Jump to content
Ralph2
Verberg

Aantonen urencriterium

Beste leden,

 

Er is al veel over schreven, echter zou ik jullie mening graag willen over het volgende specifieke geval. Ik hoop het duidelijk te kunnen maken met onderstaande informatie:

 

2018 gestart als ondernemer (ik stond al jaren ingeschreven, dus niet officieel als starter, verder nooit gebruikt gemaakt ook van aftrekken e.d.) medio april met fulltime werken voor de onderneming. Goed alles bijgehouden in speciaal programma i.v.m. het niet draaien van volledig jaar en wellicht dus vragen over halen hurencriterium, etc.  In totaal kwam ik op 1667 uren uit met volgende cijfers: 

Omzet: 115 k

Inkoop: 40 k 

Inhuur: 41 k

Kosten: 13,5 k

Netto resultaat: 20.5 k

 

2019 was nog drukker dan normaal en het werk niet bij te houden. Fulltime voor de zaak dit jaar overigens. Puntje bij paaltje dus ook niet bijgehouden op januari na. 

Nu heb ik in mijn facturen soms direct aantal gewerkte uren staan (met mijn naam erbij, ofwel zonder inhuur geboekt op dat onderdeel; oftewel dat ben ik geweest (geen personeel)) en soms met totale aanneemsommen. Van die aanneemsommen heb ik uiteraard calculaties gemaakt voor mijzelf en met inhuur voor die projecten erbij, vrij makkelijk aan te geven hoeveel uren erin zitten vanaf mijn kant.

 

Als ik dat globaal (voor 80 %)  even bij elkaar schraap, zit ik op ca. 1300 gewerkte uren over 2019. Dit betreft direct gewerkte uren. Administratie doe ik verder zelf, net als alle overige werk als offertes, etc. Zelden vakanties. Ik schat op zeker meer dan 2500 uur uit te komen per jaar. Her en der over beide jaren nog wel geïnvesteerd in middelen.

 

Cijfers waren in 2019: 

Omzet: 172 k

Inkoop: 42 k 

Inhuur: 58 k

Kosten: 29 k

Netto resultaat: 43 k

 

Al met al zou ik zeggen dat ik voldoende aan zou kunnen tonen dat ik aan het urencriterium voldeed voor 2019 met bovenstaande informatie uit facturen e.d. 

 

Graag verneem ik jullie mening hiertoe. Het zal komende jaren niet rustiger worden en uren zijn altijd wel bij te houden op deze manier. Echt bijhouden in programma neemt ongemerkt toch veel tijd in beslag. Verder zie ik dat ik vaak deze opmerking krijg van collega's die zoveel werken en het ook op deze manier doen. 

 

Mijn dank is groot. 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Als jouw facturabele uren eenvoudig uit de facturen af te leiden zijn (uurloon x aantal uren = omzet) en deze uren al boven het criterium van 1225 uur uitkomen dan verwacht ik weinig problemen. 

 

Maar nu je aangeeft dat die die uren er "soms" opstaan en kennelijk dus soms ook niet, wordt het al lastiger. De rest van je uren is gebaseerd op - ongetwijfeld goede - aannames, maar daarmee voldoet je urenregistratie niet: die is dan al snel te algemeen en geconstrueerd. 

 

39 minuten geleden, Ralph2 zei:

Echt bijhouden in programma neemt ongemerkt toch veel tijd in beslag.

 

Gebruik dan geen programma. Dagelijks bijhouden in een papieren agendaatje  kost mij 5-10 minuten per dag. Zeker als jij grote opdrachten heb en niet zoals ik ook veel kleine klusjes moet het voor jou een stuk sneller gaan. 

 


Partner bij  B2Bsure;  specialist arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid voor ZZP en MBK.  

Vragen, second opinion of offerte ?   →  contact

 

Mijn nieuwste blog: premieverhogingen arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, wat doe je er aan en vooral wanneer

Link to post
Share on other sites
  • 0

Dank voor je antwoord. Naast grote opdrachten, ook vrij veel kleine zaken. Storingen, etc. Dat op papier bijhouden heb ik ook wel gedaan, echter werkte dat toch net niet ideaal voor mij. Agenda in de auto, in avond achter pc. Die uren vergeet je weer. Enfin, geen excuus, de prioriteit ligt er simpelweg gewoon niet. 

