• 0

urencriterium bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid

(aangepast)

Nu ik voorlopig aan huis gekluisterd ben vraag ik me af hoe het dit jaar met het urencriterium gaat. Heb al even gezocht en kwam onderstaand tegen:

 

Quote

 

Gedeeltelijk arbeidsongeschikt

Voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten ligt dit anders, want als je ziek bent, kun je niet werken. Gedeeltelijk arbeidsongeschikten die hun bedrijf gestart zijn na 31 december 2006, hoeven daarom niet aan deze te hoge eis te voldoen. Voor deze gedeeltelijk arbeidsongeschikten geldt een
 

verlaagd urencriterium van 800 uur per jaar

 

 

Normaal voldoe ik ieder jaar ruim aan het criterium met een gemiddeld aantal directe en gefactureerde uren van 40-45 uren per week. Met wat indirecte uren voor administratie kom ik jaarlijks ruim boven de 2000 uur.

 

Nu ben ik vanaf 14 juli door een ongelukkige val voorlopig uit de running (op wat uren voor aansturing na) Zelf ben ik van nature positief en denk dat ik vanaf oktober wel weer aan de bak kan maar de orthopeed denkt daar duidelijk anders over. :frowning-face:

 

Momenteel zit ik op zo'n 1000 uur (aantoonbaar) en heb ik geen zicht op wat daar dit jaar nog bij komt. dus komen er een paar vragen bij mij op:

 

* iemand bekend met dat verlaagde urencriterium en geldt dit ook voor mijn situatie?

* stel dat ik de 1225 net niet haal hoe groot is de kans dat de belastingdienst gaat morren? (omzet&winst zullen wel wat lager zijn dit jaar maar niet halveren)

* is het handig dat ik vanaf nu al mijn indirecte uren ga bijhouden? Doe ik nooit omdat ik met gefactureerde uren altijd boven de 1225 uur uitkom.

 

 

 

aangepast door henkh
typefout hersteld
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Henk ,

 

Inhoudelijk ben ik niet zeker hoe het zit, maar dat urencriterium kan voor jou toch nooit een probleem zijn Henk, nu al 1000 uur..

Je kunt mij niet vertellen dat jij in 24 weken niet aan gemiddeld 10 uur per week kan komen..

Misschien kun je eindelijk eens een website bouwen :astonished-face: (ok, ok, sorry geintje..)

 

Volgens mij heb je zat ideeën die normaal niet helemaal van de grond komen omdat je zelf druk ben.

Je had het laatst ook al over allerlei extra omzet door corona met hygiëne pakketten die klanten willen.

Heb je ook wel eens gehoord over (extra) machines voor bepaalde werkzaamheden.

Je hebt nu zeeën van tijd om dat soort dingen veel uitgebreider te uit te zoeken dan je normaal zou doen.. En je bent lekker bezig..

En als het geen onderzoek is naar "new business" dan heb je nog je plannen voor (vervroegd) pensioen, en als het even kan, verkoop van de toko..

Ook onderwerpen waar je zat zakelijke dingen voor kan doen / uitzoeken. Administratie even helemaal tot in de puntjes op orde brengen. Beetje bellen met bedrijfsmakelaars, collega ondernemers eens bellen over hun ervaringen bij verkoop..

 

FF uitzoeken hoe je Teams of Zoom kunt installeren en hoe je daar zakelijke gesprekken mee voert.. Dankzij corona kijkt niemand meer vreemd op als jij followup bij een klant doet via die middelen..

 

Volgens mij zit je zo aan 20 uur per week, dat is voor jou nog steeds kalm aan en meer dan genoeg om aan dat urencriterium te gaan voldoen... Dan kun je zelfs nog tot eind augustus bijna niets doen, anders dan de gebruikelijke administratie..

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, henkh zei:

Nu ik voorlopig aan huis gekluisterd ben vraag ik me af hoe het dit jaar met het urencriterium gaat. Heb al even gezocht en kwam onderstaand tegen:

 

Ik heb het idee dat dit 800 uur alleen van toepassing is voor starters uit een uitkering (bijvoorbeeld WAO) en niet voor bestaande gevallen. Uit het vage taalgebruik van de belastingdienst maak ik ook op dat het alleen van toepassing is voor het krijgen van de startersaftrek. Maar het kan zijn dat ik het verkeerd interpreteer.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Je kunt wegens de coronacrisis sowieso al tot 1 oktober 16 uur per week rekenen (of 24 bij niet arbeidsongeschiktheid). Volgens mij zit je dan al bijna over die 1225 uur (laat staan de 800).

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen-actueel-jaar/coronacrisis-versoepeling-urencriterium

 

Maar het is altijd wel verstandig ook je indirecte uren bij te houden. Die 1225 lijk je dus wel makkelijk te halen. En door het invullen van >1225 uur op de IB aangifte zal de kans op controle ook niet zo groot zijn (die lijkt mij bij opgeven van 800 uur groter).

 

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, Roel J zei:

Misschien kun je eindelijk eens een website bouwen :astonished-face: (ok, ok, sorry geintje..)

