loading
Ga naar inhoud
Michael1980
Verberg

Verschil geboekte en uitbetaalde reiskosten mogelijk?

vraag

Beste allen,

 

Ik heb recent een holding structuur opgezet met een collega van me. 

Omdat het momenteel niet de meest makkelijke tijd is, willen we zoveel mogelijk geld in de onderneming houden. 

 

Ik heb daarom een simpele, maar misschien ook beetje vreemde en complexe vraag: Mag je de reiskosten die je gemaakt hebt wel boeken als kosten ten koste van je winst, maar niet uitbetalen en in de onderneming laten zitten tbv werkkapitaal? 

Ik snap dat dit belasting- en boehoudtechnisch misschien niet kan of mag. Is het in zo'n geval handig om de reiskosten uit te betalen en in de vorm van een lening weer aan de holding ter beschikking te stellen? (dan zit je alleen met het renteverhaal waarover je prive weer belasting moet betalen)

 

Alvast bedankt voor jullie input!

MvG
Michael

Link naar bericht
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Jahoor dat mag,

 

Binnen elke  BV is er vaak wel een rekening courant verhouding met de aandeelhouder. Want soms betaal je inderdaad prive wat kosten die wel zakelijk zijn.

en soms zal de BV iets betalen wat eigenlijk privé is. In plaats van dat je steeds geld heen en weer boekt gebruik je dan een rekening courant met aandeelhouder X

Daar zet je gedurende het jaar posten op en vaak is het verstandig eens per jaar af te rekenen zodat de boel weer eens op nul komt.

 

Zolang de RC verhouding onder de 17.500 euro blijft zal de belastingdienst je niet lastigvallen met rente verplichtingen.

zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/geld_lenen_van_uw_bv/voorwaarden_bij_de_rekening_courant

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Bedankt voor je reactie. 

Dit valt dan inderdaad binnen de rekening courant. Ik wilde eigenlijk naar een situatie, waarin dit niet binnen rekeing courant valkt, maar waarbij er dus wel kosten geboekt worden, maar geen verplichtig vanuit de holding naar de werknemer (ik in dit geval) is. 

 

Dit is dan niet toegestaan? 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

On 04/08/2020 at 12:59, Roel J said:

Niet toegestaan? het is volstrekt onlogisch.. Wat voor soort reiskosten praten we over? woon-werk verkeer.. of reiskosten voor bezoeken klanten met prive auto?

 

Beste Roel,

 

Allereerst excuses voor de late reactie.  Het gaat hier inderdaad om kosten die we maken om klanten te bezoeken en waarvoor de privé auto gebruikt wordt. De focus ligt momenteel op zoveel mogelijk liquide middelen binnen de organisatie houden, dus ik denk dat het boeken op de rekening courant de enige juiste mogelijkheid is? 

 

We hebben momenteel beiden 25K in allebei de werkmaatschappijen geboekt (totaal 50K per man geboekt) , dus ik neem aan dat de niet-uitbetaalde reiskosten hier in dit geval mee verrekend moeten worden?

 

Alvast weer bedankt voor je feedback!

aangepast door Michael1980
Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 5 leden online en 94 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké