• 0

Groothandel creëert oneerlijke concurrentie via eigen webshops

Voor 1 van mijn niches heb ik mij aangemeld bij een groothandel en inmiddels goed gekeurd dus was wat research aan het doen naar prijsverhoudingen kom ik er vervolgens achter dat ze zelf gewoon meerdere webshops hebben waar ze hun spul uit de groothandel verkopen tegen prijzen waar niet mee te concurreren valt.

Dus op de groothandel site zetten ze bij artikel A als adviesprijs €49,95 incl. De inkoopprijs is volgens hun €35 ex en omdat ze ons als klant natuurlijk waarderen krijgen we zogenaamd 20% korting, wat uiteraard al onzin is maar goed, en is de inkoop prijs met korting €28 ex. Verzendkosten bedragen €6,95.

Vervolgens kom ik op hun webshop terecht en verkopen zij het artikel voor €30 incl btw en €4,95 verzendkosten. Als ik de btw erbij reken kost het mij alleen al €33,88 en dan heb ik nog niet eens een percentage voor winst er bij gedaan..

Nou zal ik er waarschijnlijk toch niets tegen kunnen doen dus tik het maar om het uit mijn systeem te krijgen maar vind dat echt een smerige manier van zaken doen! Dus je wilt dat wij ondernemers bij jou inkopen en vervolgens concurreer je ons eruit..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

gebeurd steeds vaker.

Ik heb ook zo een leverancier in de erotiek (bekend van landelijke tv voor hun eigen shops)  die onder tal van namen de concurrentie met zijn eigen groothandelsklanten aangaat. Om die reden koop ik daar ook niet veel in.

 

Maar ook leveranciers die ik ken in bed en bad textiel die b.v. verkoop op platformen verbieden omdat ze daar zelf al verkopen en geen prijsdruk (lees concurrentie) willen.

 

Dat laatste is zelfs wettelijk verboden maar wat doe je eraan he.

 

en zo steeds meer groothandels/merkhouders die rechtstreeks gaan verkopen, hoewel de meeste het dan wel netjes tegen advies verkoopprijzen doen.

Link naar reactie
  • 0

Een terugkerende discussie.

 

ter aanvulling: 

Grote handelsplatformen zijn niet de enige toekomst voor de (r)etail

 

Vraag 1: kun je een webwinkel en handelshuis combineren?

Conclusie 1: De dubbele rol als retailer en platform kan dus op den duur gaan knellen. Het is goed denkbaar bol.com uiteindelijk moet stoppen met de eigen retailactiviteiten ten gunste van zijn nieuwe rol als handelsplatform.

 

Vraag 2: hoe levensvatbaar is een handelsplatform?
Conclusie 2: De strategie om een allesintegrerend handelsplatform te worden lijkt een onzekere alles-of-niets race te zijn die grote investeringen vraagt en meer kans op verliezen geeft dan op winnen.

 

Vraag 3: creëren handelsplatformen de meeste synergie voor de retail?
Conclusie 3: Platformen die toegevoegde waarde en synergie weten te creëren zijn het meest succesvol. Die synergie zit net zo goed in het verbinden van merken en producenten met consumenten in lokale markten en fysieke plaatsen (in aanvulling op online aanwezigheid).

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

 

Dat zijn conclusies van één consultant.

 

Elke tijd kent zijn eigen vormen. De ouwe groothandel is ook geen natuurfenomeen. Die had een rol in de distributie. Vroeger ging de middenstander met zijn bakfiets voorraad ophalen bij de grossier. Toen er winkelketens ontstonden, smolten detailhandel en groothandel samen. Is al na de oorlog gebeurd. Jumbo is een nawee: ontstaan uit de groothandel Van Eerd in Veghel.

 

Als directe bezorging vanuit landelijke pakhuizen doelmatiger is dan lokale winkels, hebben aparte retailers of webwinkels amper toegevoegde waarde. Dan krijg je in de overgangstijd concurrentie tussen overbodig detailhandel en stervende groothandel, want die voelt de hete adem van de merkeigenaar en fulfilmentcenters in zijn nek.

 

Een nieuwe vorm is bijvoorbeeld het bezorgrestaurant op een industrieterrein. Ik zie nog wel nieuwe gaarkeukens ontstaan, waar verschillende koks elk in een eigen keukentje maaltijden bereiden voor de stadsbezorgdienst.