 

En het risico lopen dat zich nog meer klanten aandienen. :face-with-tongue: reclame van de auto peuteren valt dat ook onder urencriterium?:face-with-tears-of-joy:

 

44 minuten geleden, Roel J zei:

Volgens mij heb je zat ideeën die normaal niet helemaal van de grond komen omdat je zelf druk ben.

 

Ideeën genoeg. Zelfs op HL liggen ze voor het oprapen. :grinning-face: Ben idd al bezig met een wat ouder idee als alternatief wanneer fysieke arbeid een gepasseerd station wordt zoals de orthopeed al opperde. :frowning-face:

 

36 minuten geleden, prinsrachid zei:

Uit het vage taalgebruik van de belastingdienst maak ik ook op dat het alleen van toepassing is voor het krijgen van de startersaftrek.

 

Heb de teksten diverse keren gelezen en had ook al zo'n idee.

 

21 minuten geleden, Rik · zei:

En door het invullen van >1225 uur op de IB aangifte zal de kans op controle ook niet zo groot zijn (die lijkt mij bij opgeven van 800 uur groter).

 

Heb al heel wat jaren zelfstandigenaftrek en daar is nooit op gecontroleerd, zal wel met voldoende omzet/winst te maken hebben, geen idee of de BD daar harde criteria voor heeft.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, henkh zei:

reclame van de auto peuteren valt dat ook onder urencriterium?:face-with-tears-of-joy:

Ja, is ook hard werken hè 😅

 

2 minuten geleden, henkh zei:

Heb al heel wat jaren zelfstandigenaftrek en daar is nooit op gecontroleerd, zal wel met voldoende omzet/winst te maken hebben, geen idee of de BD daar harde criteria voor heeft.

Als daar al criteria voor zijn, dan zal dat voor dit jaar behoorlijk in de war geschopt worden. Half ondernemend Nederland zal dit jaar wel een behoorlijke omzet/winst-dip hebben.

Link naar reactie
  • 2
21 uur geleden, prinsrachid zei:

Ik heb het idee dat dit 800 uur alleen van toepassing is voor starters uit een uitkering (bijvoorbeeld WAO) en niet voor bestaande gevallen. Uit het vage taalgebruik van de belastingdienst maak ik ook op dat het alleen van toepassing is voor het krijgen van de startersaftrek. Maar het kan zijn dat ik het verkeerd interpreteer.

 

Bijna goed. Het verlaagde urencriterium is inderdaad alleen voor starters (die geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn)  maar het levert een totaal andere aftrek op dan  de starters- en zelfstandigenaftrek.  

 

Deze bijzondere aftrek heet " de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid" en bedraagt als volgt:

 

Quote

 

De startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid is:

€ 12.000 als u in de 5 voorafgaande jaren geen gebruik maakte van deze aftrek

€ 8.000 als u 1 keer in de 5 voorafgaande jaren gebruikmaakte van deze aftrek

€ 4.000 als u 2 keer in de 5 voorafgaande jaren gebruikmaakte van deze aftrek

De startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid is maximaal de behaalde winst (!!)

 

 

 

Aanvullende criteria:

Quote

U krijgt de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid als u voldoet aan alle volgende voorwaarden:

  • U hebt aan het begin van het kalenderjaar de AOW-leeftijd nog niet bereikt.
  • U bent ondernemer voor de inkomstenbelasting.
  • U was in 1 of meer van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer.
  • U kunt een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen (zie Arbeidsongeschiktheidsuitkering).
  • U voldoet niet aan het urencriterium, maar wel aan het verlaagd-urencriterium.
  • Er was in het kalenderjaar of in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen sprake van een zogenoemde geruisloze terugkeer uit een bv.

 

En de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen waaraan gerefereerd wordt zijn:

Quote

Arbeidsongeschiktheidsuitkering

Een arbeidsongeschiktheidsuitkering is een:

  • uitkering volgens de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)
  • uitkering volgens de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO)
  • uitkering volgens de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (Waz)
  • uitkering volgens de Wet arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong)
  • uitkering volgens een buitenlandse wettelijke regeling die overeenkomt met 1 van de regelingen hiervoor
  • uitkering bij arbeidsongeschiktheid volgens een aangewezen regeling
  • periodieke uitkering of verstrekking van een verzekering bij invaliditeit of een ongeval

 

Kortom: ben je geen geen starter meer en heb je geen arbeidsongeschiktheidsuitkering, dan kom je niet in aanmerking voor deze aftrek 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

woensdag is het gips er af gegaan en vandaag lang bij de fysio gezeten voor het revalidatietraject. Had stille hoop dat ik met een week of 10-12 weer aan de bak zou kunnen maar dat heeft hij fijntjes de grond in geboord.  half tot een heel jaar kan ik er wel voor uittrekken en het zal altijd een zwakke plek blijven.de In december wordt ik 64 en  zoals het er nu naar uitziet is  fysieke arbeid passé.

 

Tijd om plan B uit de kast te halen.

 

en voorlopig tijd genoeg om op HL rond te lummelen. :face-with-tongue:

aangepast door henkh
toevoeging
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.