor de zoekmachines (nieuws en verstrooing), een tweede gratis buitenlaag als stroop om de mieren te vangen (registreer belangstellenden door pdf-gidsjes aan te bieden) en voeg daar verdiepende kennis en eventueel persoonlijke begeleiding aan toe.

 

Dat is de klassieke get-rich-quick aanpak, al vrees ik erbij dat er niets quicks aan is en dat rich ook wel even duurt.

 

Vragen beantwoorden op openbare fora draagt ook bij aan bekendheid. :smiling-face-with-sunglasses:

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Johan Peters zei:

Ik ben een redacteur/communicatiemedewerker/journalist en momenteel in between jobs zoals dat zo mooi heet. I

Wat is uw relatie met de cultuur en ervaring met ondernemen in genoemde regio's ?

 

Wat voor informatie gaat u bieden die anders is dan anderen ?

 

RVO - Internationaal ondernemen

Nederland Wereldwijd - Zakendoen

LinkedIn

 

3 uur geleden, Johan Peters zei:

Is er een organisatie van ondernemers die ondernemen in een van de genoemde regio's? Wellicht een netwerk? Ik richt mij voor alle duidelijkheid op het MKB.  Alle tips zijn welkom.

Wederom LinkedIn

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
4 minuten geleden, TwaBla zei:

Is dat niet wat al teveel boekenwijsheid?

 

Het is toch essentieel te kunnen bepalen wie je een bepaalde oplossing denkt te kunnen bieden en of degene bereid is daarvoor in voldoende mate de portemonnee te trekken? 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hij weet wie zijn doelgroep is ("ondernemers [...] die plannen hebben zaken te gaan doen in Centraal- of Oost-Europa, de Baltische staten, de Balkan"), maar niet waar ze zitten. Weet je dan écht wie je doelgroep is? Ik zou op zijn minst:

 

- eens gaan googelen.

- de KvK bellen.

- in de kring van familie en bekenden rondvragen.

- organisaties bellen die zich bezighouden met genoemde landen

 

enzovoort. Al is het maar om de contouren van je doelgroep een beetje in beeld te krijgen.

 

Het zou mij niets verbazen als er heel specifieke groepen organisaties en ondernemers zijn die zich op die landen richten, dus die contouren moeten wel duidelijk krijgen zijn.  IT-bureaus die een afdeling in Oost-Europa willen opzetten, bijvoorbeeld.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Doelgroep kan ook genuanceerder liggen: luiers kennen bepaalde doelgroepen, dat zijn de eindgebruikers, maar de afnemers zijn vaak anderen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Het is toch essentieel te kunnen bepalen wie je een bepaalde oplossing denkt te kunnen bieden en of degene bereid is daarvoor in voldoende mate de portemonnee te trekken? 

 

Maar het is een illusie om te denken dat er ergens een bestand is met precies die mensen die jij als doelgroep gedefinieerd hebt.

 

Doelgroepbepalingen en marktomvang zijn doorgaans schattingen. Dat is bij consumentenproducten wat makkelijker: mannen tussen 22 en 44 bijvoorbeeld. Het scheelt ook als het om vervangingsvraag gaat: fietsen bijvoorbeeld. Maar dan gebeurt er weer wat in de markt waardoor alles verandert.

 

Daarom zijn ook de meeste businessplannen gebaseerd op natte vingerwerk. Ik zie liever wat echte market intelligence dan quasi-data.

 

Dat begint met intelligente vooronderstellingen. In welke sectoren zie je ondernemers oostwaarts keren? Boeren, recreatie-ondernemers.... uuh. Waarom gaan die oostwaarts? Waar zoeken ze naar? Waar zitten ze dus waarschijnlijk? Hoe komen ze daar uiteindelijk > via gespecialiseerde verhuisbedrijven bijvoorbeeld?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, TwaBla zei:

Daarom zijn ook de meeste businessplannen gebaseerd op natte vingerwerk.

Het verkeerde businessplan dus.

 

5 uur geleden, TwaBla zei:

Ik zie liever wat echte market intelligence dan quasi-data.

Het betere businessplan ... maar nog steeds een plan.

 

5 uur geleden, TwaBla zei:

Dat begint met intelligente vooronderstellingen. In welke sectoren zie je ondernemers oostwaarts keren? Boeren, recreatie-ondernemers.... uuh. Waarom gaan die oostwaarts? Waar zoeken ze naar? Waar zitten ze dus waarschijnlijk? Hoe komen ze daar uiteindelijk > via gespecialiseerde verhuisbedrijven bijvoorbeeld?

Dus toch de zoektocht naar een doelgroep.

 

 

aangepast door Cosara
Spelling

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Cosara zei:

Dus toch de zoektocht naar een doelgroep.

 

Altijd. Tuurlijk moet je streven naar de meest actuele kennis van de markt en dus ook doelgroepen (buyers, influencers, users), maar heb niet de illusie dat daar altijd gedetailleerde info over beschikbaar is.

 

Daarom zijn omzet- en winstvoorspellingen in veel businessplannen ook gebakken lucht. Boekhoudersbullshit. Je begint met enkele aannames en dan extrapoleer je. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.