• 0

ICP correctie - hoe alsnog 0% btw

Een Belgische klant had in mei en juli een bestelling geplaatst bij mijn groothandel, er was automatisch btw gerekend. Nu blijkt ze geldige btw nummer te hebben en wilt ze graag de betaalde btw terug. Ik heb nog geen ICP aangifte over juli gedaan dus die van juli kan ik eenvoudig oplossen, maar hoe moet ik die van mei oplossen? Is het een idee een creditfactuur te maken voor de betaling van mei, en 'n nieuwe factuur met dan 0% btw?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer er onverschuldigde btw betaald is kan deze volgens mij gewoon het best teruggevraagd worden via de Belgische belastingdienst. Dus voor juli corrigeren en mei mag je klant het via de Belgische belastingdienst oplossen.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Tonino zei:

Wanneer er onverschuldigde btw betaald is kan deze volgens mij gewoon het best teruggevraagd worden via de Belgische belastingdienst. 

Creditnota en een nieuwe factuur lijkt me een goede oplossing.  De  Belgische klant Nederlandse BTW terug laten vragen bij de Belgische belastingdienst gaat niet werken. Blijkbaar bedoel je het elektronische teruggaafverzoek maar dat is niet bedoeld voor goederen die intracommunautair geleverd hadden kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Bert. zei:

Creditnota en een nieuwe factuur lijkt me een goede oplossing.  De  Belgische klant Nederlandse BTW terug laten vragen bij de Belgische belastingdienst gaat niet werken. Blijkbaar bedoel je het elektronische teruggaafverzoek maar dat is niet bedoeld voor goederen die intracommunautair geleverd hadden kunnen worden.

 

Hoezo? Dat blijkt in ieder geval nergens op de site van de belastingdienst?

 

Quote

U kunt btw terugvragen over goederen en diensten die u hebt gekocht in een ander EU-land. Maar terugvragen kan ook als u in een ander EU-land btw hebt betaald over de invoer van goederen uit een niet-EU-land. 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/

Link naar reactie
  • 1

Heeft deze klant het product fysiek gekocht in jouw groothandel? Of heeft die klant het (bijvoorbeeld online) besteld en heb jij het opgestuurd?

 

In geval van fysieke aankoop in Nederland door de Belgische klant, dan gaat Tonino's verhaal op.

In geval van afstandsverkoop vanuit België door de Belgische klant, dan gaat Berts verhaal op.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Ward van der Put zei:

 

Had ze dat btw-nummer al in mei en juli of pas in augustus?

Ze had de btw nummer al. Het ging eigenlijk fout om het volgende: jaren geleden toen ze bij mijn retail bestelde en ik zag dat ze ook bedrijf heeft maakte ik account voor haar aan bij mijn groothandel, zonder btw nummer (want die had ik niet) dus ook niet btw vrij. In mei ging ze voor het eerst kopen en vulde toen btw nummer in, achteraf had ik toen 0% btw moeten instellen. maar ik had het niet gemerkt (heb immers ook kleine bedrijven als klanten met btw nummer die wel btw moeten betalen). Nu ze zelf aangaf dat ze normaal gesproken met 0% btw in koopt en de btw graag terug wil ben ik aan het uitzoeken hoe ik die van mei netjes volgende de regels kan corrigeren.

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Tonino zei:

 

Hoezo? Dat blijkt in ieder geval nergens op de site van de belastingdienst?

 

RICHTLIJN 2008/9/EG VAN DE RAAD 

 

Artikel 4
Deze richtlijn is niet van toepassing ten aanzien van:
a) ....
b) gefactureerde btw-bedragen voor goederenleveringen die  krachtens artikel 138 of artikel 146, lid 1, punt b) van Richtlijn 2006/112/EG van btw vrijgesteld zijn of kunnen
worden.
 

En in dit geval, de Wet op de Omzetbelasting:

 

Paragraaf 2. Teruggaaf van in Nederland in rekening gebrachte belasting aan ondernemers uit een andere lidstaat

Artikel 32c: 

Deze paragraaf is niet van toepassing ten aanzien van:

a. .....

b. gefactureerde belastingbedragen voor goederenleveringen die krachtens artikel 9 , tweede lid, onderdeel b, en de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6, onder het tarief van nihil vallen;

Link naar reactie
  • 0

BTW vrijgesteld of nihil lijkt me toch iets compleet anders als btw verlegd. 
Tabel 2 zegt: 
6. goederen die worden vervoerd naar een andere lidstaat, wanneer deze goederen aldaar zijn onderworpen aan heffing van belasting ter zake van intracommunautaire verwerving van die goederen;

Dus daarin zou je gelijk hebben.

 

Heb hetzelfde met een klant gehad die er na 5 jaar leveren achterkwam dat ze na het 3de jaar toch een btw nummer hadden gekregen. Geen idee hoe dat afgelopen is, maar heb daar niet m'n hele administratie voor overhoop gehaald.

 

Link naar reactie
  • 1

Tonino, Bert,   volgens mij hebben we dit rituele welles nietes dansje al vaker gedaan in ander(e) topic(s)

 

Kijk nog eens naar de reactie van Prins Rachid.. Daar zit de sleutel tot het oplossen van de tegenstrijdigheid..

 

20 uur geleden, prinsrachid zei:

Heeft deze klant het product fysiek gekocht in jouw groothandel? Of heeft die klant het (bijvoorbeeld online) besteld en heb jij het opgestuurd?

 

In geval van fysieke aankoop in Nederland door de Belgische klant, dan gaat Tonino's verhaal op.

In geval van afstandsverkoop vanuit België door de Belgische klant, dan gaat Berts verhaal op.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, prinsrachid zei:

Heeft deze klant het product fysiek gekocht in jouw groothandel? Of heeft die klant het (bijvoorbeeld online) besteld en heb jij het opgestuurd?

 

In geval van fysieke aankoop in Nederland door de Belgische klant, dan gaat Tonino's verhaal op.

In geval van afstandsverkoop vanuit België door de Belgische klant, dan gaat Berts verhaal op.

Het was inderdaad de afstandsverkoop, vandaar ICP en vandaar dat ik me afvroeg of het niet uitmaakt dat ik verzendbewijs mei heb terwijl factuur in augustus (als ik via creditfactuur en nieuwe factuur oplos).

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Roel J zei:

Tonino, Bert,   volgens mij hebben we dit rituele welles nietes dansje al vaker gedaan in ander(e) topic(s)

 

Inderdaad, onder andere in deze  post waar de topicstarter ook geen BTW terug kreeg.  Sandra heeft voor zover ik weet een webshop dus ben ik er vanuit gegaan dat hem om een bestelling via de webshop ging (was dus ook zo).   Ik heb, gezien ook andere reacties op dit forum en wat vragen/ervaringen van klanten de indruk dat er soms wat te makkelijk omgesprongen wordt met het elektronisch teruggaafverzoek.  Ik ben er trouwens niet van overtuigd dat in het geval dat de klant zelf de goederen "fysiek zou hebben gekocht" het teruggaafverzoek gehonoreerd zou worden.  Volgens artikel 138 van de richtlijn mag het vervoer ook gedaan worden door de afnemer. 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Bert. zei:

makkelijk omgesprongen wordt met het elektronisch teruggaafverzoek.  Ik ben er trouwens niet van overtuigd dat in het geval dat de klant zelf de goederen "fy

 

Blijf het een raar verhaal vinden dat daar blijkbaar geen oplossing voor is. Die Ierse klant van mij kreeg met terugwerkende kracht een BTW nummer toegewezen. Zoals ook de andere kant op, leverde aan een Duitse klant een ICL levering, maar kreeg maanden later van de belastingdienst een brief dat het nummer niet zou kloppen. Bleek de Duitse belastingdienst met terugwerkende kracht het BTW nummer te hebben ingetrokken. Gelukkig was de inspecteur het met mee eens dat ze eea dan maar daar moesten oplossen....

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Tonino zei:

, leverde aan een Duitse klant een ICL levering, maar kreeg maanden later van de belastingdienst een brief dat het nummer niet zou kloppen. Bleek de Duitse belastingdienst met terugwerkende kracht het BTW nummer te hebben ingetrokken. Gelukkig was de inspecteur het met mee eens dat ze eea dan maar daar moesten oplossen....

Dat is een heel andere situatie.

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Sandra. zei:

Het was inderdaad de afstandsverkoop, vandaar ICP en vandaar dat ik me afvroeg of het niet uitmaakt dat ik verzendbewijs mei heb terwijl factuur in augustus (als ik via creditfactuur en nieuwe factuur oplos).

 

Goed terug naar de vraag van Sandra, want die was nog niet beantwoord en dat is meestal toch wel het doel..

Mijn paratekennis bij goederen levering is behoorlijk roestig, maar volgens mij moet je de ICP voor goederen in de betreffende maand corrigeren omdat toen de goederen geleverd zijn.

Bert. kun jij vertellen hoe het precies zit met de correctie?

Link naar reactie
  • 0

Ook niet mijn core business maar correcties tot 1000 Euro kunnen in de volgende aangifte meegenomen worden, volgens de BD:

 

Het gebruik van een suppletieformulier is verplicht bij een correctie op uw aangifte van meer dan € 1.000. Gaat het om bedragen van € 1.000 of minder? Dan kunt u het saldo verrekenen op uw eerstvolgende aangifte. U krijgt dan geen teruggaafbeschikking of naheffingsaanslag

 

en de ICP:

 

 

Eerdere opgaaf corrigeren

Hebt u een fout gemaakt? U corrigeert die door in de volgende opgaaf ICP de juiste gegevens op te geven

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.