• 0

deelneming benoemen in vpb-aangifte 2018

Hallo,

 

Ik ben DGA en enige personeelslid in een BV. Betreffende de BV is geen sprake van een holdingstructuur. Voorgaande aangiften voor de BV zijn gedaan door een boekhoudkantoor; de aangifte voor 2018 doe ik zelf en voor de eerste maal. Helaas heeft de BV nooit echt goed kunnen functioneren in het gebied waarvoor zij was opgericht eind 2009 (culturele muzikale evenementen). Plus dat de BV leeg is sinds 2012 en wel mag worden opgeheven. Het enige dat resteert is de fiscale schuld van 18K van de BV aan mij.

 

Mijn probleem met de gestartte vpb-aangifte is dat ik de deelnemingen in de BV moet benoemen. Wat ik erover lees is dat dit een extern rechtspersoon is die deelneemt in een andere rechtspersoon. Maar in de BV is buiten mijn natuurlijke persoon geen rechtspersoonlijke deelneming. Toch eist het aangifteprogramma benoeming van tenminste één deelneming. En er is geen mogelijkheid om verder te gaan met de aangifte zonder deze vraag te beantwoorden. Omdat ik niks anders kan verzinnen dan mijn eigen inlegkapitaal probeer ik mijzelf in te vullen als deelneming. Maar het programma accepteert mijn fiscale nummer niet: "U hebt een ongeldig RSIN/fiscaal nummer ingevuld". Het nummer klopt echter met mijn persoon. Dus verwacht de Belastingdienst toch wel een rechtspersoon hier blijkbaar.

 

Mijn kennis omtrent vpb is buitengewoon beperkt, maar ik hoop de laatste stappen naar opheffing zelf te kunnen volbrengen. Hoe moet ik in dit geval de vraag over deelneming zien?

 

deelneming.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien dat het wat helderder is als ik zeg dat het gewoon wat verwarrend kan overkomen als je begint. De fiscus spreekt hier over "uw deelnemingen", maar het is daarbij van belang om te begrijpen vanuit welk perspectief je moet antwoorden. Als de fiscus aan jou persoonlijk vraagt wat "uw deelnemingen" zijn (bijvoorbeeld in je aangifte inkomstenbelasting), dan is dat in je BV. Maar als de fiscus vraagt wat "uw deelnemingen" in de aangifte vennootschapsbelasting, dan moet je je antwoorden dus geven vanuit de BV. Op basis van wat je schreef lijkt het erop dat je BV geen deelnemingen heeft, dus zou je hier niets in moeten vullen (wellicht ergens anders simpelweg aangeven dat er geen deelnemingen zijn). 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet zelden moeite met juist interpreteren van informatie. Soms komt dat door niet eenduidig taalgebruik van de andere zijde, soms zit er een synaps scheef in mijn hoofd.

 

Op een voorgaande pagina werd ook al iets gevraagd over deelnemingen bemerk ik nu. Daar heb ik ingevuld 0. Toen ik dat veldje leeghaalde kon ik de aanvraag helemaal afmaken. Ik heb in alle velden trouwens 0 ingevuld, omdat er van de BV alleen nog een KvK-nummer bestaat.

Bedankt voor de reactie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.