• 0

btw-tarieven theaterproducties

Hallo!

 

Als beginnend theaterproducent, wel ervaren ondernemer maar niet in deze sector, ben ik nog even flink aan het zoeken naar de juiste btw-tarieven voor bepaalde zaken.

 

Op dit moment heb ik twee zaken waar ik maar nergens informatie over kan vinden:

  • Wat is het btw-tarief voor een auditievergoeding?
    Dit is een kleine financiële vergoeding die potentiële acteurs betalen aan de producent om de kosten van een auditie te dekken (denk aan locatiehuur).
  • Wat is het btw-tarief voor spelerscontributie?
    Dit een contributie die de acteurs betalen aan de producent om de kosten enigzins te dekken.

 

Ik hoor het graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het betreft een amateurgezelschap en is zeker meer dan hobbymatig.

Het is overigens een VOF, geen stichting of iets dergelijks.

 

Per gestelde vraag zijn er meer knelpunten waardoor ik de weg een beetje kwijt raak.

 

  • Wat is het btw-tarief voor een auditievergoeding?
    Zoals gezegd is dit een vergoeding die door de auditanten aan mij, de producent, wordt betaald om wat kosten te dekken.
    De ruimte die wij huren is een klein theater. Deze wordt beheerd door een culturele stichting. De zaalhuur die zij aan ons rekenen is zonder (vrijgesteld van) btw.
    Daarnaast bieden wij de auditanten wat versnaperingen aan, moet het onze reiskosten een beetje dekken, etc. Het betreft dan ook maar een bedrag van €5.

    Ik raak een beetje in de war, omdat ik niet echt een dienst verleen aan de auditanten. En aangezien de kosten die wij maken vrijgesteld van btw zijn of in het lage-tarief vallen, vraag ik me af of deze kosten ook niet in het lage tarief vallen dan wel vrijgesteld zijn van btw.
     
  • Wat is het btw-tarief voor spelerscontributie?
    In betalen de geselecteerde acteurs een contributie om de productie tot stand te brengen (wat gebruikelijk is in de branche). Maar ook hier weet ik niet welk tarief hier gehanteerd moet worden.
    Enerzijds lees ik dat dit soort dingen vaak vrijgesteld zijn van btw (want: cultuur of sport).
    Omdat wij naast het produceren van een stuk, de acteurs daarnaast ook begeleiden, workshops, etc.  valt ook het woord "onderwijs" hierop toe te passen.

    Maar stel dat contributie niet vrijgesteld is van btw, want wij zijn een VOF en geen stichting of vereniging: Is het btw-tarief dan 9% of 21%?
    We houden ons bezig met de podiumkunsten waarbij (bijvoorbeeld) kaartjes van een voorstelling onder 9% vallen. Geldt dit dan ook voor de contributie?

 

U begrijpt, ik ben enigszins in de war!

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, MarvinJames zei:

Ik raak een beetje in de war, omdat ik niet echt een dienst verleen aan de auditanten. En aangezien de kosten die wij maken vrijgesteld van btw zijn of in het lage-tarief vallen, vraag ik me af of deze kosten ook niet in het lage tarief vallen dan wel vrijgesteld zijn van btw.

De door u ontvangen facturen zijn niet relevant.

De VOF is BTW plichtig en dient daarom BTW in rekening te brengen.

Omdat de door u geleverde diensten niet onder het lage tarief vallen of vrijgesteld zijn rekent u het hoge tarief van 21%.

 

1)

Voor een amateurgezelschap lijkt een vereniging daarom een meer voor de hand liggende rechtsvorm

 

2)

Vrijstelling is van toepassing op de volgende onderwijsvormen;

-wettelijk geregeld onderwijs
-algemeen vormend onderwijs
-beroepsonderwijs
-kunstonderwijs (slechts vrijgesteld tot 21 jaar)
-bijlessen, tentamen- of examentraining en examenafname. Deze activiteiten zijn alleen vrijgesteld als ze betrekking hebben op vrijgesteld onderwijs.

 

U voldoet hier niet aan. Mocht u er overigens wel aan hebben voldaan, dan maakt u de keuze vooraf en  kunt u ook geen BTW aftrekken.

 

3)

Slechts de toegang tot een sportwedstrijd of podium optredens zijn belast met 9%.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.