• 0

Verschil geboekte en uitbetaalde reiskosten mogelijk?

Beste allen,

 

Ik heb recent een holding structuur opgezet met een collega van me. 

Omdat het momenteel niet de meest makkelijke tijd is, willen we zoveel mogelijk geld in de onderneming houden. 

 

Ik heb daarom een simpele, maar misschien ook beetje vreemde en complexe vraag: Mag je de reiskosten die je gemaakt hebt wel boeken als kosten ten koste van je winst, maar niet uitbetalen en in de onderneming laten zitten tbv werkkapitaal? 

Ik snap dat dit belasting- en boehoudtechnisch misschien niet kan of mag. Is het in zo'n geval handig om de reiskosten uit te betalen en in de vorm van een lening weer aan de holding ter beschikking te stellen? (dan zit je alleen met het renteverhaal waarover je prive weer belasting moet betalen)

 

Alvast bedankt voor jullie input!

MvG
Michael

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jahoor dat mag,

 

Binnen elke  BV is er vaak wel een rekening courant verhouding met de aandeelhouder. Want soms betaal je inderdaad prive wat kosten die wel zakelijk zijn.

en soms zal de BV iets betalen wat eigenlijk privé is. In plaats van dat je steeds geld heen en weer boekt gebruik je dan een rekening courant met aandeelhouder X

Daar zet je gedurende het jaar posten op en vaak is het verstandig eens per jaar af te rekenen zodat de boel weer eens op nul komt.

 

Zolang de RC verhouding onder de 17.500 euro blijft zal de belastingdienst je niet lastigvallen met rente verplichtingen.

zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/geld_lenen_van_uw_bv/voorwaarden_bij_de_rekening_courant

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. 

Dit valt dan inderdaad binnen de rekening courant. Ik wilde eigenlijk naar een situatie, waarin dit niet binnen rekeing courant valkt, maar waarbij er dus wel kosten geboekt worden, maar geen verplichtig vanuit de holding naar de werknemer (ik in dit geval) is. 

 

Dit is dan niet toegestaan? 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

On 04/08/2020 at 12:59, Roel J said:

Niet toegestaan? het is volstrekt onlogisch.. Wat voor soort reiskosten praten we over? woon-werk verkeer.. of reiskosten voor bezoeken klanten met prive auto?

 

Beste Roel,

 

Allereerst excuses voor de late reactie.  Het gaat hier inderdaad om kosten die we maken om klanten te bezoeken en waarvoor de privé auto gebruikt wordt. De focus ligt momenteel op zoveel mogelijk liquide middelen binnen de organisatie houden, dus ik denk dat het boeken op de rekening courant de enige juiste mogelijkheid is? 

 

We hebben momenteel beiden 25K in allebei de werkmaatschappijen geboekt (totaal 50K per man geboekt) , dus ik neem aan dat de niet-uitbetaalde reiskosten hier in dit geval mee verrekend moeten worden?

 

Alvast weer bedankt voor je feedback!

aangepast door Michael1980
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.