• 0

BTW terug vragen bij aankoop in de Ukraine zending naar Bonaire

Goedeavond allemaal,

 

ik heb een vraag over het terugvragen van BTW bij een aankoop van sportartikel in de Ukraine.

ik hoopdat ik het goede forum hiervoor heb gekozen.

 

Ik woon op Bonaire Caribisch Nederland, en heb sportschool.

ik heb een artikel gekocht in de Ukraine

ik heb een invoice gekregen en deze betaald in dollars 1768 euro 1490

 

het artikel wordt gratis getransporteerd vanaf de Ukraine naar  Rotterdam

welke deze na ontvangst overzee naar Bonaire vervoerd gaat worden

 

De shipper vertelde mij dat ik de belasting terug kan krijgen die betaald is in de ukranie

de invoice die verkoper naar mij stuurt moet exl BTW zijn ( dat klopt dit staat ook niet op de invoice)

de shipper stuurt een  export document naar de leverancier  zodat zij kunnen aantonen aan de belastingdienst dat zij geen heffing hebben betaald

waarna zij (de verkoper) de geheven belasting weer aan mij kunnen terug betalen.

 

Klopt dit en wat moet ik hier voor doen zodat de verkoper dit ook begrijpt?

 

ik hoop dat ik het goed uitgelegd.

alvast bedankt voor de hulp

 

groeten

 

Ingrid van den Broek

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

Aan wie betaal jij de btw?

Jij krijgt van de leverancier een invoice zonder btw. Dan moet je hem natuurlijk niet een bedrag incl. btw gaan betalen. En je krijgt dan ook niets terug van die leverancier.

 

Normaal zal je een factuur zonder btw krijgen en zal de transporteur de invoerbelasting en btw betalen, bij de douane, die door hun weer bij jou in rekening gebracht worden. In Nederland zou dat Nederlandse btw zijn en die kun jij dan via de OB-aangifte weer terugkrijgen. Of dat ook zo in Bonaire gaat weet ik niet

 

 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Barbellstrengthbonairetrai zei:

Klopt dit en wat moet ik hier voor doen zodat de verkoper dit ook begrijpt?

 

11 uur geleden, Barbellstrengthbonairetrai zei:

ik hoop dat ik het goed uitgelegd.

Helaas niet. 

 

11 uur geleden, Barbellstrengthbonairetrai zei:

de shipper stuurt een  export document naar de leverancier  zodat zij kunnen aantonen aan de belastingdienst dat zij geen heffing hebben betaald

waarna zij (de verkoper) de geheven belasting weer aan mij kunnen terug betalen.

Ik neem aan dat leverancier en verkoper dezelfde zijn. Je schrijft dus dat  de leverancier kan aantonen dat zij geen heffing hebben betaald waarna zij de geheven belasting aan jou terug betalen.  Aan jou hebben ze zoals je zelf schrijft ook geen BTW in rekening gebracht.  Wat is er dan geheven dat terugbetaald zou kunnen worden?

 

Wie is de shipper? Het verhaal wekt de indruk dat het gaat over BTW die bij invoer in Nederland is geheven en voor teruggaaf in aanmerking komt omdat het artikel naar Bonaire verzonden wordt.  Bonaire wordt voor BTW gezien als een derde land. Zoiets als dit dus, https://www.belastingdienst-cn.nl/onderwerpen/teruggaaf-btw-bij-export-vanuit-nederland, maar dan zakelijk (en waarschijnlijk wat ingewikkelder).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.