• 0

Merknaam gedeeltelijk kopiëren. Zelfde branche, andere producten.

Beste forumleden,

 

Aangezien ik hier nieuw ben zal ik mij eerst even voorstellen; Mijn naam is Sandero en ben 31 jaar jong.

In het dagelijks leven ben ik projectleider voor inrichtingsvraagstukken van kantoren en voornamelijk flexwerkplekken. 

Mijn appartement heb ik met een leuke overwaarde kunnen verkopen en zou dat graag willen investeren in mijn eerste onderneming, namelijk een webshop in de schoenenbranche.

 

Alleen zit ik met een dilemma waarvan ik het antwoord niet direct op internet kan vinden. Het zit namelijk zo; In Nederland heeft een onderneming genaamd Patta (surinaams voor schoen) de naam geregistreerd bij het BOIP merkenregister en verkoopt: 

 

Kl 25 Kleding, te weten truien, sweaters, broeken, korte broeken, jassen, bodywarmers, T-shirts, T-shirts met lange mouwen (zogenaamde longsleeves), sportshirts, sportshorts, vesten, sweatvesten, trainingspakken, joggingpakken, onderbroeken, boxershorts; schoeisel, te weten sportschoenen, sneakers, gympen, trainingsschoenen, sandalen en slippers; hoofddeksels, waaronder petten, baseball-petten, mutsen, waaronder zogenaamde beanies; handschoenen en shawls.

Kl 35 Detailhandelsdiensten op het gebied van kleding, schoeisel en hoofdeksels; bemiddeling in commerciële zaken bij het verhandelen van kleding, schoeisel en hoofdeksels.

Kl 42 Ontwerpen van kleding, schoeisel en hoofddeksels.

 

Nu wil ik een internetwinkel beginnen met de naam PattaProtect en voornamelijk artikelen verkopen die de schoen beschermen (nano sprays, doekjes en andere schoonmaak artikelen)  zie https://crepprotect.com/shop/

Maar ook displays die dienen om de schoenen op te slaan, veters en tassen die exclusief voor schoenen (schoenenvakken in de tas) bedoelt zijn en niet voor algemene doeleinden

 

Mag dit aangezien we wel in de zelfde branche zitten, maar niet 100% dezelfde naam gebruiken.??

Daarnaast zat ik denken, als het niet mag, kan ik het woord tuin ook als merk registeren en zou niemand meer een website mogen beginnen als tuinartikelen, tuinspullen etc. 

 

 

Graag zie ik een duidelijk antwoord tegemoet. 

 

Alvast bedankt voor de tijd.

 

 

Mvg,  Sandero

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sandero, Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: ik zie in dit geval niet in waarom het niet zou mogen. 

 

"Patta" is een erg algemene term, er zijn meerdere bedrijven bij de KvK ingeschreven met Patta in de naam (oa Patta Distribution, Patta Village,  Patta's bij King en Patta Spa: die laatste is ook actief in onderhoud en reparatie van schoenen!) , en de naam Patta Protect lijkt totaal niet op Patta of  Patta Exclusive Sneakers. 

 

En zolang je ook in je merk- en reclame-uitingen genoeg afstand neemt van het merk Patta (dus niet "toevallig" zelfde type  logo, lettertype en kleurgebruik etc), zie ik niet in hoe je beide merken zou kunnen verwarren met elkaar.

 

Quote

Daarnaast zat ik denken, als het niet mag, kan ik het woord tuin ook als merk registeren en zou niemand meer een website mogen beginnen als tuinartikelen, tuinspullen etc. 

 

Het woord "tuin""valt niet als merknaam te registreren, net als je de merknaam "schoen" niet kunt registreren: allemaal veel te algemeen beschrijvend en daardoor totaal niet onderscheidend (=de basisvoorwaarde voor ieder merk). Dat het Patta nog wel gelukt is om de naam als merk te registreren zal vooral liggen aan het feit dat het woord Patta nog niet in de Woordenlijst Nederlandse taal staat of stond op het moment van merkregistratie. 

 

Voor de specifieke eisen waaraan een merk moet voldoen: zie de wettekst van het Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom (merken en tekeningen of modellen), 's-Gravenhage, 25-02-2005, en dan met name artikelen 2.4  (restricties) tot en met 2.11 ( weigering op absolute gronden

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

De markt is niet de middelbare school met een directeur die bepaalt wat mag en wat niet mag.

 

De markt zit vol mensen die vanuit verschillende perspectieven handelen. Soms komen ze met elkaar in conflict en dan schakelen ze juristen in. Die bestoken elkaar met voors en tegens, en roepen eventueel de hulp van de rechter in. Die wikt, weegt en oordeelt.

 

Je moet dus de kans van een conflict inschatten en de afweging maken of jij bereid bent geld te steken in jouw standpunt. Waarvan de uitkomst lang niet bij voorbaat vast staat.

 

Twee schoenscharrelaars kunnen elkaar boze emails sturen, maar stappen die ook naar de rechter?

 

Je kan ook problemen voorkomen door niet bij je eerste onderneming meteen andermans vaarwater op te zoeken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Over de naam Patta met twee tees...

 

Quote

En de naam Patta?

'We wilden het 'pata' noemen, Surinaams voor schoen. Maar dat klonk niet echt lekker in het Nederlands, dus hebben we er een t tussen geplakt. Nu staat 'patta' in de Dikke van Dale met twee t's.'

 

Dat is eigenlijk een argument voor 'verwatering'....

 

aangepast door TwaBla
verwatering

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

En de naam Patta?

'We wilden het 'pata' noemen, Surinaams voor schoen. Maar dat klonk niet echt lekker in het Nederlands, dus hebben we er een t tussen geplakt. Nu staat 'patta' in de Dikke van Dale met twee t's.'