 

Facebook en Google zijn ook platforms, dus de definities zijn nog fluïde.

 

Als je kijkt naar de feitelijke rol van Amazon  en Bol.com zijn het overwegend marginale traders met marginale producten die gebruik maken van deze platforms. Echte merken en echte retailers laten zich niet koeioneren. Die zijn zelf ketenregisseur.

 

Ketenregie is een veel beter manier om ontwikkelingen te verklaren.

 

Merkeigenaren waren vroeger fabrikanten, maar die hebben alle productie uitbesteed. Die zijn vooral bezig met beheer van intellectueel eigendom. Een groot aantal komt nu eerder naar voren met een combinatie van flagshipstores, merkwinkels (franchise), outlet stores en webwinkels. Ze experimenteren soms met platforms, maar de resultaten zijn gemengd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, logistieke dienstverlening zei:

Wat is de vraag?

Wat ik had willen vragen is kan ik er wat tegen doen maar NL kennende vast niet.

 

 

3 uur geleden, herman van der helm zei:

Heb je dan zelf geen toegevoegde waarde tov die groothandel om een hogere prijs te kunnen rekenen? Anders is het toch logisch dat die groothandel rechtstreeks verkoopt.

Dan hebben we het over dezelfde. Ik begrijp niet dat dit wordt toegestaan. Concurrentie prima maar niet in deze vorm waar je dus niet kan concurreren.

 

 

4 uur geleden, herman van der helm zei:

Heb je dan zelf geen toegevoegde waarde tov die groothandel om een hogere prijs te kunnen rekenen? Anders is het toch logisch dat die groothandel rechtstreeks verkoopt.

Daar heb je dus helemaal niets aan als zij ver onder jouw inkoop prijs en marge gaan zitten en nee dat is niet logisch. Je bent of een groothandel die aan ondernemers verkoopt of je bent de ondernemer, beiden creëer niet realistische concurrentie. Het is niet eens concurrentie want er valt niets te concurreren.

Wat voor toegevoegde waarde moet je geven dan? Ze hebben een miljoenen budget, een goede klantenservice, verzendkosten zijn minder, hun prijzen kan je niet eens in de buurt van komen, sorry maar dit zou gewoon verboden moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Toro80 zei:

Wat ik had willen vragen is kan ik er wat tegen doen maar NL kennende vast niet.

 

Kijk eens over de grens, zelf koop ik voor mijn schoonmaakbedrijf regelmatig in bij een Duitse groothandel. Sommige producten zijn daar tot 30% goedkoper. ik koop niet zozeer voor verdere handel meer voor gebruik in mijn werk bij klanten maar met de inkoopprijzen uit Duitsland zou ik een prima marge kunnen maken.

 

Toiletpapier en handdoekjes koop ik wel in Nederland voor doorlevering maar dat gaat in bulk tegen andere condities. 1 pak toiletpapier kan je goedkoper bij de supermarkt halen.

 

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, Toro80 zei:



Wat voor toegevoegde waarde moet je geven dan? Ze hebben een miljoenen budget, een goede klantenservice, verzendkosten zijn minder, hun prijzen kan je niet eens in de buurt van komen, sorry maar dit zou gewoon verboden moeten zijn.

 

Als zij al zoveel meer waarde voor de eindklant toevoegen dan jij is het duidelijk dat jij er  voor hen niet toe doet. Zij hoeven dan ook niets van jou te verwachten om hun omzet te vergroten, dat kunnen ze makkelijk zelf.

 

Ik zal een voorbeeld uit mijn praktijk geven. Ik verkoop o.a. tractoronderdelen aan reparatiebedrijven. Ik heb vele collega's en concurrenten, die verkopen ook dezelfde onderdelen  voor (soms veel) lagere prijzen. Omdat ik 45 jaar ervaring heb in een bepaald merk kopen toch veel reparatiebedrijven en zelfreparateurs bij mij de spullen. Ik lever er inbouwadvies en de benodigde know how en afstelgegevens gratis bij.

In Coronatijd heeft me dat door de crisis heengetrokken, omdat de andere handel in tilapparatuur zo goed als stil heeft gelegen.

 

Als ik jou was zou ik gaan kijken wat je aan waarde kunt toevoegen aan bestaande producten wat anderen niet kunnen of willen. Dan kun je tegen hogere prijs verkopen. Als je dan goede omzet weet te creëren krijg je vanzelf ook grotere marges.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, herman van der helm zei:

 

Als zij al zoveel meer waarde voor de eindklant toevoegen dan jij is het duidelijk dat jij er  voor hen niet toe doet. Zij hoeven dan ook niets van jou te verwachten om hun omzet te vergroten, dat kunnen ze makkelijk zelf.

 

Ik zal een voorbeeld uit mijn praktijk geven. Ik verkoop o.a. tractoronderdelen aan reparatiebedrijven. Ik heb vele collega's en concurrenten, die verkopen ook dezelfde onderdelen  voor (soms veel) lagere prijzen. Omdat ik 45 jaar ervaring heb in een bepaald merk kopen toch veel reparatiebedrijven en zelfreparateurs bij mij de spullen. Ik lever er inbouwadvies en de benodigde know how en afstelgegevens gratis bij.

In Coronatijd heeft me dat door de crisis heengetrokken, omdat de andere handel in tilapparatuur zo goed als stil heeft gelegen.

 

Als ik jou was zou ik gaan kijken wat je aan waarde kunt toevoegen aan bestaande producten wat anderen niet kunnen of willen. Dan kun je tegen hogere prijs verkopen. Als je dan goede omzet weet te creëren krijg je vanzelf ook grotere marges.

Sorry maar jouw situatie is totaal niet te vergelijken met deze situatie.

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Toro80 zei:

Wat ik had willen vragen is kan ik er wat tegen doen

 

Niet bij hen inkopen.. andere producten zoeken

of ander inkoopkanaal zoeken. Europa is groot.. misschien wil een Duitse of Spaanse groothandel wel voor concurrerende inkoopprijzen verkopen..

 

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Roel J zei:
1 uur terug, Toro80 zei:

Wat ik had willen vragen is kan ik er wat tegen doen

Niet bij hen inkopen.. andere producten zoeken

of ander inkoopkanaal zoeken. Europa is groot.. misschien wil een Duitse of Spaanse groothandel wel voor concurrerende inkoopprijzen verkopen..

Voor dat hebben wij o.a. een Europese Unie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Toro80 zei:

kan ik er wat tegen doen maar NL kennende vast niet.

 

3 uur geleden, Toro80 zei:

Ik begrijp niet dat dit wordt toegestaan

 

3 uur geleden, Toro80 zei:

sorry maar dit zou gewoon verboden moeten zijn.


Wellicht dat ik er te bot in kom deze maandagmiddag, maar iets met stinkende heelmeesters.. Hoe dan ook, met deze instellingen ga je het niet redden als ondernemer.
Er is (gelukkig!) niet een universeel recht op moddervette marges zodat elke ondernemer slapend rijk kan worden. Dat is niet hoe ondernemen werkt.

In plaats van je beklag hier te doen zou je je businessmodel moeten aanpassen. Zoals al gezegd, bijvoorbeeld door er voor te zorgen dat jij waarde toevoegt zodat je niet meer de allergoedkoopste hoeft te zijn. Of door simpelweg een andere leverancier te zoeken.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Wouter Hol zei:

 

 


Wellicht dat ik er te bot in kom deze maandagmiddag, maar iets met stinkende heelmeesters.. Hoe dan ook, met deze instellingen ga je het niet redden als ondernemer.
Er is (gelukkig!) niet een universeel recht op moddervette marges zodat elke ondernemer slapend rijk kan worden. Dat is niet hoe ondernemen werkt.

In plaats van je beklag hier te doen zou je je businessmodel moeten aanpassen. Zoals al gezegd, bijvoorbeeld door er voor te zorgen dat jij waarde toevoegt zodat je niet meer de allergoedkoopste hoeft te zijn. Of door simpelweg een andere leverancier te zoeken.

Ik heb het al gered als ondernemer op diverse vlakken dus daar maak ik mij niet druk om. Een groothandel die zowat de enige is aangezien ze de andere handelaren over genomen hebben en vervolgens hun eigen klanten eruit concurreert is niet hoe ondernemen werkt imo. Wat voor nut heeft het dan om als distributeur te boek te staan als je vervolgens je eigen klanten eruit concurreert?

En als niemand zn beklag zou doen dan zou het allemaal nog veel rotter zijn. De verkoop van artikelen is slechts een onderdeel van mijn project, sterker nog, ik heb het niet perse nodig maar het gaat mij puur om het principe.

Ook heb ik niet eens over moddervette marges aangezien er letterlijk geen marge is. Al zet jij je prijs dat je maar 1 cent winst maak dan nog zitten hun er euro's onder. Maar goed, blijkbaar uit de reacties kan ik veronderstellen dat deze manier van zaken doen dus normaal is maar ik deel die mening niet. Ze zouden groothandels gewoon keihard moeten aanpakken voor dit soort praktijken.

 

11 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Ik heb ook zo een leverancier in de erotiek (bekend van landelijke tv voor hun eigen shops)  die onder tal van namen de concurrentie met zijn eigen groothandelsklanten aangaat. Om die reden koop ik daar ook niet veel in.

Koop je nu uit het buitenland?

 

3 uur geleden, Gast zei:

en wordt exclusieve distributeur in Nederland

Helaas zijn hun al de exclusieve distributeur met een miljoenen budget dus dat gaat em niet worden. :D

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Toro80 zei:

En als niemand zn beklag zou doen dan zou het allemaal nog veel rotter zijn.

 

Heb jij de indruk dat klagen helpt?

 

We zien in talloze branches dat zeker sinds internet allerlei tussenschakels wegvallen omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

 

Op exclusiviteit valt heel wat af te dingen. Haal je spullen uit Denemarken, Polen of Portugal. Dat mag gewoon.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Gast zei:

...met een exclusief distributie recht voor in Nederland. 

 

Wat betekent dat, een exclusief distributierecht voor Nederland? Mogen dan de Duitse varianten hier  niet verkocht worden? Hoe rijmt dat met vrij verkeer van goederen binnen de EU? Hoe waarborg jij exclusiviteit?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Gebeurd ook ontzettend veel bij dropshippen of als er in jouw 'niche' veel dropshippers zitten. Dit risico loop je natuurlijk met een groothandel. Uiteindelijk mag iedereen zelf bepalen voor welke prijs zij het spul wegdoen. De dropshippers hebben amper kosten, waardoor zij uiterst scherpe prijzen hanteren.

 

Amper tussen te komen als beginnende speler.

 

Mocht je je echt op een 'niche' willen richten zou ik eigen of unieke producten aanbieden. Bij een groothandel zijn veel te veel partijen betrokken.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Toro80 zei:

Het is niet eens concurrentie want er valt niets te concurreren.

Wat voor toegevoegde waarde moet je geven dan? Ze hebben een miljoenen budget, een goede klantenservice, verzendkosten zijn minder, hun prijzen kan je niet eens in de buurt van komen, sorry maar dit zou gewoon verboden moeten zijn.

Dat is juist wel concurrentie, waar jij kennelijk niet tegenop kan.

 

21 uur geleden, herman van der helm zei:

Als zij al zoveel meer waarde voor de eindklant toevoegen dan jij is het duidelijk dat jij er  voor hen niet toe doet.

Dit zou moeten zijn; zij voegen meer juiste waarde toe dan u waardoor u misbaar bent in de keten.

 

15 uur geleden, Toro80 zei:

Wat voor nut heeft het dan om als distributeur te boek te staan als je vervolgens je eigen klanten eruit concurreert?

En precies hier gaat het fout.

Heeft u wel goede goede condities uitonderhandeld en vastgelegd?

Link naar reactie
  • 0

 

Elk nadeel heb een voordeel. Fabrikanten, merkeigenaars en groothandels die direct verkopen maken aanvankelijk meer winst, maar vervolgens ook meer verlies. Al die tussenschakels kunnen immers ook als schokbrekers fungeren. Vandaar dat ze na de verticalisering opnieuw de breedte opzoeken. Daarom zie je al die hype-merken de volgende cycli doormaken:

 

  1. verticale integratie (agenten en groothandels opkopen, zelf in retail stappen) 
  2. diversificatie (andere merken erbij kopen die de distributiekracht benutten)
  3. compensatie (neergang van de ene opvangen met opkomst van de andere)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
17 uur geleden, Toro80 zei:
Op 3-8-2020 om 07:50, Daniel_Nijmegen zei:

Ik heb ook zo een leverancier in de erotiek (bekend van landelijke tv voor hun eigen shops)  die onder tal van namen de concurrentie met zijn eigen groothandelsklanten aangaat. Om die reden koop ik daar ook niet veel in.

