• 0

Regels dwingen mij om mijn auto in te ruilen

Beste mede ondernemers,

 

Ik heb een auto waar ik al 4 jaar op afgeschreven heb. 2016 t/m 2019. 

Omdat ik ZZP-er ben mag ik van de ficus de auto niet aan prive verkopen. 

Het zou fijn zijn als de fiscus zou toestaan wanneer de auto bijna volledig is afgeschreven dat je hem naar prive kan overhevelen. 

Bij het wegvallen van de afschrijving overstijgen de kosten maar minimaal het bijtellingsbedrag dus ben ik min of meer gedwongen om een auto waar ik tevreden over ben te gaan inruilen voor een nieuwe eventueel zakelijk of een gebruikte die ik dan prive ga rijden anders ben ik een dief van eigen portomonee.

Zijn er nog andere opties, misschien auto ruilen met een andere ondernemer of particulier? Of dan maar de trein pakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 2

Hallo Hans,

 

Welkom op Higherlevel,

 

De regels dwingen je nergens toe, het is een gevolg van je keuzes 4-5 jaar geleden.

Jij hebt er voor gekozen je fiscale voordeel qua afschrijven zo snel mogelijk te genieten.. Je hebt 4 jaar (veel) hogere kosten gehad dan de bijtelling en zo voordeel genoten, nu houdt dat voordeel op.

Je had er ook voor kunnen kiezen om de auto niet in 5 jaar maar in bijv 8 jaar af te schrijven, even aangenomen dat dit de verwachte gebruiksduur is dan had je de eerste 4 jaar wat lagere totale autokosten gehad en iets minder "voordeel" maar had je de komende 4 jaar wel ook nog steeds (ruim) boven de bijtellingsgrens gezeten en voordeel van de auto op de zaak.

 

En die keuze vrijheid hoe je afschrijft en wanneer je je ficale voordeel op de auto geniet is ook precies de reden waarom je niet halverwege de wedstrijd de spelregels mag veranderen..

 

Naast verkopen heb je ook nog de volgende opties.

1. Je gebruikt de auto, vanaf 2021 helemaal niet meer privé, je vult een verklaring geen privegebruik in en dan ben je ook van de bijtelling af. Je moet dan privé zelf een ander vervoermiddel kiezen, maar dat is aan jou, je kan met OV gaan reizen, je kan een deelauto abonnement nemen of je koopt een goedkope 2e handsauto voor privé gebruik

 

2. Je gebruikt deze auto helemaal niet meer zakelijk, en koopt zakelijk een andere auto. Dat kan een reden zijn om voor omzetting van de auto van zakelijk naar privé zijn.
Je ziet dat nogal eens voorbij komen bij gezinnen waarvan de partner dan in de voormalig zakelijke auto blijft rijden, precies om de reden die jij ook noemt, de auto bevalt goed, je bent eraan gewend en het is eigenlijk zonde een 5 jaar oude auto al weg te doen.

 

Jou optie om de auto te verkopen kan ook nog wel eens fiscaal duur uitpakken als jij de auto vrijwel helemaal hebt afgeschreven tot nog maar ca 10-20% van de aanschafwaarde zoals je veel ziet. Na 5 jaar zitten auto's nog ruim boven die restwaarde van 10-20% en als jij dan de auto verkoopt zit je met een flinke boekwinst waardoor je jaarwinst omhoog schiet en dus veel meer inkomstenbelasting moet betalen, en zo raak je per saldo ook nog een heel stuk van het vermeende voordeel van voorgaande jaren weer kwijt.

 

Al met al is de conclusie dat je ofwel zal moeten leren leven met autokosten die ongeveer gelijk zijn aan de bijtelling en de auto gewoon blijven gebruiken want je hebt je fiscale voordelen al genoten, danwel optie 1 of 2 toepast beide opties zorgen ook voor echte  kosten in privé.

 

Je kunt ook eens een keer gaan zitten met je boekhouder of zelf gaan rekenen of het nu voordeliger was geweest om die auto over wat langere periode af te schrijven en misschien iets meer in lijn met de dagwaarde op enig moment. Dan heb je langer afschrijvingskosten waardoor je meer jaren het voordeel hebt dat de kosten hoger zijn dan de bijtelling.

maar goed uiteindelijk heb je in principe net zoveel voordeel alleen uitgesmeerd over een andere periode.

En ja die termijn van 5 jaar past voor de meeste ondernemers wel in het schema om eens in de 4-5 jaar een andere auto te kopen..

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
2 uur geleden, Hans Hollander zei:

 

 

Zijn er nog andere opties, misschien auto ruilen met een andere ondernemer of particulier? Of dan maar de trein pakken?

Niet privé rijden? Als je het ding helemaal afgeschreven hebt is verkopen vaak niet heel erg interessant, vanwege de fiscale boekwinst.

 

Maar niemand dwingt je. Wat je bedoelt is dat je minder belasting wil betalen / meer aftrek wil hebben dan waar je recht op hebt vanwege de keuze die je gemaakt hebt bij de aanschaf.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Hans Hollander zei:

Zijn er nog andere opties,

 

Nieuwe auto kopen of op de oude voet verder gaan. In de regel kan je voor de kosten van bijtelling privé geen auto rijden. (hoewel mensen dan vaak ineens uitgaan van alleen de gebruikskosten. Of je moet in een vette Audi of BMW rijden dan doet de bijtelling wel wat pijn. :face-with-tongue:

 

Zelf koop ik om de 5 jaar een nieuwe auto, maak me niet meer druk om bijtelling of boekwinst bij verkoop. Voor mij zijn dat puur administratieve termen. Ik richt me liever op meer omzet en hogere winst.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, henkh zei:

In de regel kan je voor de kosten van bijtelling privé geen auto rijden.

Deze mantra mag best wel op een wandtegeltje in het toilet gehangen worden.
 

1 uur terug, henkh zei:

... maak me niet meer druk om bijtelling of boekwinst bij verkoop. Voor mij zijn dat puur administratieve termen. Ik richt me liever op meer omzet en hogere winst.

Het valt mij telkens weer op dat legio ondernemers zich druk maken om die paar peanuts die de fiscale bijtelling met zich meebrengt en de voordelen van het privé gebruik geheel uit het oog verloren hebben.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Cosara zei:

Het valt mij telkens weer op dat legio ondernemers zich druk maken om die paar peanuts die de fiscale bijtelling met zich meebrengt en de voordelen van het privé gebruik geheel uit het oog verloren hebben.

 

Verliesaversie: een aftrekpost van 5 euro verliezen is veel erger dan er 5 euro privévoordeel bij krijgen

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ward van der Put zei:
1 uur geleden, Cosara zei:

Het valt mij telkens weer op dat legio ondernemers zich druk maken om die paar peanuts die de fiscale bijtelling met zich meebrengt en de voordelen van het privé gebruik geheel uit het oog verloren hebben.

Verliesaversie: een aftrekpost van 5 euro verliezen is veel erger dan er 5 euro privévoordeel bij krijgen.

... en daarin zijn ze meer consument dan ondernemer.

Deze ondernemers kunnen Black Friday beter links laten liggen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Hans Hollander zei:

Het zou fijn zijn als de fiscus zou toestaan wanneer de auto bijna volledig is afgeschreven dat je hem naar prive kan overhevelen. 

 

Om wat voor soort auto gaat het? En hoe is er op de auto afgeschreven? Wat was de aankoopwaarde en hoeveel is er jaarlijks op afgeschreven?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.