• 0

BUA personeelsvoorzieningen

(aangepast)

Mod Edit:

BUA = Besluit Uitsluiting Aftrek van voorbelasting 

Dit besluit bepaalt dat de btw over personeelsuitgaven, giften en relatiegeschenken niet altijd afgetrokken kan worden

------------------------------------------

 

Beste leden,

 

Na jarenlang mee te hebben gelezen nu toch een vraag over de BUA waar ik niet helemaal uitkom, aangezien ik de laatste jaren nauwelijks personeel had en naast een kerstpakket niet veel uitgaf. Na een flinke groei in omzet en werknemers (7 man in dienst) heb ik afgelopen jaar een kerstfeest gehouden en zijn we met zijn allen op ski trip geweest.

 

Klopt het volgende?

Kerstdiner: btw op eten en drinken niet aftrekbaar / btw op zaalhuur aftrekbaar (of alleen als je onder de 227 blijft?)

Skitrip: zit geen NL btw op 

Kerstpakket: btw alleen aftrekbaar als je onder de grens van 227 blijft.

 

Voor het bepalen van de grens van € 227:

1. Reken ik met het bedrag inclusief of exclusief BTW voor het bedrag aan eten en drinken op het kerstdiner?

2. Moet de zaalhuur ook worden meegenomen in de bepaling van het drempelbedrag?

3.  Mag ik de btw op de zaalhuur aftrekken, ook als je boven de grens van 227 komt?

3. Mag ik de ski trip buiten de personeelsvoorzieningen houden omdat hier geen btw van toepassing is?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden zodat ik weet of ik de btw van de zaalhuur moet terugbetalen en wat meetelt voor het drempelbedrag.

 

Met vriendelijke groet,

De Wit

 

aangepast door Norbert Bakker
Toelichting op afkorting voor overige lezers
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1
1 uur terug, DeWit83 zei:

Klopt het volgende?

 

Nee, maar op zich ook niet zo vreemd. Vandaar dat het ook wel de BUA-constrictor wordt genoemd. Een heel tijdje terug heb ik een artikeltje geschreven over hoe hier mee om te gaan, inclusief stroomdiagrammen. Het gaat over kerstpakketten, maar geldt eigenlijk als pars pro toto voor alle soorten personeelsvoorzieningen. Er zijn eventueel ook nog gevolgen voor de loonbelasting en inkomsten/vennootschapsbelasting, omdat ook daar een oerwoud aan regels beperkingen en uitzonderingen gelden.

 

Het misschien handig om te weten dat de aftrek is beperkt op personeelslidniveau, niet op productsoortniveau. Je moet gewoon alle personeelsvoorzieningen bij elkaar optellen. Vervolgens kijk je welke personeelsleden 227 euro (exclusief btw) of meer 'voordeel' hebben gehad. Voor de personeelsleden die onder de 227 euro blijven mag je de btw terugvragen, voor alle overige personeelsleden niet. De btw die je overigens niet mag terugvragen, mag je vervolgens wel weer aftrekken van je winst. Al dan niet met een beperking, weer afhankelijk van of je het aanwijst als eindheffingsloon of niet!

 

Kerstpakket, uitje, relatiegeschenk, verjaarscadeaux, etc tel je allemaal bij elkaar op. Als bijvoorbeeld 6 van de 7 personeelsleden naar het ski-tripje zijn geweest, dan verdeel je het voordeel over de 6 personeelsleden. Het zou dan kunnen zijn dat je voor dat ene andere personeelslid wél btw mag terugvragen, omdat die bijvoorbeeld alleen een kerstpakket heeft gehad.

 

Als je overigens nog een bedrijfskantine hebt, dan wordt de berekening overigens nog ietsje ingewikkelder.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Ik ben inderdaad op de hoogte dat het per personeelslid gaat, maar alle personeelsleden hebben genoten van alle voorzieningen. 

 

Ik ben waarschijnlijk niet onderlegd genoeg maar na het uitgebreid lezen van je artikel ben ik er nog niet 100% uit. Om zelf antwoord te geven op mijn vragen:

1. Exclusief ondanks dat de btw niet aftrekbaar is en direct als kosten worden geboekt

2. Ja, de hele factuur (ex btw) telt mee voor de bepaling van het drempelbedrag

3. Nee, alleen als je onder de 227-grens blijft

4. Nee, alle voorzieningen tellen mee, ook die in het buitenland/waar geen btw op zit zoals cadeaubonnen 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.