• 0

Tweede btw-nummer voor nieuwe activiteit

Ik heb een vraag over het aftrekken van btw als voorbelasting. Ik heb de Belastingtelefoon gebeld, maar daar kunnen ze me helaas niet verder helpen.

 

Ik heb een eenmanszaak en ik ga binnenkort een tweede activiteit uitvoeren, bovenop de huidige activiteit. Ik heb daarvoor een activiteit toegevoegd aan mijn inschrijving bij de Kvk, maar ik vraag me af hoe dit administratief in z’n werking gaat. Volgens de Belastingdienst heb ik dan de keuze om een sub BTW-nummer aan te vragen, dus kennelijk geen verplichting. Ik vraag me af waarom ik voor het een of ander zou kiezen. Als ik er voor kies om geen sub BTW-nummer aan te vragen, kan ik de boekhouding (en de aangifte omzetbelasting) dan 'op één hoop gooien'? En moet ik omgekeerd twee gescheiden administraties aanhouden als ik wel een sub BTW-nummer aanvraag? En wat zijn de voor- en nadelen van beide?

 

En mag ik de btw op aankopen die ik doe voor activiteit B verrekenen/aftrekken met btw die ik "in" met activiteit A? En mag dat met terugwerkende kracht, dus met btw die ik in de eerste twee kwartalen van dit jaar heb afgedragen? Ook als ik nog geen enkele opdracht  – en dus geen btw – heb verricht voor activiteit B?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
20 minuten geleden, VanSchaijk zei:

Volgens de Belastingdienst heb ik dan de keuze om een sub BTW-nummer aan te vragen, dus kennelijk geen verplichting. Ik vraag me af waarom ik voor het een of ander zou kiezen. Als ik er voor kies om geen sub BTW-nummer aan te vragen, kan ik de boekhouding (en de aangifte omzetbelasting) dan 'op één hoop gooien'? En moet ik omgekeerd twee gescheiden administraties aanhouden als ik wel een sub BTW-nummer aanvraag? En wat zijn de voor- en nadelen van beide?

Geenzins een verplichting ... eigenlijk hebben ze (de belastingdienst) het liever niet.

Twee btw-nummers betekend twee gescheiden administraties en twee gescheiden btw-aangiften.

 

Twee activiteiten binnen één adminstratie en daarmee ook één btw-aangifte gaat prima met de toewijzing van kostenplaatsen binnen de administratie. Daarmee scheidt je de inkomsten/uitgaven per activiteit. Fiscaal maakt het helemaal niets uit, maar voor jezelf zie je welke activiteit een beter of slechter rendement oplevert.

 

Je mag ook helemaal niets scheiden en alle activiteiten op de spreekwoordelijke grote hoop gooien. Makkelijker kan het niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

2 btw subnummers is vooral handig als je ene activiteit onder de "normale" of hoofdregels van BTW heffing vallen (dus 21 of 9% rekenen over producten of diensten)

en je tweede activiteit onder een speciale regeling als bijv de margeregeling valt of als die activiteiten (deels) vrijgesteld zijn van BTW.

Dan is het vaak prettiger om met twee subnummers te werken omdat je dan andere eisen aan de administratie voor toepassing van die regeling.

 

Maar het blijft bij eenmanszaak altijd een eigen keuze wat je doet.. als je de aangiftes maar kan onderbouwen en uitleggen is het goed genoeg.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.