• 0

Stakingswinst en voorraad na stopzetten van een eenmanszaak

15 jaar geleden was ik begonnen met een eenmanszaak, in die tijd heb ik in totaal voor 800 EURO aan vak materiaal gekocht.
Ik ben in 2019 gestopt en had toen 1000 EURO aan liquide middelen, en 15 EURO aan voorraad.
Ik ben nu bezig met mijn jaarrekening (en de inkomstenbelasting aangifte)

 

1) Mijn eerste vraag is gerelateerd aan de activa transfer aan het einde van het bedrijf
Moet ik zorgen dat het bedrag voor liquide middelen en voor voorraad naar 0 eindigt omdat ze naar privévermogen gaan en dus worden onttrokken?

 

2) Mijn tweee vraag is gerelateerd aan de omzetbelasting over voorraad of materiaal die naar privé gaan
Hoe zit het dan met de omzetbelasting die je moet betalen over voorraad of materiaal die naar privé gaan na het eindigen van de zaak.
 Krijg ik nog automatisch een omzetbelasting aangifte nadat de inkomstenbelastingaangifte is ontvangen?


3) Mijn derde vraag is gerelateerd aan de stakingswinst:
Het materiaal dat ik nog heb is al lang afgeschreven, ik heb ingeschat dat het voor minder dan 100 euro nog waard is. 
Moet ik het toch in de stakingswinst invullen of is het niet nodig omdat ik recht heb op een vrijstelling?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1
37 minuten geleden, Jean.b zei:

Moet ik zorgen dat het bedrag voor liquide middelen en voor voorraad naar 0 eindigt omdat ze naar privévermogen gaan en dus worden onttrokken?

 

Je onttrekt die goederen tegen de waarde in het economische verkeer. Gewoon voor "wat ze waard zijn" of "wat de gek ervoor geeft". Bij voorraad mag dat meestal tegen inkoopprijs.

 

37 minuten geleden, Jean.b zei:

Hoe zit het dan met de omzetbelasting die je moet betalen over voorraad of materiaal die naar privé gaan na het eindigen van de zaak.

 

Je moet zelf aangifte omzetbelasting doen. Dus als je goederen onttrekt naar privé, moet je daar wel btw over afdragen.

 

41 minuten geleden, Jean.b zei:

Het materiaal dat ik nog heb is al lang afgeschreven, ik heb ingeschat dat het voor minder dan 100 euro nog waard is. 
Moet ik het toch in de stakingswinst invullen of is het niet nodig omdat ik recht heb op een vrijstelling?

 

Tja, als je écht denkt dat je er nog 90 euro (ofzo) voor kunt krijgen, kun je het overbrengen naar privé voor die prijs (en er btw over afdragen). De winst stijgt dan met dat bedrag. Je krijgt dan automatisch een stakingsaftrek die navenant hoger is, dus per saldo zou het kunnen dat je netto evenveel inkomstenbelasting verschuldigd bent. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Quote

Je onttrekt die goederen tegen de waarde in het economische verkeer. Gewoon voor "wat ze waard zijn" of "wat de gek ervoor geeft". Bij voorraad mag dat meestal tegen inkoopprijs.

 

Oke over de voorraad. Ik moet het ook doen voor de liquide middelen, klopt dat?

 

Quote

Je moet zelf aangifte omzetbelasting doen. Dus als je goederen onttrekt naar privé, moet je daar wel btw over afdragen.

 

Moet ik dan een correctie btw-aangifte met formulier "Suppletie omzetbelasting" invullen?

Link naar reactie
  • 1
7 uur geleden, Jean.b zei:

 Ik moet het ook doen voor de liquide middelen, klopt dat?

 

Liquide middelen (ik neem aan geld op een zakelijke bankrekening) boek je gewoon over naar je privérekening. Dat is vervolgens een privéonttrekking.

 

7 uur geleden, Jean.b zei:

Moet ik dan een correctie btw-aangifte met formulier "Suppletie omzetbelasting" invullen?

 

Je neemt dit gewoon mee op in het toepasselijke kwartaal. Als je stopt in kwartaal 3 dan vul je het gewoon in op je aangifte van kwartaal 3. Mocht je iets vergeten zijn, vul je dat gewoon in in kwartaal 4. Suppletie omzetbelasting zou ik alleen doen als je het per se in dit jaar wilt corrigeren en je het de laatste aangifte van het jaar al hebt verstuurd.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
13 hours ago, prinsrachid said:

Liquide middelen (ik neem aan geld op een zakelijke bankrekening) boek je gewoon over naar je privérekening. Dat is vervolgens een privéonttrekking

Het was een zakelijke bankrekening die "automatisch" privé is geworden en nu is opgeheven. Dat is een privéonttrekking.

