• 0

Rekening courant, btw en facturen

Hi all,

 

Mijn eerste topic in dit forum en meteen een vraag waar ik eigenlijk niks concreets over kan vinden, en niet zo goed weet wat ik er mee aan moet.

 

Ik heb een holding en een werkmaatschappij. Bij de oprichting hiervan nog niet zo lang geleden,  heeft de werkmaatschappij ook de factuur van de KvK en de factuur van de notaris voor de holding betaald. Deze facturen stonden uiteraard wel op naam van de holding, maar omdat de holding nog geen bankrekening had, heeft de werkmaatschappij de rekeningen betaald.

 

Vraag 1 is nu: boek ik deze 2 facturen in de administratie van de holding? En trek ik in de holding de btw af? Ze staan immers wel op naam van de holding. Lijkt mij dus niet dat ik deze in de administratie van de werkmaatschappij moet boeken.

 

Vraag 2 is dan: hoe kan ik dit goed wegboeken in mijn (Moneybird) administraties? Moet ik 'de schuld' van de holding overboeken naar de werkmaatschappij, en beide betalingen (betaalde facturen, en ontvangen betaling van holding) tegen elkaar wegstrepen op de categorie Rekening Courant? En vervolgens een memoriaal oid in de administratie van de holding?

 

Ik hoop niet dat dit heel knullig overkomt ;) Ik weet gelukkig een boel, maar dit is net zo'n nieuw dingetje waarvan ik een keer moet horen of zien wat de bedoeling is.

 

Hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, thanks!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Savi808,

 

De volgende boeking ontstaat in de werkmaatschappij:

                                                          debet   credit

rekening-courant holding     xxxx

aan Bank                                                     xxxx

 

In de holding boek je dan via memoriaal:

                                                                                         debet   credit

Kosten                                                                           xxxx

btw                                                                                  xxxx

aan rekeningcourant werkmaatschappij                  xxxx

 

Nu is er een schuld van de holding ontstaan aan de werkmaatschappij. Als je het bedrag overmaakt wat de schuld betreft van de bankrekening van de holding naar de bankrekening van de werkmaatschappij dan vereffen je deze schuld.  Boekingen worden dan:

 

Holding:                                                          debet  credit

rekeningcourant werkmaatschappij   xxxx

aan bank                                                                     xxxx

 

Werkmaatschappij:                                debet  credit

bank                                                               xxxx

rekening-courant holding                             xxxx

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.