• 0

ean nummer rechten eigenaar

hallo ik verkoop met mijn bedrijfje veel op online platforms.

Vaak gebruik ik advertenties die al aangemaakt zijn zodat ik ze ook kan verkopen voor een betere prijs.

Dan verkoop ik dus een accu van een laptop onder een ean nummer van een andere bedrijf, bezit bij g1s geregistreed.

Dit bedrijf heeft zeg maar van 1 accu met het merk van sony vele advertenties gemaakt  van dezelfde accu omdat hij per model laptop 1 advertentie maakt dus hij had veel ean nummers nodig.

Ik koop die accu officieel bij sony  in dus het is toegestaan dat ik het verkoop en die ean nummers advertenties hebben het merk : sony. Dus hij heeft niet die merkrecht.

Ben ik dan fout bezig?

Ik snap dat dit een zeer moeielijke vraag is en dat er weinig kans is dat iemand dit weet, maar ik probeer het toch.

Krijg ik hierdoor problemen in de toekomst met dat bedrijf?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij sony accu's bij sony koopt dan moet Sony jou het Ean nummer kunnen geven voor die accu's. 

De bedoeling van ean is dat elk gelijk artikel maar 1 ean nummer heeft en niet dat elke wederverkoper een eigen ean aanmaakt, tenzij ze iets toevoegen of het product veranderen dan moet het juist weer.

Link naar reactie
  • 0

dank u wel voor uw snelle antwoord.

Maar dit bedrijf maakt meerdere advertenties aan op amazon met in elkE weer een andere laptop model nummer in de titel

zodat als de klant dat zoekt in amazon dat bij die advertentie uitkomt. Dat mag op amazon.

Dus niet merkrecht maar wel verkoper van dat merk. Wel ean nummer eigenaar bij g1s,

geeft het hem dan alleen recht? Want van amazon mag je alle advertenties ook toevoegen,,net als bij bol.com

 

Link naar reactie
  • 0

Elk product heeft zijn eigen EAN nummer. Dat nummer wordt internationaal gebruikt om dat specifieke product te herkennen. 

Als jij dat product wilt verkopen dan vermeld je het officiele EAN nummer. Dat nummer staat ook vaak op de verpakking. 

 

Als hetzelfde product onder een andere EAN wordt verkocht gaat er iets fout. Of het is niet hetzelfde product of iemand misbruikt de EAN code. 

 

Op marktplaatsen zoals Bol en Amazon zie je vaak dat een product meerdere keren wordt aangeboden onder een andere EAN. Dat is uiteraard niet juist. Ze misbruiken het systeem zodat ze het in het koopblok staan en/of alleen aanbieder zijn. De EAN;s die ze gebruiken zijn niet van G1S. Meestal EAN generators. Helaas doen daar veel partijen aan mee. 

Link naar reactie
  • 0

dank u wel.

Maar ik vind al die ean nummers wel op G1S netjes geregistreerd. Dat is meer mijn vraag mag je dat ean nummer advertentie ook

gebruiken/ verkopen, het is hun ean nummer maar het merk van sony staat bij merk:

Het is hetzelfde produkt maar dit is gedaan om het makkelijk te maken voor klanten en meer te verkopen.

Misschien een trucje. Maar heeft een ean nummer zonder merknaam /recht maar wel geregistreerd g1s rechten? Kunnen zijn aangeven stoppen met verkopen

anders...

Dit is een zeer moeilijke case

Link naar reactie
  • 0

Als een product door firma A wordt geïmporteerd en voorzien van een ean code dan mag firma B die gebruiken mits het om een hetzelfde product gaat. Vaak is dat geregeld bij de verkopers van EAN codes en op de platvormen zelf. Het is dan voor de consument eenvoudig om op prijs, levertijd, reputatie ed te vergelijken. Maar wanneer gaat het om exact hetzelfde product? En wie kan dat controleren? 

Anders wordt het als een merkproduct met een ean code van een andere code wordt voorzien of iemand met een vergelijkbaar product de merk-ean gebruikt. Dat kan merkinbreuk opleveren omdat een van de basisrechten van een merk de herkomst is. Maar ook hier is het weer ingewikkeld als iemand voor een generieke merkbatterij met EAN een nieuwe EAN gebruikt om te adverteren met "een batterij van merk X voor laptop Y".

Het is dus inderdaad nogal ingewikkeld en afhankelijk van de specifieke omstandigheden of iets wel of niet mag. En dan is er ook nog de vraag of je jezelf te weer kan stellen tegen juridische vuurkracht van anderen.  

 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, devriesharry zei:

dank u wel.

Maar ik vind al die ean nummers wel op G1S netjes geregistreerd. Dat is meer mijn vraag mag je dat ean nummer advertentie ook

gebruiken/ verkopen, het is hun ean nummer maar het merk van sony staat bij merk:

Het is hetzelfde produkt maar dit is gedaan om het makkelijk te maken voor klanten en meer te verkopen.

Misschien een trucje. Maar heeft een ean nummer zonder merknaam /recht maar wel geregistreerd g1s rechten? Kunnen zijn aangeven stoppen met verkopen

anders...

Dit is een zeer moeilijke case

 

Een EAN is verbonden aan het product. Het identificeert het product. Als het product verkocht mag worden dan kan je dus de EAN van het product gebruiken. 

Link naar reactie
  • 0

Tot 1-1-2019 werden niet langer door GS1 verhuurde EAN nummers na een jaar stillegging weer gerecycled en opnieuw uitgegeven. Zodoende vind je via Google op Bol.com en Amazon tientallen producten waarvan het EAN nummer niet meer behoort bij de verkoper van het product, want Google vergeet geen EAN nummers maar controleert ook niet op doublures.

 

Bij de grote web platforms in de wereld ontstaat daarom steeds meer acceptatie van de vroeger genegeerde UPC/EAN codes van voor september 2002, dat zijn GS1 gecertificeerde EAN codes zonder jaarlijkse huur fee, lidmaatschap fee en omzet fee.

Dit type UPC/EAN codes wordt en werd ooit op HigherLevel zwart gemaakt want GS1 was de betrouwbaarste leverancier, niet dus, want het komt vaak voor dat als je slechts een klein aantal EAN codes bij GS1 koopt, je uitsluitend gerecyclede  codes ontvangt die je niet meer kan gebruiken op de grote web platforms.

Terugkomend op de accu's het is dus zeer wel mogelijk dat jij jouw nieuwe accu's wilt verkopen met een inactief EAN nummer,  wat dus tot niets leidt en waarmee de originele aanbieder al lang gestopt is.
 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.