 

Leuk bedacht,  maar de verdubbeling van de medeklinkers aan het begin van de 2e lettergreep zit in veel  meer straattaal (mati werd mattie, nefo werd niffo of niffau, fesa werd fissa en wagi werd waggie).  Leuk voor etymologen:  werd de straattaal beïnvloed door het merk of andersom, of wellicht een beetje van beide? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

De merkhouder had een sterk argument als de Surinaamse versie inderdaad één T bevat. Dan was zijn woordmerk sterk geweest. Dat het met een dubbele TT werd opgenomen in de Dikke Van Dale is een kenmerk van verwatering. Dan is zijn woordmerk dus weer verzwakt.

 

De meneer van de dubbele TT kan zich een advocaat veroorloven. 

 

Neem het mee in de risico-inschatting. Dit is kansberekening.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, TwaBla zei:

De meneer van de dubbele TT kan zich een advocaat veroorloven. 

Die kunnen zij nog wel eens hard nodig hebben als er bezwaar wordt gemaakt tegen de naam PattaProtect.

Het is nog maar de vraag of de merknaam Patta gehandhaaft blijft als deze achteraf te beschrijvend blijkt te zijn.

 

9 uur geleden, TwaBla zei:

Neem het mee in de risico-inschatting. Dit is kansberekening.

Dat geldt voor breide partijen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
34 minuten geleden, Cosara zei:

Het is nog maar de vraag of de merknaam Patta gehandhaaft blijft als deze achteraf te beschrijvend blijkt te zijn.

 

Meneer Patta kan inmiddels een beroep doen op inburgering, vermits het merk ook bekend is in Vlaanderen.

 

De gereedschapskist van een merkjurist zit vol verrassingen.

 

aangepast door TwaBla
Vlaanderen toegevoegd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 3
(aangepast)

Interessante casus: het woord "patta" is weliswaar (inmiddels) meer bekend geraakt, maar daarmee is NIET gezegd dat de merkhouder geen rechten kan ontlenen aan het gedeponeerde merkrecht binnen de Benelux. Het scheelt dat het hier gaat om een beeldmerk registratie en niet om een zuiver woordmerk registratie. Met dat laatste zou de merkhouder een meer exclusieve bescherming toekomen.

 

In lijn met de opmerkingen van Norbert kun je dus gewoon aan de slag met het merk "Pattaprotect" en zolang je niet een logo gaat gebruiken dat verwarringwekkend overeenstemt, voorzie ik geen problemen. Dat kan anders worden zodra je ook schoenen gaat aanbieden onder deze naam. Maar ook dan heeft te gelden dat de merkhouder niet een noemenswaardig sterke zaak heeft, omdat hij dan zal moeten aantonen dat er sprake is van merkenrechtelijke verwarring, wat je voor kunt zijn door een geheel ander logo te gebruiken bijv. 

 

Bij beschrijvende merken is er een mogelijkheid om een zgn. doorhalingsprocedure in te stellen bij het BBIE. Deze kost 1420 euro en daarmee kun je een merk laten nietig verklaren, waardoor er geen rechten meer aan kunnen worden ontleend. Dat is eigenlijk pas aan de orde, nadat je in rechte wordt aangesproken op het maken van een merkinbreuk, en dan kun je ervoor kiezen deze procedure in te stellen bij het BBIE of bij de civiele rechter.

 

In dit specifieke geval waag ik echter te betwijfelen in hoeverre het woord "patta" als te beschrijvend wordt aangemerkt. Weliswaar staat het inmiddels in de Dikke van Dale, maar om beschrijvend in de zin van de wet en regelgeving te zijn, moet een aanmerkelijk deel (in de rechtspraak is al bepaald dat het percentage van 46% onvoldoende is, dus denk eerder aan 65%/70%) van het relevante publiek binnen de Benelux op de hoogte zijn van het bestaan van het woord "patta" en de betekenis daarvan, in relatie tot de waren en diensten waarvoor het merk initieel is ingeschreven.  Mijn inschatting is dat het woord 'patta" NIET al dusdanig is "ingeburgerd" binnen de Benelux dat het om die reden nietig zou kunnen worden verklaard, nog daargelaten dat je vaak ziet dat beschrijvende merknamen via een beeldmerk worden vastgelegd (daar gelden in beginsel mindere strenge eisen voor dan als je het woord vastlegt als woordmerk).  

 

Tot slot is het de moeite van het vermelden waard dat binnen het merkenrecht tot in de jaren '90 relatief lage eisen werden gesteld aan het deponeren van merken. Pas de laatste jaren worden beschrijvende merken geweigerd bij een depot bij het BBIE (Benelux) dan wel het EUIPO (EU) en dan nog in relatie tot de waren en diensten. Het woord "tuin" kan je dus niet laten vastleggen als merknaam voor een winkel die handelt in tuinartikelen, maar niet uit te sluiten valt dat het wel weer kan voor ICT diensten of een winkel in lingerie (om maar iets te noemen). 

 

Je zou het woordmerk "pattaprotect" zelf kunnen proberen te deponeren voor andere waren en diensten dan waarvoor het beeldmerk is ingeschreven (de merkhouder ontvangt dan wel een melding dat er een vergelijkbare merknaam is gedeponeerd en kan daartegen dan oppositie instellen), maar houd er dan wel rekening mee dat je je waren en diensten concreet specificeert bij het doen van het depot. Ik kan je Marleen Splinter aanraden van het merkenbureau RISE als je hierover verdere vragen hebt. Zij begeleiden ondernemers ook bij het doen van merkdepots. Succes!

aangepast door De Geschillenmeester

Goed juridisch advies hoeft niet onbetaalbaar te zijn!

 

website: www.degeschillenmeester.nl

E-mail: legaloffice@degeschillenmeester.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.