• 0

Opzetten eigen kleding label

Goedemorgen,

 

Mijn naam is Daniel  en ik wil serieus beginnen met het opzetten van mijn eigen kleding label 

 

Naam en logo zijn al bijna uitgewerkt op illustrator en wil z.s.m beginnen met mijn ideeën voor de eerste collectie. 
 

Alleen het verdere proces is mij nog niet helemaal duidelijk ( het opvragen van samples tot het bestellen bij de fabrikant en het laten leveren van mijn designs). 

Het zal eerst gaan om t-shirts & blousjes.

 

Ik heb rond gekeken op google maar zit toch nog met veel vragen.


hoop dat jullie mij kunnen helpen


mvg

Daniel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mooie dromen Daniel.

 

1. Heb je voldoende geld om naar Portugal en Tunesië te gaan en daar samples te bestellen?

2. Als die samples bevallen, heb je voldoende geld om series te laten maken?

3. Als de dozen arriveren: waar ga je die opslaan en hoe ga je ze verkopen?

4. Heb je al eens bij een ondernemer meegekeken / meegewerkt die dit al langer doet?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, henkh zei:
1 uur terug, TwaBla zei:

Mooie dromen Daniel

Ondernemen begint met dromen

... maar om je dromen waar te kunnen maken, moet je wel eerst wakker worden.

 

T-shirts & blousjes ... zijn dat bijzondere maten of afwijkend vorm gegeven, of standaard met eigen opdruk ?

Als dat laatste het geval is, bestel dan gewoon een paar standaard samples, want die worden jaarlijks met miljoenen aantallen in de EU en de omringende landen gemaakt.

Het bedrukken kan je in kleine aantallen best zelf doen. Het voordeel is dat je kleding pas bedrukt als de bestelling binnenkomt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Cosara zei:

... maar om je dromen waar te kunnen maken, moet je wel eerst wakker worden.

 

Dat is voor weinigen weggelegd, wat topics bekeken over "eigen kledinglijn" maar de meeste topic starters komen niet verder dan 1-3 berichten en successen worden nooit gemeld. Jammer omdat we vaak veel energie in het antwoorden steken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dan ben je op de juiste plek Daniël, welkom. 

Welke vragen heb je?


Thanks!

 

Momenteel Zijn wij nu nog druk bezig met het businessplan waarin wij stap voor stap willen beschrijven hoe wij denken ons merk op te kunnen richten, hoe wij onze marketing zullen gaan vormgeven en welke distributie kanalen wij willen gebruiken.

 

Daarnaast zijn wij ook aan het bedenken hoe het productieproces  opgepakt zal moeten worden (van het zoeken naar fabrikanten, het opvragen van samples en het uiteindelijk laten maken van kleding)
 

Vroeg mij af of er op dit forum ondernemers zijn die misschien kunnen uitleggen wat de meest logische stappen zijn, waar wij op moeten letten etc.

 

mvg 

Daniel 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

Mooie dromen Daniel.

 

1. Heb je voldoende geld om naar Portugal en Tunesië te gaan en daar samples te bestellen?

2. Als die samples bevallen, heb je voldoende geld om series te laten maken?

3. Als de dozen arriveren: waar ga je die opslaan en hoe ga je ze verkopen?

4. Heb je al eens bij een ondernemer meegekeken / meegewerkt die dit al langer doet?


 

thanks! 
 

mochten de samples aanslaan dan hebben wij wel wat geld om aantal series te laten maken. Maar vooral in het begin zal het een kleine investering zijn om te kijken of het merk en het design aanslaat of dat er nog aanpassingen noodzakelijk zijn. Daarnaast investeren wij ook wat in de marketing.

 

De dozen zullen in het begin gewoon thuis afgeleverd worden. 

 

Hebben nog niet bij een ondernemer meegekeken...lijkt ons wel heel tof!! :)

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
35 minuten geleden, Daniel. zei:

Momenteel Zijn wij nu nog druk bezig met het businessplan waarin wij stap voor stap willen beschrijven hoe wij denken ons merk op te kunnen richten, hoe wij onze marketing zullen gaan vormgeven en welke distributie kanalen wij willen gebruiken.

 

Begin eens met het advies van Hans van den Bergh

Blijf het een ouwe gouwe vinden en je beperkt je in eerste instantie mee tot hoofdlijnen.

 

Quote

 

Neem vijf A4-tjes, schrijf op de eerste: "Wie ben ik?", op de tweede: Wat kan ik?", op de derde: "Wat wil ik bereiken?", op de vierde: "Hoe ga ik dat bereiken?" en op de vijfde: "Wat is er nodig om het te bereiken?"

Toelichting:
Eerste A4-tje, 'Wie ben ik?': Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen Albert Heijn, Jumbo of Plus? Dat heeft te maken met de eigen identiteit en het beeld wat er bij het publiek van bestaat, terwijl ze grofweg gewoon hetzelfde  - lijken te - doen. Er is verschil, dus mogelijkheid je te onderscheiden in de MARKT. Dat geldt voor grote bedrijven, kleine bedrijven en voor individuen.

Tweede A4-tje, 'Wat kan ik (met mijn identiteit)?': Jouw identiteit, jouw persoonlijkheid, dat wat jou karakteriseert, maakt je automatisch meer geschikt voor het één dan voor het ander, dus wat jij kunt, kan een ander misschien niet zo goed of kan jij beter ontwikkelen dan een ander om de MARKT te kunnen bedienen.

Derde A4-tje, 'Wat wil ik (met mijn identiteit en mijn vaardigheden) bereiken?: Dit is de vraag waarmee je jouw eigenschappen, identiteit en vaardigheden uit vraag 1 en 2 aan de MARKT toetst. Is er bestaansrecht voor, is men bereid daar de portemonnee voor te trekken?

Vierde A-4tje, 'Hoe ga ik dat bereiken?': Is de vraag die je onderzoekt om in kaart te brengen hoe je in de MARKT succesvol kunt worden met jouw propositie; heb je bijvoorbeeld van jezelf ontdekt dat je een creatieve persoonlijkheid hebt, dat je dit goed tot uitdrukking kunt brengen in fotografie en dat je dit kunt bereiken door je skills te verfijnen, te leren dat te verkopen met juist dat wat jou onderscheidt.

Vijfde A4-tje, 'Wat is ervoor nodig om het te bereiken?':  Dwingt jou tot in kaart brengen wat je allemaal moet aanschaffen, regelen en organiseren om de MARKT te betreden.

 

De truc is dat je deze vragen juist kriskras gaat beantwoorden, omdat deze basisvragen altijd (nu ook)  kriskras door je hoofd spoken. Door de A4-tjes pas weken later op bovenvermelde volgorde te leggen, breng je structuur in je verhaal en leg je de basis voor jouw persoonlijke ambitieplan en ondernemersplan.

 

aangepast door Hans van den Bergh
typefoutjes in mijn oude teksten hersteld
Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Daniel. zei:

...ik wil serieus beginnen met het opzetten van mijn eigen kleding label .

Naam en logo zijn al bijna uitgewerkt op illustrator en wil z.s.m beginnen met mijn ideeën voor de eerste collectie. 

Voordat je daar teveel energie in stopt ... al gekeken of naam en logo vrij zijn om te gebruiken, dit in verband met mogelijke merkrechten, en of er domeinnamen beschikbaar zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Cosara zei:

Voordat je daar teveel energie in stopt ... al gekeken of naam en logo vrij zijn om te gebruiken, dit in verband met mogelijke merkrechten, en of er domeinnamen beschikbaar zijn.


yes, domeinnaam is al aangevraagd. Was nog beschikbaar. 
logo zijn we nu aan het ontwerpen.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Daniel. zei:

Maar vooral in het begin zal het een kleine investering zijn om te kijken of het merk en het design aanslaat of dat er nog aanpassingen noodzakelijk zijn. Daarnaast investeren wij ook wat in de marketing.

 

Grotere leveranciers vergen wel een minimuminvestering voordat ze actief worden. Je kan ook lokaal met textieldrukkers werken die in staat zijn om t-shirts van een design te voorzien. Een design is niet alleen een logo.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Daniel. zei:
2 uur geleden, Cosara zei:

Voordat je daar teveel energie in stopt ... al gekeken of naam en logo vrij zijn om te gebruiken, dit in verband met mogelijke merkrechten, en of er domeinnamen beschikbaar zijn.

yes, domeinnaam is al aangevraagd. Was nog beschikbaar. 
logo zijn we nu aan het ontwerpen.

Mooi ... en hoe zit het met mogelijke merkrechten in woord en beeld ... is dat ook naar gekeken ?

Straks zit je met een opgetuigde kerstboom en dan blijkt dat je de naam niet mag gebruiken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Cosara zei:

Mooi ... en hoe zit het met mogelijke merkrechten in woord en beeld ... is dat ook naar gekeken ?

Straks zit je met een opgetuigde kerstboom en dan blijkt dat je de naam niet mag gebruiken.


Geen resultaten in het merkenregister dus volgens mij zou de naam gewoon gebruikt mogen worden. Is het aanvragen van merkrecht niet pas interessant als je wat groter bent/gaat worden?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Dat merk is zo belangrijk niet. Je bestaat immers nog  niet. Veel belangrijker is dat je een idee krijgt waar je spullen vandaan kan halen. Supertrash was ook maar een labeltje op een-of-andere marktcollectie. Ga eerste maar eens een paar jaar de kunstjes bij een ander afkijken. Als je op dit forum moet vragen waar en hoe je kan inkopen, is het de blinde die de lamme om advies vraagt.

 

Kun je al kleren ontwerpen? Maken? Of is 'collectie samenstellen' een keuze maken uit bestaande t-shirts en bloesjes?

 

aangepast door TwaBla
i/u

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Frank v C zei:

Het boek van Olcay Gulsen (SuperOlcay) is leerzaam voor het opzetten van een kleding-merk.

Zie http://www.superolcay.nl/

 

 

Supertip! Ik ben een fan van Olcay, zelfs van de fake-it till you make it aanpak. Koop het boek tweedehands bij Boekwinkeltjes... En dan t-shirts laten bedrukken bij een lokale zeefdrukker.

 

Er zijn ook beginnende winkeliers die volle koffers ophalen in Turkije, Pakistan, Vietnam!

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Daniel. zei:
Op 11-8-2020 om 17:00, Cosara zei:

Mooi ... en hoe zit het met mogelijke merkrechten in woord en beeld ... is dat ook naar gekeken ?

Straks zit je met een opgetuigde kerstboom en dan blijkt dat je de naam niet mag gebruiken.

Geen resultaten in het merkenregister dus volgens mij zou de naam gewoon gebruikt mogen worden.

Is het aanvragen van merkrecht niet pas interessant als je wat groter bent/gaat worden?

Mijn vraag ging niet zozeer over het zelf beschermen van een merknaam, maar of je de zelf verzonnen naam wel mag gebruiken.

Het zou ronduit verspilde energie en geld zijn als je een mooie merknaam en/of woordlogo hebt verzonnen en deze is al door een andere onderneming geregistreerd in dezelfde branche(s) als waarin jij werkzaam wilt zijn.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.