• 0

DGA NOW 2.0 regeling

Goedemiddag!

 

Ik ben nieuw op dit forum, laat ik mezelf daarom eerst voorstellen. Mijn naam is Richard Veltman, en al 5 jaar ondernemer in de Telekom sector.

Ik kom gelijk met de deur in huis vallen: het gaat helaas niet zo goed met mijn bedrijf. Door Corona zie ik de opdrachten enorm afnemen en moet ik keer op keer mijn eigen geld investeren om het bedrijf boven water te houden.

 

Ik vraag mij af of ik in aanmerking kom voor de NOW 2.0 regeling. Ik ben DGA van de holding waaronder een werkmij valt. In de werkmij zitten geen personeelsleden. In de holding ben ik de enige DGA. Het UWV vertelde het volgende: "De DGA kan ook een beroep doen op de NOW. Dat kan wanneer hij verplicht verzekerd is voor werknemersverzekeringen." Wat houd dat precies in? Ik betaal loonheffing aan de belasting, je zou zeggen dat het daaronder valt? 

 

(De loonheffingen bestaan uit de volgende heffingen:

loonbelasting

premie volksverzekeringen

premies werknemersverzekeringen

inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet)

 

Ik hoor graag of ik eventueel in aanmerking kom voor de NOW 2.0. Een adviseur inschakelen doe ik om dit moment liever niet (kosten...), ik hoop dat een van jullie mij advies kan geven.

 

Alvast hartelijk bedankt, Richard

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Richard, Allereerst welkom op Higherlevel 

 

7 minuten geleden, RichardVeltman zei:

De DGA kan ook een beroep doen op de NOW. Dat kan wanneer hij verplicht verzekerd is voor werknemersverzekeringen." Wat houd dat precies in? Ik betaal loonheffing aan de belasting, je zou zeggen dat het daaronder valt? 

 

Nee, daar valt het niet onder. De werknemersverzekeringen zijn premies WW , ZW en WIA (WGA+IVA) . Deze betaal je alleen als dat specifiek op je loonstrook staat. 

 

Als DGA ben je verplicht sociaal verzekerd als er sprake is van een dienstverband en je daarin je eigen ontslag niet kan tegenhouden. Je wordt dan voor de verzekeringswetten WW, ZW en WIA gezien als werknemer en bouwt daarin ook rechten op. 

 

Ben jij enig eigenaar of meerderheidsaandeelhouder van de werkmij dan kun je je eigen ontslag tegenhouden en ben je niet verplicht sociaal verzekerd en daarmee heb je zelf ook geen recht op NOW 2.0

 

Mocht het aandelenbelang anders liggen, dan graag aangeven hoe, dan kunnen we je gericht verder helpen met de beoordeling 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Not NOW 2.0 but TOZO yes..

 

Hallo Richard,

 

Als je helemaal geen salaris meer kan betalen uit je bv kun je in aanmerking komen voor de Tozo 2 regeling, waarbij je een uitkering op bijstandsniveau van de gemeente kan krijgen. Ook kan je eventueel een Tozo bedrijfskrediet aanvragen.

https://www.kvk.nl/corona/tozo-inkomensondersteuning-en-leningen/

 

De aanvraag doe je bij je woongemeente of de regiogemeente die de Tozo voor jou woongemeente uitvoert.

 

Daarnaast zou je kunnen bekijken of je aanspraak kan maken op de tegemoetkoming vaste lasten (TVL)

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tvl

daarvoor moet je wel minimaal  4000 euro vaste lasten hebben in 3 maanden tijd en je SBI code bij de KvK moet op de lijst staan

 

 

Verder kun je ook nog even kijken op het ondernemersplein of er nog andere regelingen van toepassing zouden kunnen zijn

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tvl

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Beste Richard, Allereerst welkom op Higherlevel 

 

 

Nee, daar valt het niet onder. De werknemersverzekeringen zijn premies WW , ZW en WIA (WGA+IVA) . Deze betaal je alleen als dat specifiek op je loonstrook staat. 

 

Als DGA ben je verplicht sociaal verzekerd als er sprake is van een dienstverband en je daarin je eigen ontslag niet kan tegenhouden. Je wordt dan voor de verzekeringswetten WW, ZW en WIA gezien als werknemer en bouwt daarin ook rechten op. 

 

Ben jij enig eigenaar of meerderheidsaandeelhouder van de werkmij dan kun je je eigen ontslag tegenhouden en ben je niet verplicht sociaal verzekerd en daarmee heb je zelf ook geen recht op NOW 2.0

 

Mocht het aandelenbelang anders liggen, dan graag aangeven hoe, dan kunnen we je gericht verder helpen met de beoordeling 

 

Beste Norbert,

 

Hartelijk dank voor je antwoord, geeft veel helderheid.

 

Ik ben enig DGA van de holding, de holding is de enige bestuurder van de werkmij. Ben er bang voor dat ik helaas niet onder de regeling val.

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Roel J zei:

Not NOW 2.0 but TOZO yes..

 

Hallo Richard,

 

Als je helemaal geen salaris meer kan betalen uit je bv kun je in aanmerking komen voor de Tozo 2 regeling, waarbij je een uitkering op bijstandsniveau van de gemeente kan krijgen. Ook kan je eventueel een Tozo bedrijfskrediet aanvragen.

https://www.kvk.nl/corona/tozo-inkomensondersteuning-en-leningen/

 

De aanvraag doe je bij je woongemeente of de regiogemeente die de Tozo voor jou woongemeente uitvoert.

 

Daarnaast zou je kunnen bekijken of je aanspraak kan maken op de tegemoetkoming vaste lasten (TVL)

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tvl

daarvoor moet je wel minimaal  4000 euro vaste lasten hebben in 3 maanden tijd en je SBI code bij de KvK moet op de lijst staan

 

 

Verder kun je ook nog even kijken op het ondernemersplein of er nog andere regelingen van toepassing zouden kunnen zijn

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tvl

 Hallo Roel,

 

Ook jij hartelijk bedankt voor de waardevolle info. Ik zal me zeker bij de gemeente informeren.

 

Fijn dat er zo'n forum bestaat

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.