• 0

Auteursrecht na oplevering Webdesign

(aangepast)

Beste allen,

 

Allereerst excuses mocht de topic in de verkeerde rubriek zijn geplaatst.

 

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben sinds kort de eigenaar en oprichter van een online marketing bureau. Het begint nu langzamerhand te lopen. Wij zijn een bedrijf die ondernemers volledig voorziet in de online wereld neerzetten. Denk aan de ontwikkeling van een website tot koude acquisitie via diverse kanalen. 

 

Mijn case:

Onder al mijn websites zet ik een footer neer met: "Webdesign door -Bedrijfsnaam-". Dit doe ik vanwege twee redenen. De eerste zodat ik aan mensen kan laten zien dat het inderdaad mijn website is. Ten tweede zodat ik door middel van linkjes erin te verwerken autoriteit kan opbouwen bij Google. Hoe meer linkjes op andere sites staan die naar jouw website linken, hoe hoger Google jouw in de ranking neerzet.

Nu had ik dus met een klant een discussie over het feit dat hij onder geen enkele omstandigheid wilde dat die footer onderin de website zou komen. Nu had ik daar nog niet verder naar gezocht, omdat veel bedrijven dat doen. Zelf had ik er ook nog geen problemen mee gehad. De klant wilde dat dus niet hebben. Ik heb dus even gezocht op Google en kwam er eigenlijk bij de Auteurswet artikel 25"het recht zich te verzetten tegen openbaarmaking van het werk zonder vermelding van zijn naam of andere aanduiding als maker, tenzij het verzet zou zijn in strijd met de redelijkheid;". Nu vroeg ik mij af of dit dus ook geld voor commerciële handelingen. Stel dat de auteurswet dan niet geld, zou ik dat dan mogen opnemen in mijn Algemene Voorwaarden?

 

Samenvattend:

  1. Mag ik de klant verplichten om mijn naam onder de site te zetten, op grond van de auteurswet?
  2. Mag ik de klant verplichten om mijn naam onder de site te zetten, opdat het in de Algemene Voorwaarden zijn opgenomen?

 

Mocht ik nog bepaalde details vergeten zijn dan wordt dit bericht aan de hand van de reacties geüpdatet. 

 

Alvast bedankt voor de hulp,

 

Met vriendelijke groet,

Joep 

aangepast door joep076
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik overleg dit per geval met de klant, de een vindt het geen probleem, de andere wel. Heeft niets met auteurswet te maken.

En als ik gratis reclame/link wil op de website van de klant, dan gaat dat in overleg.

Algemene voorwaarden worden meestal niet gelezen, daar zou ik het niet inzetten. Ik denk dat dat nadelig voor je gaat uitpakken als jij wel de link plaatst en de klant is het er niet mee eens. Dan kun je je verschuilen achter de AV, maar een blije klant krijg je er niet mee.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wat moeite met de manier waarop jij doet alsof jou een onrecht wordt aangedaan als een klant vraagt om geen reclame voor je eigen bedrijf op zijn website te zetten. Je klanten van alles proberen te verplichten is de beste manier om ze niet binnen te halen of de het begin van een conflict te zaaien.

 

Ik zou het altijd overleggen met de klant, ook voor de klant die het niet wil moet er een manier zijn om het redelijk onzichtbaar te verwerken.

Aan de andere kant, je hebt al gemerkt dat de meeste er niet eens over beginnen of het makkelijk accepteren, waarom zou je dan een dwangartikel opnemen in je AV om die paar die er wel bezwaar tegen hebben aan jou zienswijze te onderwerpen.. kom ze tegemoet. geef ze wat ze willen. Jou reputatie staat of valt niet met een paar websites waar je niet als de bouwer op staat.

Zie het maar als  bij een auto, bij veel auto's vind je achterop aanduidingen van het model, sommige klanten hebben liever een strakke achterkant zonder allerlei plakletters van de fabrikant. Voor de fabrikant zijn die plakletters goede goedkope reclame, maar als de klant het niet wil laten ze het gewoon weg..

Als ondernemer moet je niet teveel bezig zijn met wat goed is voor jou..

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, joep076 zei:

Nu had ik dus met een klant een discussie....

 

Dat kun je voorkomen door vooraf duidelijke afspraken te maken. 