Koop je nu uit het buitenland?

ik koop klein deel in buitenland.

Meeste gewoon in Nederland zelf.

zijn genoeg leveranciers om van te kopen.

betreft die leverancier dei zelf ook aan consumenten  verkoopt: ook die heeft interessant aanbod en weet ook wel paar manieren om uiteindelijk meerwaarde te bieden zodat ik het op  bepaalde producten  bij gezamenlijke kanalen toch van hun kan winnen.

 

En zo geld overal voor, uiteindelijk moet je zorgen dat je meerwaarde bied.

Ik ben nu nog in de fase dat ik producten 1 op 1 gewoon verkoop maar zit dicht tegen de fase dat ik op basis van cijfers kan bepalen welke producten interesant zijn om meerwaarde aan te geven. en op nog wat langere termijn wil ik ook gewoon eigen merken op de markt gaan brengen.

 

Is als kleine starter niet altijd makkelijk of goedkoop om meerwaarde aan te bieden maar iets waar je wel goed naar kan kijken en naar groeien.

 

Ook ik vervloek wel eens bepaalde leveranciers maar daarna weer door.

 

Nu b.v. mijn belangrijkste merk (30 tot 40% omzet) welke door merkhouder bij mijn belangrijkste leverancier (beste inkoopcondities en prijs) wordt weggehaald en verplaatst naar een leverancier waar ik veel mindere inkoopcondities heb/krijg. dat is zwaar klote en zal me zeker 40 a 50% omzet van dat merk gaan kosten. even flink balen maar dan door en nu dus druk bezig dat merk te vervangen door andere merken en producten om verwachte omzet daling te gaan opvangen (en zelfs verder te groeien).

 

Soms zijn dingen klote, mag je best even mopperen en balen maar daarna dus door en probeer als kans te zien om zelf weer sterker uit te komen

Link naar reactie
  • 1
7 uur geleden, Gast zei:

 Zoals Pon de officiele importeur van Volkswagen is kun jij de officiele importeur worden van een bepaald product van een bepaald merk. Je wordt dan genoemd als officiele distributeur op de website van het merk. 

 

De autohandel heeft een aparte positie en 'profiteert' van een groepsvrijstelling binnen de EER waardoor de merkeigenaar een ijzersterke positie heeft. In de meeste branches zijn zulke exclusieve distributie-overeenkomsten overwegend verboten. Je verhaal klopt dus niet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
42 minuten geleden, termsheet zei:

Waaruit moet dat blijken dan dat exclusieve distributie overeenkomsten verboden zijn?

 

Die zijn in strijd met de mededingingsregels. Je hebt een groepsvrijstelling nodig wil je onder het kartelverbod uitkomen. Verticale afspraken gelden ook als kartel.

 

Quote

Indien overeenkomsten tussen ondernemingen de concurrentie beperken zijn ze mogelijk in strijd met het kartelverbod. Dat heeft onder andere tot gevolg dat de ACM de betrokken ondernemingen een boete kan opleggen. 

<>

De ACM heeft recent aangegeven strenger te gaan handhaven op concurrentiebeperkende afspraken in verticale overeenkomsten. Verticale overeenkomsten zijn afspraken tussen leveranciers en afnemers. Met name afspraken die zien op verticale prijsbinding, marktverdeling en beperkingen van online verkoop staan hoog op de agenda van de ACM.

 

Zie Leidraad ACM.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
Op 3-8-2020 om 12:30, Toro80 zei:

Ik begrijp niet dat dit wordt toegestaan. Concurrentie prima maar niet in deze vorm waar je dus niet kan concurreren.

Hoezo 'toegestaan'? We hebben geen marktregulatie, maar een vrije markt. Jij bent niet verplicht *deze* producten te verkopen. Door ervoor te kiezen producten te verkopen die door jouw leverancier ook rechtstreeks in de markt worden gezet, breng je jezelf in een positie dat je op andere argumenten dan prijs moet concurreren.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je producten van perse die leverancier verkopen? Is er een andere leverancier die dezelfde of soort gelijke producten levert?

Zelf lever ik vaak producten van een underdog in mijn markt, doordat ze underdog zijn, zijn ze niet arrogant in tegenstelling tot de marktleider, en is de samenwerking veel fijner, met als resultaat betere support voor de eindklant, terwijl het prijs niveau maar weinig scheelt. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.