• 0

Geldstroom van Holding naar Werkmaatschappij

(aangepast)

Beste allen,

 

Ik heb recent met een collega een holding structuur opgezet waarbij sprake is van twee persoonlijke holdings, en twee onderliggende werkmaatschappijen. 

De financiering van de opstart gebeurt door een lening van mij als DGA naar mijn persoonlijke holding a EUR 50K, waarbij mijn collega hetzelfde zal doen. Vervolgens willen we geld doorstorten naar de werkmaatschappij waar het nodig is, waarbij elke holding dan 50% op zich zal nemen. 

 

Mijn vraag is of dit rentevrij gedaan kan worden.

Voorbeeld: Stel dat er in een werkmaatschappij 80K nodig is, moet er per holding 40K in de werkmaatschappij gestort worden. Valt dit dan onder de rekening courant regeling, waarbij rente in rekening gebracht moet worden door de holding naar de werkmaatschappij wanneer het bedrag de 17.5K overstijgt, of valt dit ook onder de deelnemingsvrijstelling zoals het geval is bij geldstromen van de werkmaatschappij naar de holding? 

 

Alvast bedankt voor jullie terugkoppeling. 

 

 

 

aangepast door Michael1980
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2
5 uur geleden, Michael1980 zei:

Mijn vraag is of dit rentevrij gedaan kan worden

 

Nee, dat is onzakelijk. De BV's moeten elkaar behandelen als separate entiteiten.

 

Een rekening-courant mag tot 17.500 euro rentevrij blijven, maar daar zit dan wel de voorwaarde aan dat het gaat om een tijdelijke situatie. Maar een lening is per definitie niet rentevrij. Dat zullen de BV's dus onderling moeten regelingen met een leningoverkomst met zakelijke voorwaarden (zakelijke rente, aflossingstraject, onderpand, voorwaarden, etc).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.