 

Als er werkelijk sprake is van een originele creatie dan heb je als maker auteursrecht en kun je zelfs naamsvermelding eisen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor gebouwen, zie Naturalis. Het gebeurt echter niet vaak dat een ontwerper de opdrachtgever voor de rechter daagt, omdat het de onderlinge verhouding niet bevordert en zeker geen aanbeveling is. Oh dat is die ontwerper die elke aanpassing onmogelijk maakt.

 

Toch zouden opdrachtgevers en ook hoofdaannemers die gebruik maken van ontwerpers, schrijvers en fotografen goede afspraken op papier moeten zetten, dus de licentie expliciet maken!

 

Oh, ik vond een recente zaak met een aannemer (reclamebureau) en een onderaannemer (ontwerper). Goed lezen, dan zie je de noodzaak tot het maken van duidelijke afspraken op papier.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, joep076 zei:

Samenvattend:

  1. Mag ik de klant verplichten om mijn naam onder de site te zetten, op grond van de auteurswet?
  2. Mag ik de klant verplichten om mijn naam onder de site te zetten, opdat het in de Algemene Voorwaarden zijn opgenomen?

1. Lijkt mij van wel. De naam van de maker onder een website is mijn inziens hetzelfde als de naam van de maker onder een gepubliceerde foto.

 

Jurisprudentie: BA3462

 

... heeft gehandeld in strijd met artikel 25 van de Auteurswet door niet de naam van [eiser] te vermelden bij de gepubliceerde foto’s.

... heeft eveneens in strijd gehandeld met artikel 25 van de Auteurswet. In lid 1 sub a van dit artikel is bepaald dat de maker van een werk het recht heeft zich te verzetten tegen openbaarmaking van het werk zonder vermelding van zijn naam. Artikel 27 van de Auteurswet biedt een zelfstandige bevoegdheid aan een auteur om een rechtsvordering ter verkrijging van schadevergoeding in te stellen tegen degene die een inbreuk maakt op zijn auteursrecht. De schade die [eiser] heeft geleden bestaat uit omzetderving.

 

2. Lijkt mij overbodig. Maar misschien is verwijzing naar en uitleg van artikel 25 van de Auteurswet wel zo verstandig om discussies in de toekomst te voorkomen, met de mogelijkheden om daarvan af te wijken.

 

Ter aanvulling:

Het is wel zo dat, in onderling overleg en akkoord, altijd van het recht kan worden afgeweken ... hetzij kosteloos, hetzij tegen een vergoeding (die je desgewenst onzichtbaar incalculeert in de totaalprijs van de website). Aangezien het moeilijk zo niet onmogelijk is om aan te geven wat de inkomstenderving zal zijn, lijkt mij een afweging van belangen en het bereiken van consensus belangrijker dan direct de Auteurswet erbij te halen. Misschien levert het ook nog een onderhoudscontract op. Een tevreden klant is de beste reclame die je jezelf kunt wensen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Toch even een kritische kanttekening.

 

Artikel 1 van de Auteurswet stelt  dat het auteursrecht het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst of van dienst rechtverkrijgenden is om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen bij wet gesteld. 

 

De rechter kijkt of er sprake is van scheppende arbeid, en dat leidt niet tot de conclusie dat elk website-ontwerp onder het auteursrecht valt.

 

Deze toets speelt vooral als anderen een ontwerp namaken.

 

Voor de verhouding opdrachtgever - ontwerper lijkt het me verstandig als deze zaken vooraf besproken en geregeld worden. Een sitebouwer die ervan moet bestaan om zijn klanten achteraf nota's te versturen omdat er vooraf niets is afgesproken, leidt een triest bestaan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
Op 2-8-2020 om 12:22, joep076 zei:
  1. Mag ik de klant verplichten om mijn naam onder de site te zetten, op grond van de auteurswet?

 

Nee.

Voor zo ver het auteursrecht al van toepassing zou zijn -Zie Twa zijn reactie bijvoorbeeld- vermeld de auteur van een website die normaal gesproken niet op de front-end van een website. Vergelijk het maar met een advertentie. In/op/onder een advertentie staat ook nooit welk bureau de advertentie geschreven heeft. Zo ook met de website, die het uithangbord van jouw klant is.
Zou het auteursrecht inderdaad van toepassing zijn op de website die je gemaakt hebt en je wilt daar met alle macht je naam als auteur bij vermeld hebben, dan vermeld je je eigen naam op de plek waar dat hoort. Namelijk in de HTML head: 

<meta name="author" content="joep076">


Normaal doe je dit soort dingen in goed overleg met je klant en ga je ze niet daartoe verplichten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.