Daarnaast zit ik vrijwel snel 20 uur per week achter de pc voor mijn werk. Waarvan 10 vrij gemakkelijk aantoonbaar met mailtjes, enz. 

 

Anders verwoord: als ik gek gezegd alle uren optel die aantoonbaar van facturen af te halen zijn en daarbij de aantoonbare uren van mijn administratiedag in het weekend optel en er al aanzit, worden er weinig problemen verwacht. 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur geleden, Ralph2 zei:

Anders verwoord: als ik gek gezegd alle uren optel die aantoonbaar van facturen af te halen zijn en daarbij de aantoonbare uren van mijn administratiedag in het weekend optel en er al aanzit, worden er weinig problemen verwacht. 

 

Correct. Je moet de uren van het urencriterium aannemelijk kunnen maken bij een eventuele controle. 


Partner bij  B2Bsure;  specialist arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid voor ZZP en MBK.  

Vragen, second opinion of offerte ?   →  contact

 

Mijn nieuwste blog: premieverhogingen arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, wat doe je er aan en vooral wanneer

Link to post
Share on other sites
  • 0

Redelijk praktisch bezien: Zolang je niet in loondienst bent en je je geld puur verdient als zelfstandig ondernemer doet de belastingdienst zelden de moeite om te bepalen hoeveel tijd je daadwerkelijk besteedt hebt om te controleren of je in aanmerking komt voor de fiscale voordelen. 

 

Werk je naast je onderneming echter parttime in loondienst, dan wordt het vaak acuut een heel ander verhaal en moet je het gaan aantonen. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
17 uur geleden, Benm zei:

Redelijk praktisch bezien: Zolang je niet in loondienst bent en je je geld puur verdient als zelfstandig ondernemer doet de belastingdienst zelden de moeite om te bepalen hoeveel tijd je daadwerkelijk besteedt hebt om te controleren of je in aanmerking komt voor de fiscale voordelen. 

 

Werk je naast je onderneming echter parttime in loondienst, dan wordt het vaak acuut een heel ander verhaal en moet je het gaan aantonen. 

 

Dat is dus gedeeltelijk ook mijn gedachte. Overigens zou ik e.e.a. altijd nog kunnen achterhalen indien het echt nodig is. 

 

58 minuten geleden, vloerengilde zei:

uhm, simpele som.. omzet min materiaal delen door uurloon?

Dat slaat kant nog wal in dit kader. Dan laat je in beginsel behoorlijk wat uren liggen voor het criterium en tevens is het wel heel grof geschat. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
10 uur geleden, vloerengilde zei:

t is aan jou hoeveel tijd je wilt besteden om die 1200 uur te halen.. ik ben met't aannemelijk maken al lang en breed klaar na deze som.

 

Zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf: als je met alleen al het aantal facturabele uren boven de 1225-uur norm uitkomt, is aannemelijk maken  eenvoudig.

 

Maar lang niet bij iedereen (ik vrees zelfs: het merendeel van de ondernemers) is het zo makkelijk, al was het alleen al omdat veel ondernemers niet op uurtje-factuurtje werken.  Het is dus niet een kwestie van hoeveel tijd je wilt besteden, maar hoeveel tijd je moet besteden gelet op de aard van je werkzaamheden, uurloon en de het aantal niet-facturabele uren dat je nodig hebt voor verantwoording van het urencriterium.

 

Elk nadeel heeft zijn voordeel: de tijd die je besteed aan het vastleggen resp .verantwoorden van je uren voor het urencriterium, telt mee voor dat zelfde urencriterium :winking-face:


Partner bij  B2Bsure;  specialist arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid voor ZZP en MBK.  

Vragen, second opinion of offerte ?   →  contact

 

Mijn nieuwste blog: premieverhogingen arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, wat doe je er aan en vooral wanneer

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 218 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept