• 0

KOR 2020 vergeten aan te zetten

ik heb mijn KOR voor 2020 niet optijd aangezet, uiteindelijk loopt dit pas vanaf het derde kwartaal. nu heb ik in kwartaal 1 en 2 bij elkaar ongeveer 18.000 omgezet, tot nu toe in kwartaal 3 ongeveer 6.000. moet ik nu de KOR meteen weer uitzetten? en is er een mogelijkheid om toch gebruik te maken van de volledige 20.000 btw vrij? ik weet dat de KOR niet met terugwerkende kracht kan maar is er mischien een manier om het te verrekenen of anders mijn btw te verschuiven naar het volgende kwartaal, of is dat fraude?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, Mmmttt zei:

nu heb ik in kwartaal 1 en 2 bij elkaar ongeveer 18.000 omgezet, tot nu toe in kwartaal 3 ongeveer 6.000.

Alleen al in het 1e halfjaar al 18000 euro omzet ... daarmee kom je dit jaar toch al riant boven de 20.000 euro uit ?

Dat wordt dan per direct weer afmelden.

 

Komt uw omzet boven de € 20.000 in 1 kalenderjaar uit? Geef dat dan meteen aan ons door.

 

2 uur geleden, Mmmttt zei:

is er een mogelijkheid om toch gebruik te maken van de volledige 20.000 btw vrij?

Nee ... tenzij er sprake is van vrijgestelde prestaties.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Uw deelname aan de KOR vervalt met de levering of dienst waarmee u boven de € 20.000 komt.

Dus tot de order waarbij je nog onder de €20.000 kun je KOR toepassen. Met de order die je eroverheen komt vervalt de KOR en moet je btw afrekenen.

 

Voorbeeld Omzet komt boven de € 20.000



U maakt in 2021 gebruik van de KOR. Op 15 september 2021 is uw omzet € 19.750. Een dag later ontvangt u een voorschot van € 500 voor een nieuwe opdracht. Hiermee komt uw omzet boven de € 20.000 in dat kalenderjaar, waardoor de vrijstelling vervalt. U past vanaf dat moment de normale btw-regels toe die voor u gelden zonder toepassing van de KOR. U verstuurt dus op 16 september 2021 al een factuur met btw aan uw klant (als u daartoe verplicht bent).  En u laat ons via het afmeldformulier weten dat u geen gebruik meer maakt van de KOR.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:
4 uur geleden, Mmmttt zei:

is er een mogelijkheid om toch gebruik te maken van de volledige 20.000 btw vrij?

Nee ... tenzij er sprake is van vrijgestelde prestaties.

Volgens de site die je zelf linkt is het dus wel mogelijk om gewoon tot die €20.000 KOR toe te passen.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:
3 uur geleden, Cosara zei:
5 uur geleden, Mmmttt zei:

is er een mogelijkheid om toch gebruik te maken van de volledige 20.000 btw vrij?

Nee ... tenzij er sprake is van vrijgestelde prestaties.

Volgens de site die je zelf linkt is het dus wel mogelijk om gewoon tot die €20.000 KOR toe te passen.

Hmmm, dat zou betekenen dat je het eerste jaar altijd de KOR toe kan passen en in de loop van het jaar overschakeld naar de “gewone” situatie als de omzet boven de 20.000 euro uitkomt. Wanneer De verplichte omschakeling eenmaal is gemaakt, dan zit je daar wel voor de komende drie jaar aan vast. Dus wie het slim aanpakt, koopt weinig tot niets en rekent 21% procent boven op het netto verkoopbedrag, alleen noemt dat geen btw.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, Cosara zei:

Hmmm, dat zou betekenen dat je het eerste jaar altijd de KOR toe kan passen en in de loop van het jaar overschakeld naar de “gewone” situatie als de omzet boven de 20.000 euro uitkomt. Wanneer De verplichte omschakeling eenmaal is gemaakt, dan zit je daar wel voor de komende drie jaar aan vast. Dus wie het slim aanpakt, koopt weinig tot niets en rekent 21% procent boven op het netto verkoopbedrag, alleen noemt dat geen btw.

Ja. Zo begrijp ik het ook. En na het vierde jaar kun je het weer toepassen.

 

Uiteraard kun je die 21% alleen extra rekenen aan particulieren wat de regeling niet zo nuttig maakt voor B2B. Ik denk dat er op die manier ook niet echt veel 'misbruik' van deze loophole gemaakt zal worden maar B2C bedrijven kunnen inderdaad om de zoveel jaar maximaal 21% van 20.000 (dus €3.471) voordeel behalen (geen rekening houdend met inkoop). Als je wel rekening moet houden met inkoop dan wordt dat voordeel een stuk minder. Dus eigenlijk alleen interessant voor diensten of hoge marge artikelen aan particulieren.

