• 0

Teveel afgeschreven, restwaarde te hoog?!

Beste allen,

 

ik heb een bedrijf waarbij ik in 2017 een machine heb aangeschaft van 3500€ excl btw.

Deze werd geadviseerd door onze boekhouder (die doet enkel de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting) in 5 jaar af te schrijven 20% per jaar met na 5 jaar nog een restwaarde van 1000€.

Nu gaan we deze machine verkopen na drie jaar en kopen na verkoop van deze een nieuwe betere machine terug.

We verwachten voor de machine nog 3000€ / 3500€ te krijgen ex btw. 
Dit is hoger , als we dit krijgen dan de waarde zoals die nu in de boeken staat.

is dit een probleem?

stel dat ik 3500€ ex btw ontvang, dan boek ik dat als inkomsten vanuit verkoop ?

en de nieuwe machine wordt dan weer een investering met investeringsaftrek neem ik aan?

 

Een collega adviseerde mij de machine particulier te verkopen, maar ik verwacht dat maar weinig mensen daarin geïnteresseerd zijn, willen toch graag met factuur .. 

 

alvast dank voor jullie reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het is geen enkel probleem dat je een machine voor meer dan de boekwaarde verkoopt en inderdaad boek je dat als opbrengst op een Rekening met een naam in de richting van Boekresultaat verkoop vaste activa.

 

Met ca 3 jaar afschrijving zal de boekwaarde nu rond de 2000 euro liggen denk ik? als je dan voor 3000 euro ex btw verkoopt heb je een boekwinst van 1000 euro.

En die verhoogd dus je winst voor belasting, maar dat is geen probleem want je betaald dan feitelijk terug wat je vorig jaar teveel aan afschrijving hebt opgevoerd (omdat de marktwaarde veel hoger blijft dan het afschrijfschema doet vermoeden.

 

Wat jou boekhouder heeft gedaan is adviseren om het fiscale maximum eruit te halen.. Dat is leuk. de max afschrijving van 20% van aanschafwaarde is vanuit de belastingdienst een richtlijn voor het maximale. Zij verwachten dat jij bij elk bedrijfsmiddel zelf een inschatting maakt van hoe lang je de machine gebruikt en hoe snel deze in waarde daalt. Kennelijk hebben jullie een productiemachine die zijn waarde aardig behoud. En dat zie je wel vaker bij productiemiddelen.

Je doet er vermoedelijk verstandiger aan om voor de nieuwe machine ofwel met een hogere restwaarde te werken (na 5 jaar) of een langere afschrijftermijn te kiezen op basis van de verwachte econimisch rendabele levensduur, dat kan zomaar 10 of 12 jaar. Als je dan het afschrijvingspersentage bekijkt kom je rond de 8 a 10% per jaar uit.

En dan schrijf je veel realistischer af in lijn met de waarde vermindering, dus dan maakt het niet zoveel uit als je over 2 of 3 jaar weer een maatje groter moet, de boekwaarde zal dan dichter bij de marktwaarde liggen en dus ook minder boekwinst opleveren. Voordeel daarvan is dat je een veel stabielere fiscale winst hebt. En de grijpstuiver die je verdient door heel snel af te schrijven in rente voordeel is vaak niet eens zo intressant voor een MKB bedrijf. Maar dat zou de boekhouder ook moeten kunnen berekenen voor je.

 

De

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, KEJA zei:

Nu gaan we deze machine verkopen na drie jaar en kopen na verkoop van deze een nieuwe betere machine terug.

Je mag de boekwinst op de machineverkoop opnemen in een herinvesteringsreserve.

Dit voorkomt dat er belasting wordt geheven over deze boekwinst.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Cosara zei:

Je mag de boekwinst op de machineverkoop opnemen in een herinvesteringsreserve.

Dit voorkomt dat er belasting wordt geheven over deze boekwinst.

 

Dat kan, zitten wel wat regels aan.

 

15 uur geleden, KEJA zei:

en de nieuwe machine wordt dan weer een investering met investeringsaftrek neem ik aan?

 

ook dat is mogelijk heb je dat bij de oude machine ook toegepast dan krijg je wellicht te maken met desinvesteringsbijtelling.

 

15 uur geleden, KEJA zei:

Deze werd geadviseerd door onze boekhouder (die doet enkel de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting)

 

aan de hand van door jou zelf opgestelde jaarstukken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.