Jump to content
Jmaikel
Verberg

Concurrentie/relatie beding zzp'er

Hallo allemaal,

Ik heb als zzp'er binnen de hospitality branche voor een bureau gewerkt die klussen voor mij binnenhaalde.

Toen ik met dit bureau in zee ging heb ik een concurrentie-relatiebeding getekend.

Ik heb even het contract geupload zie hieronder links:

https://ibb.co/RQD1vFL

https://ibb.co/6JTgTbd

Een van de opdrachtgevers heeft me direct benaderd en eerlijk gezegd wil ik desbetreffende klus aannemen zonder tussenkomst van de vorige partij. Mijn vraag is; is dit contract rechtsgeldig en kan ik hier onderuit komen?

Aantal opmerkingen:

-Verder heb ik geen overeenkomst met desbetreffende bureau alleen mondeling

-Begin van het contract staat dat ze in Amsterdam zitten in de laatste regel staat er Utrecht en er staat dat ik het daar heb ondertekend, dit is niet waar dit was in Amsterdam.

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Groet,

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Een foutje in een contract zoals verschillende plaatsen maakt niet een (heel) contract ongeldig.

Het relatiebeding is duidelijk omschreven en redelijk, wellicht dat 24 maanden wat lang is. Maar in Horeca met veel seizoenswerk hoeft dat niet onredelijk te zijn.

Als jij de klus rechtstreeks aanneemt overtreed je dus dat beding en loop je kans dat je wordt aangesproken en schadevergoeding moet betalen.

In dit soort situaties is het meestal de opdrachtgever die bij de inhuurpartij druk kan uitoefenen om in dit geval een uitzondering te maken op het beding.

• 0

treed in overleg, wellicht is er een mogelijkheid met een redelijke afkoopsom, tegelijkertijd breek je neit onnodig relaties af.

WWW.vloerengilde.nl

• 0

Ik zou het inderdaad ook niet leuk vinden al eigenaar van het bureau, maar uiteindelijk is het een oogsten zaaien verhaal.

Ik bespaar jullie de details waarom ik niet voor desbetreffende bureau meer wil werken.

Deze overeenkomst is wel een aanvulling op een opdracht/overeenkomst. Echter heb ik die opdracht/overeenkomst niet met dit bureau. 

En er is niet echt ruimte voor overleg voor een eventuele afkoopsom.

• 0
1 uur geleden, OrkunE zei:

Ik zou het inderdaad ook niet leuk vinden als eigenaar van het bureau, maar uiteindelijk is het een oogsten zaaien verhaal.

Nee, het is een kwestie van je afgesproken verplichtingen nakomen (wederzijds) en elkaar de mogelijkheid bieden om eventuele verzuimen op te lossen. Is dat gebeurd? Of gaat het gewoon om geld?

Ik bespaar jullie de details waarom ik niet voor desbetreffende bureau meer wil werken.

Het besparen van details schept bewust een eenzijdig en waarschijnlijk onjuist (want onwelgevallig) beeld van de hele situatie. Hoe minder details hoe minder nauwkeurig welk antwoord dan ook dat we hier geven.

En er is niet echt ruimte voor overleg voor een eventuele afkoopsom.

Wat houdt dat in? "Er is" klinkt alsof het een externe factor is waar je geen invloed op hebt. "ik heb geen zin in overleg voor een eventuele afkoopsom, want ik ben bang dat ik dan moet dokken" of "de klant heeft overleg vooraf van de hand gewegen" of "ik heb geen geld voor een eventuele afkoopsom" geeft al wat meer kleur aan het verhaal en bepaalt ook weer wat je wel of niet kan doen, afhankelijk van het stadium waarin je verkeert.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0
Op 28-7-2020 om 01:50, OrkunE zei:

Hallo allemaal,

Ik heb als zzp'er binnen de hospitality branche voor een bureau gewerkt die klussen voor mij binnenhaalde.

Toen ik met dit bureau in zee ging heb ik een concurrentie-relatiebeding getekend.

<knip> Mijn vraag is; is dit contract rechtsgeldig en kan ik hier onderuit komen?

"Hallo, 

Ik ben een bureau en ik heb een klus voor iemand binnengehaald. Is dit rechtsgeldig of kan ik er onderuit komen? Want als dat kan, hoef ik hem niet te betalen."

Hoe zou je op deze vraag reageren? Jij hebt afspraken gemaakt en achteraf wil je die afspraken veranderen. Dat had je vooraf moeten bedenken. Als ik mensen inhuur via een bureau, dan maak ik altijd meteen afspraken over de voorwaarden waaronder ik die mensen op enig moment rechtstreeks in dienst kan nemen. 

• 0

De tussenpartij wilt op geen enkele manier mij tegemoetkomen door bijvoorbeeld een afkoop fee af te spreken. Daarnaast heb ik geen zin meer om op elke factuur 2 volle maanden te wachten(dat was al voor de corona zo). 

En ik weet ook wel dat er bepaalde afspraken zijn gemaakt echter heb ik 2000 uren gedraaid voor desbetreffende bureau enige coulantie en elkaar tegemoet komen in deze tijd is niet verkeerd.

• 0
46 minuten geleden, Jmaikel zei:

echter heb ik 2000 uren gedraaid voor desbetreffende bureau enige coulantie en elkaar tegemoet komen in deze tijd is niet verkeerd.

Waarom zou dat een goede reden zijn om de overeenkomst ten voordele van 1 partij te wijzigen?

• 0
1 uur geleden, logistieke dienstverlening zei:

Waarom zou dat een goede reden zijn om de overeenkomst ten voordele van 1 partij te wijzigen?

Gun factor? Zodat ik ambassadeur wordt van het bedrijf en in de toekomst ook klussen voor hen binnen kan halen? Op deze manier heeft niemand iets. 

• 0

Ik snap je punt wel Jmaikel, maar ja sommige bureau's (vaak kleinere) denken liever alleen aan hun eigen belang.. die komen er pas over een paar jaar achter dat de horeca freelancer van nu over 5 jaar een horecabaas kan zijn met een personeelsprobleem..

maar je kunt hen niet dwingen het jou te gunnen.

Het is ons allemaal wel eens overkomen dat we een contract hebben getekend bij een bureau dat niet echt meedenkt en meewerkt..

Relatie of concurrentiebeding en eventueel afkoopregelingen zijn wel dingen om op te letten als je jezelf via een bureau aan een andere ondernemer verhuurd.

De goede bureau's werken inderdaad na 6 maanden of  ca 1000 uur mee aan een redelijk soepele afkoopregeling. En ze beperken relatiebedingen meestal tot klanten waar je voor gewerkt hebt.

Het formeel juiste antwoord is dat het niet mag

Als je besluit het relatiebeding te negeren loop je het risico dat je een claim aan je broek krijgt.. er is niet veel wat je daaraan kan doen. Als je handtekening eenmaal ergens onder staat zit je eraan vast tenzij het juridisch als heel onredelijk wordt gezien en daar lijkt hier geen sprake van.

• 0

De magische formule is pakkans × boetebedrag.

Áls je gepakt wordt, ga je nat. Er zijn geen juridische foefjes waarmee je onder die overeenkomst uitkomt en ik ken geen jurisprudentie waarin de rechter zegt: "weet je wat? laat maar zitten!" Het omgekeerde, rechtszaken waarin de volledige boete werd toegekend, daar zijn er heel veel van. (Dat suggereert ook dat er redelijk wat mensen zijn die denken dat ze er wel mee weg komen.)

Als je ene opdrachtgever de andere via de tennisclub kent, kom je daar wellicht pas bij de dagvaarding achter.

23 uur geleden, Jmaikel zei:

Gun factor? Zodat ik ambassadeur wordt van het bedrijf en in de toekomst ook klussen voor hen binnen kan halen?

Maar ook:

Op 28-7-2020 om 19:01, Jmaikel zei:

uiteindelijk is het een oogsten zaaien verhaal.

Dit is paradoxaal. Wat gun je ze nou wel en wat niet?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

• 0
Op 29-7-2020 om 09:48, Jmaikel zei:

En ik weet ook wel dat er bepaalde afspraken zijn gemaakt echter heb ik 2000 uren gedraaid voor desbetreffende bureau enige coulantie en elkaar tegemoet komen in deze tijd is niet verkeerd.

2000 uur? Dan begint het al te ruiken naar een (verkapt) dienstverband en zit er mogelijk een escape in een beroep op de WAADI. Daarvoor moet je dan wel bij de opdrachtgever in loondienst en niet op ZZP-basis, maar dat is een detail.