Jump to content
_Wilco_
Verberg

Zonnepanelen - BTW over teruglevering

Mijn vraag/onduidelijk heeft betrekking op de BTW aangifte voor privé zonnepanelen als zzp'er.

Ik ben van plan zonnepanelen op mijn huis te plaatsen. Ik ben zzp'er, heb geen partner, en gebruik de woning niet (voldoende) zakelijk.

Ik begrijp dat ik de BTW over de aanschaf terug kan vragen via mijn BTW aangifte, maar wat mij onduidelijk is, is de BTW over de geleverde stroom. 

Ik heb op de site van de belastingdienst het volgende gevonden: Voorbeeld

Moet er nu, als we het voorbeeld aanhouden, elk jaar rond de €68 aan BTW afgedragen worden?

Terwijl het forfait voor een dergelijke installatie rond de €60 (eenmalig) zou zijn. 

Klopt mijn beredenering, dat met een levensduur van 25 jaar de panelen voor een zzp'er rond de €1700 duurder uitvallen waardoor de terugverdientijd ook aanzienlijk verlengd wordt?

Als dit het geval is, kun je dan van deze aangifte plicht afkomen als je niet de BTW terugvorderdt over de aanschaf van de installatie?

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk omschreven heb.

Alvast bedankt,

Wilco

Edited by Hans van den Bergh
Afgesplitst naar nieuw topic

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ik vind dat je het heel begrijpelijk hebt opgeschreven en ik denk ook dat meteen de kern van het probleem hebt blootgelegd.

Het is inderdaad zo dat je als ondernemer tot in lengte van jaren BTW afdraagt over de opwekking. Op zich ook niet zo vreemd. Je betaalt immers belasting over de toegevoegde waarde. Hoe langer de panelen meegaan, hoe meer waarde ze toevoegen. Het forfait geldt trouwens voor zover ik weet alleen voor particulieren die verder geen onderneming hebben een ook meteen aanspraak doen op de KOR. Voor ondernemers geldt dat BTW afdraagt over de daadwerkelijke opwekking.

Nu zou je denken dat je in de omzetbelasting zelf kunt kiezen of je ondernemer bent of niet, net als in de inkomstenbelasting. Maar dat is niet zo. Het is nu zo dat je automatisch ondernemer voor de omzetbelasting bent als je zonnepanelen hebt. Je bent waarschijnlijk verplicht ondernemer voor de omzetbelasting. Dat betekent dus sowieso BTW afdragen over de opwekking. Als je de aanschaf BTW niet terugvraagt, snij je jezelf alleen nog meer in de vingers.

Voor de inkomstenbelasting mag je misschien kiezen, maar waarschijnlijk zijn de zonnepanelen juist verplicht privévermogen voor de inkomstenbelasting. Dat betekent dat je geen belasting betaalt over de daadwerkelijke winst (maar dus wel BTW over de opwekking). Dat is een beetje vervelend administreren, maar het is niet anders.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Er zijn btw-ondernemers die minder dan 20.000 euro omzet maken en dan gebruik kunnen maken van de kleineondernemersregeling. Als jij minder dan 20.000 euro omzet maakt, mag jij ook gebruik maken van de regeling.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe