• 0

Factuur voor dienst naar Spanje, maar klanten staan niet in VIES

Hola!

 

Ik heb een paar marketing diensten geleverd voor Spaanse klanten en ik wil nu een factuur uitschrijven. Het gaat om personen die 'autonomo' zijn (zzp-er). Echter, ik kan hen niet bij VIES verificeren... Wij Nederlanders staan hier automatisch in maar in Spanje moet je dit blijkbaar apart regelen. Voordat ik deze mensen bereid heb om ze bij de VIES aan te melden  en het nummer te regelen zou het  voor mij makkelijker zijn om aan hen een factuur te schrijven als particulier. Ik betaal dan de BTW in Nederland en dat is voor mij prima. Mag dit?  

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

mag het? sterker nog zolang jij geen BTW nummer hebt moet je gewoon BTW factureren.

De verificatie via VIES is de enige manier om zeker te zijn dat het klopt en je terecht de btw verlegd.

 

Het is dan het probleem van de ontvanger van de factuur om de BTW terug te krijgen.
Wel is het zo dat als zij alsnog het BTW nummer doorgeven en uit VIES blijkt dat ze actief zijn vóór de datum van bestellen. Dan moet je als leverancier formeel een gecorrigeerde factuur maken.

 

Dat de procedure in Spanje lastig is hoeft niet jou probleem te worden.
Als je problemen verwacht met de betaling omdat er BTW dan kan het verstandig zijn om betaling vooraf af te spreken bij dit soort klanten..

 

Anders krijg je nare trucjes als de btw niet betalen..

 

Link naar reactie
  • 0


Bedankt voor je antwoord Roel. Toch snap ik het niet helemaal. 

Ik sta ingeschreven bij de kvk. Er is te zien dat ik de BTW moet verleggen als ik een dienst lever aan een ondernemer. 
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/ 

Er is van te voren duidelijk af gesproken dat ik de kosten voor de BTW op mij neem (ongeacht waar dit moet worden aangegeven). 

Mijn probleem is dat ik mijn klanten niet kan verificeren in VIES..

Als ik opgeef dat mijn klanten particulier zijn dan heb ik dit probleem niet omdat ik dan de BTW in Nederland betaal (ipv het te verleggen). 
 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, MariaCarmen zei:

Ik sta ingeschreven bij de kvk. Er is te zien dat ik de BTW moet verleggen als ik een dienst lever aan een ondernemer. 

Daarvoor moet die Spaanse ondernemer wel een btw-nummer hebben.

Zonder btw-nummer geen verlegging.

 

4 uur geleden, MariaCarmen zei:

Er is van te voren duidelijk af gesproken dat ik de kosten voor de BTW op mij neem (ongeacht waar dit moet worden aangegeven). 

Dat zegt al genoeg ... geen btw-nummer dus.

Dat betekent btw op de factuur vermelden en vervolgens de btw als korting geven.

4 uur geleden, MariaCarmen zei:

Mijn probleem is dat ik mijn klanten niet kan verificeren in VIES..

Dat kan ook helemaal niet als je Spaanse klant geen btw-nummer heeft.

 

4 uur geleden, MariaCarmen zei:

Als ik opgeef dat mijn klanten particulier zijn dan heb ik dit probleem niet omdat ik dan de BTW in Nederland betaal (ipv het te verleggen). 

Ja, maar daarmee betaald de klant wel de btw en dat wil hij of zij juist niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Cosara.

 

Maar dan schrijf ik dus een factuur uit voor een particulier terwijl hij in feite een ondernemer is? Ik ken de klant goed en ik weet dat hij in Spanje ingeschreven staat als 'autonomo' (= zzp-er). Het gaat er niet om dat hij geen BTW wil betalen. 

 

Ik heb, laten we zeggen, in totaal €100 afgesproken voor de dienst incl btw/iva. Ik kan nu twee dingen doen; 

1= Factuur voor klant als ondernemer. BTW wordt verlegd. Factuur is € 82,64 en op de factuur staat: 'reverse charge'. Btw is niet vemeld maar moet klant voldoen in Spanje. 
Probleem: ik kan klant niet verificeren in VIES.

2= Factuur voor klant als particulier.  Factuur is € 82,64 plus € 17,36 BTW = €100. Ik betaal de btw in NL. 
Probleem: klant is officieel een ondernemer in Spanje en nu behandel ik hem als particulier. 

 

Zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, MariaCarmen zei:

Probleem: ik kan klant niet verificeren in VIES.
...
Probleem: klant is officieel een ondernemer in Spanje en nu behandel ik hem als particulier. 

Je maakt geen factuur alsof de klant een particulier of ondernemer is. Je maakt gewoon een factuur. Punt. En het feit of jij de btw mag verleggen komt voort uit het feit of je zijn btw-id in het VIES systeem kunt vinden.

 

Je stuurt dus gewoon een factuur met btw die jij daarna in NL afdraagt.

 

Als de klant zegt een ondernemer voor de btw te zijn in de EU, dan zou die een geldig btw-nr moeten kunnen overleggen. Anders is het geen ondernemer voor de btw (en beschouw je hem als particulier). Dat is verder geen probleem.

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Rik · zei:

Als de klant zegt een ondernemer voor de btw te zijn in de EU, dan zou die een geldig btw-nr moeten kunnen overleggen. Anders is het geen ondernemer voor de btw (en beschouw je hem als particulier). Dat is verder geen probleem.

Ik bgrijp het probleem, je kan hier in spanje gewoon een NIF (spaans btw nr) hebben, maar blijkbaar wordt dit niet automatisch in europa gezien als btw nummer. Spanje loopt in veel zaken gewoon nog 30 jaar achter.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
10 minuten geleden, espen zei:

Spanje loopt in veel zaken gewoon nog 30 jaar achter.

Ja, maar dat is geen probleem van de leverancier.

 

Quote

Als de Spaanse klant geen ESB nummer heeft, en derhave geen internationaal (EU) BTW nummer heeft, dan kan de BTW niet verlegd worden. Als dat toch wordt gedaan, dan kan de fiscus uit eigen land (bijvoorbeeld België of Nederland) stellen dat de ‘verlegging’ onterecht is geweest en verplichten om alsnog het nationale BTW tarief af te dragen aan de Belgische of Nederlandse fiscus.

 

Als de klant btw verlegd wil hebben dan kan die een internationaal nummer aanvragen.

 

Quote

Spanje is terughoudend met het verstrekken van internationale BTW (ESB) nummers als één van de maatregelen om BTW fraude tegen te gaan. Als er een internationaal BTW nummer wordt aangevraagd (voor gebruik binnen de EU), komt de inspecteur langs om te kijken of het bedrijf wel aan een aantal voorwaarden voldoet. Onder andere vanwege deze reden blijken Spaanse bedrijven van het aanvragen van registratie af te zien.

 

https://www.belastingenspanje.nl/internationaal-btw-nummer-spanje-checken/

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Idd, niet het probleem van de leverancier.

 

Ik weet nog van een vriend die zaken wilde importeren uit Duitsland, toen kwamen idd mensen langs om te controleren wat hij deed. Toen zeiden ze doodleuk dat dergelijke producten ook in Spanje werden gemaakt. Na een paar keer protesteren kreeg hij toch een eu btw nummer.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, MariaCarmen zei:

2= Factuur voor klant als particulier.  Factuur is € 82,64 plus € 17,36 BTW = €100. Ik betaal de btw in NL. 
Probleem: klant is officieel een ondernemer in Spanje en nu behandel ik hem als particulier. 

 

Dat gaat zomaar niet... Op zich mag je die BTW best betalen, maar de factuur voor de klant blijft dan toch 100 euro. Zou je 82.64 factureren zonder het btw nummer van de klant te weten dan zou dat 82.64 inclusief zijn, waar jij 82.64/1.21 van over houdt na afdracht.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, MariaCarmen zei:

 

9 uur geleden, Rik · zei:

Je maakt geen factuur alsof de klant een particulier of ondernemer is. Je maakt gewoon een factuur. Punt.

 

9 uur geleden, MariaCarmen zei:
9 uur geleden, Rik · zei:

 

Als de klant zegt een ondernemer voor de btw te zijn in de EU, dan zou die een geldig btw-nr moeten kunnen overleggen. Anders is het geen ondernemer voor de btw (en beschouw je hem als particulier). Dat is verder geen probleem.

 

 

Ha, deze antwoorden had ik nodig. Duidelijk!  

 

Bedankt voor je antwoord Rik. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.