 

Aanvulling: uiteraard moet je bij opnieuw aanmelden wel weer je geschatte jaaromzet doorgeven. Dan heb je natuurlijk kans dat je voor een tweede keer niet meer toegelaten wordt als je al die voorgaande jaren ook binnen de 20.000 zat.

 

aangepast door Rik ·
Aanvulling
Link naar reactie
  • 0

Voor een starter kan dat misschien zo uitwerken.. maar we kennen ook de nadelen, niets van wat je aan kosten maakt en investeringen doet mag je de btw op terugvragen, zo wordt het al snel een sigaar uit eigen doos.

 

Voor een ondernemer die vergeten is KOR aan te vragen zoals TS kun je de omzet van het eerste halfjaar niet negeren bij het bepalen van de omzet voor 2020. Voor hem valt niks te halen. er moet gewoon over alle omzet btw afgedragen worden en de aanvraag KOR was vrij zinloos.

 

Kortom volgens mij heeft deze uitleg van die tekst een hoog filosofisch gehalte en weinig praktisch nut.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Oeps, ja. Over q1 en q2 was het nog niet aangevraagd. Dan heeft TS alleen over de eerste 2.000 (van de 6.000) van q3 het btw voordeel. Dus aangifte omzetbelasting van de 6.000 reeds omgezet in q3 moet voor 4.000 wel btw aangegeven en afgerekend worden en KOR moet inderdaad direct afgemeld worden omdat ie over de 20.000 heen zit.

 

(En ja, btw 'verschuiven' is fraude)

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Roel J zei:

Voor een starter kan dat misschien zo uitwerken.. maar we kennen ook de nadelen, niets van wat je aan kosten maakt en investeringen doet mag je de btw op terugvragen, zo wordt het al snel een sigaar uit eigen doos.

Daarom moet je gedurende de eerste 20.000 euro omzet ook zo min mogelijk kopen en al helemaal geen investeringen doen.

 

5 minuten geleden, Roel J zei:

Kortom volgens mij heeft deze uitleg van die tekst een hoog filosofisch gehalte en weinig praktisch nut.

Daarmee doe je een grote groep lezers van HL tekort, aangezien velen onder ons tot het gaatje willen gaan als het gaat om alle mogelijke belastingvoordelen te benutten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
7 minuten geleden, Cosara zei:

Daarom moet je gedurende de eerste 20.000 euro omzet ook zo min mogelijk kopen en al helemaal geen investeringen doen.

 

Dat lijkt me een flinke uitdaging als je goederen verkoopt of als je een winkelpand moet verbouwen en inrichten..

Allemaal leuke cases voor een fiscale opleiding wanneer de KOR in theorie allemaal toegepast kan worden. Maar als het op praktisch ondernemerschap aankomt moet je je niet met dit soort capriolen bezig te houden.

Vrijwel geen enkele starter is winstgevend in het eerste halfjaar en omdat de kosten hoger zijn dan de omzet is het vrijwel altijd onverstandig redelijk apart om dat de KOR te adviseren of toe te passen.

 

Wat mij betreft is de KOR alleen zinvol voor particulieren die soort van per ongeluk tegen de BTW wetgeving aanlopen. Dan heb je het over de zonnepanelen eigenaren, booteigenaren en vakantiehuisjes eigenaar en nog een handvol type ondernemers die voor hun hobby materialen inkopen en doorverkopen omdat zij veel kennis hebben van bepaalde hobbyproducten.. En misschien een relatief kleine groep parttime ondernemers die de bijverdiensten uit de onderneming vooral doen ipv een parttime baan(tje) maar blij genoeg zijn met een paar duizend euro winst om het gezinsinkomen wat aan te vullen voor leuke dingen..

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Roel J zei:

Dat lijkt me een flinke uitdaging als je goederen verkoopt of als je een winkelpand moet verbouwen en inrichten..

Ik denk - of ik weet het eigenlijk wel zeker - dat deze regeling voor een ander soort ondernemer in het leven is geroepen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Roel J zei:

welke groep dan? wanneer is het volgens jou dan voordelig om wel te doen?

ZZP’ers in de dienstverlening, al dan niet fulltime of parttime, danwel gelegenheidsondernemers.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Roel J zei:

welke groep dan? wanneer is het volgens jou dan voordelig om wel te doen?

Verkoop van diensten en goedkope/eigen gemaakte goederen aan particulieren, waar je de prijs dus kunt verhogen met de fictieve btw, en wanneer je weinig tot geen inkoop hebt. Het bestaat.

 

Maar het lijkt totaal niet meer op de oude KOR regeling en menig ondermemer zal zich hierin verslikt hebben.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.