 

13 hours ago, prinsrachid said:

Je neemt dit gewoon mee op in het toepasselijke kwartaal. Als je stopt in kwartaal 3 dan vul je het gewoon in op je aangifte van kwartaal 3. Mocht je iets vergeten zijn, vul je dat gewoon in in kwartaal 4. Suppletie omzetbelasting zou ik alleen doen als je het per se in dit jaar wilt corrigeren en je het de laatste aangifte van het jaar al hebt verstuurd.

Ik stuur mijn omzetbelastingaangifte per jaar en niet per kwartaal, en die is al een tijdje geleden verstuurd.  Ik moet dan een  Suppletie omzetbelasting formulier invullen dan in mijn geval verwacht ik. Ik zie in toelichting_suppletie_omzetbelasting pdf van de belastingdienst "Vul op het suppletieformulier niet de verschillen in, maar vul de bedragen in zoals ze in de btw-aangifte hadden moeten staan": Dat is duidelijk.

Dan moet ik 1d privé gebruik corrigeren, klopt dat?

Link naar reactie
  • 0
6 hours ago, Jean.b said:

Dan moet ik 1d privé gebruik corrigeren, klopt dat?

Ik wil toch mijn laatste post corrigeren:
Voor onttrokken goederen zei ik in mijn vorige post "1d privé gebruik", maar het lijkt me toch logischer om in "1a Leveringen/diensten belast met hoog tarief" te vullen.
I verkoop eigenlijk de goederen (aan mezelf), toch?

 

Link naar reactie
  • 0

Het opnemen van geld heeft nooit invloed op de winst, ook niet op stakingswinst. Als je liquide middelen overmaakt naar de priverekening is dat gewoon een prive opname die bij de betreffende vraag meeneemt in de aangifte er gebeurd niets met de winst.

 

En voor die 15 euro voorraad? Ik zeg het niet snel maar ik zou niet moeilijk doen over btw we praten over 3 euro btw. Loop je boekhouding nog een keer goed na, kijk of er misschien andere (Btw) fouten in zitten en alleen als er dan ook andere correcties uitkomen kun je een suppletieaangifte over 2019 doen. als het alleen de 3 euro is van de voorraad zou ik het laten.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel, als je jaren geleden tonnen vanuit privé in een bedrijfsgebouw hebt gestopt zoals ik heb gedaan en dat gebouw wordt bij staking getaxeerd en daarmee wordt de stakingswinst bepaald, dan mag je die prive inbreng van destijds eerst aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

In feite is het allemaal niet zo ingewikkeld.

 

Bepaalde de waarde van de voorraad objecief (vaak wordt er gezegd is niks waard maar als je dan zegt geef maar mee dan wordt er wel een bedag genoemd)  een kijk vervolgens naar de waarde zoals die in de boekhouding staat. Verschil is stakingsresultaat.

Gezien de bedragen die genoemd worden eh het jaar zou voor de btw de kor wellicht van toepassing kunen zijn.

 

En Herman als je prive inbreng mag aftrekken dan ben  ik benieuwd hoe je inbreng verwerkt, 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Spijt mee zeer Herman, maar dat klopt echt niet. De winst is de verkoopopbrengst min de boekwaarde. Hoe het middel destijds gefinancierd was, doet niet terzake

Belastingdienst zegt:

 

"Als u een storting vanuit privé doet, stijgt het vermogen van uw onderneming. Maar privéstortingen vormen geen ondernemingswinst, omdat het geen zakelijke inkomsten zijn. Bij de fiscale winstberekening mag u ze dus buiten beschouwing laten."

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
35 minuten geleden, Markboz zei:

En Herman als je prive inbreng mag aftrekken dan ben  ik benieuwd hoe je inbreng verwerkt, 

 

Goed onthouden dus en stortingsbewijzen bewaren. Daarom meld ik het hier.

aangepast door herman van der helm
Link naar reactie
  • 1
5 uur geleden, herman van der helm zei:

Belastingdienst zegt:

 

"Als u een storting vanuit privé doet, stijgt het vermogen van uw onderneming. Maar privéstortingen vormen geen ondernemingswinst, omdat het geen zakelijke inkomsten zijn. Bij de fiscale winstberekening mag u ze dus buiten beschouwing laten."

 

 

Buiten beschouwing laten is dus juist niet in aftrek brengen. Anders laat je ze niet buiten beschouwing

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.