• 0

Zonnepanelen - BTW over teruglevering

(aangepast)

Mijn vraag/onduidelijk heeft betrekking op de BTW aangifte voor privé zonnepanelen als zzp'er.

Ik ben van plan zonnepanelen op mijn huis te plaatsen. Ik ben zzp'er, heb geen partner, en gebruik de woning niet (voldoende) zakelijk.

Ik begrijp dat ik de BTW over de aanschaf terug kan vragen via mijn BTW aangifte, maar wat mij onduidelijk is, is de BTW over de geleverde stroom. 

Ik heb op de site van de belastingdienst het volgende gevonden: Voorbeeld

Moet er nu, als we het voorbeeld aanhouden, elk jaar rond de €68 aan BTW afgedragen worden?

Terwijl het forfait voor een dergelijke installatie rond de €60 (eenmalig) zou zijn. 

Klopt mijn beredenering, dat met een levensduur van 25 jaar de panelen voor een zzp'er rond de €1700 duurder uitvallen waardoor de terugverdientijd ook aanzienlijk verlengd wordt?

Als dit het geval is, kun je dan van deze aangifte plicht afkomen als je niet de BTW terugvorderdt over de aanschaf van de installatie?

 

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk omschreven heb.

 

 

Alvast bedankt,

 

Wilco

aangepast door Hans van den Bergh
Afgesplitst naar nieuw topic
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind dat je het heel begrijpelijk hebt opgeschreven en ik denk ook dat meteen de kern van het probleem hebt blootgelegd.

 

Het is inderdaad zo dat je als ondernemer tot in lengte van jaren BTW afdraagt over de opwekking. Op zich ook niet zo vreemd. Je betaalt immers belasting over de toegevoegde waarde. Hoe langer de panelen meegaan, hoe meer waarde ze toevoegen. Het forfait geldt trouwens voor zover ik weet alleen voor particulieren die verder geen onderneming hebben een ook meteen aanspraak doen op de KOR. Voor ondernemers geldt dat BTW afdraagt over de daadwerkelijke opwekking.

 

Nu zou je denken dat je in de omzetbelasting zelf kunt kiezen of je ondernemer bent of niet, net als in de inkomstenbelasting. Maar dat is niet zo. Het is nu zo dat je automatisch ondernemer voor de omzetbelasting bent als je zonnepanelen hebt. Je bent waarschijnlijk verplicht ondernemer voor de omzetbelasting. Dat betekent dus sowieso BTW afdragen over de opwekking. Als je de aanschaf BTW niet terugvraagt, snij je jezelf alleen nog meer in de vingers.

 

Voor de inkomstenbelasting mag je misschien kiezen, maar waarschijnlijk zijn de zonnepanelen juist verplicht privévermogen voor de inkomstenbelasting. Dat betekent dat je geen belasting betaalt over de daadwerkelijke winst (maar dus wel BTW over de opwekking). Dat is een beetje vervelend administreren, maar het is niet anders.

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Er zijn btw-ondernemers die minder dan 20.000 euro omzet maken en dan gebruik kunnen maken van de kleineondernemersregeling. Als jij minder dan 20.000 euro omzet maakt, mag jij ook gebruik maken van de regeling.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik haak even in op dit redelijk recente topic. 

Momenteel heb ik een eenmanszaak. Vanaf 1 januari ga ik in loondienst en ik maak geen gebruik van de KOR en ga dat ook niet doen. Mijn boekhouder geeft aan dat ik zonnepanelen het beste privé kan aanschaffen, omdat ik anders ook weer BTW moet afdragen over het gebruik en teruglevering aan de energiemaatschappij. Maar heb ik die keuze wel?

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
19 minuten geleden, jochem8 zei:

Ik haak even in op dit redelijk recente topic. 

Momenteel heb ik een eenmanszaak. Vanaf 1 januari ga ik in loondienst en ik maak geen gebruik van de KOR en ga dat ook niet doen. Mijn boekhouder geeft aan dat ik zonnepanelen het beste privé kan aanschaffen, omdat ik anders ook weer BTW moet afdragen over het gebruik en teruglevering aan de energiemaatschappij. Maar heb ik die keuze wel?

Nee, de basis van de 'u hebt recht op btw teruggave' ligt in de verplichting de opgewekte energie btw-belast te leveren. Er is één situatie waarin in ik me voor kan stellen dat dit anders is en dat is wanneer je niet aan het net levert, maar opslaat in een accu / auto / whatever. Maar bij de huidige stand van de techniek lijkt me dat vooral een theoretische situatie.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt eraan of je het over de omzetbelasting of de inkomstenbelasting hebt.

 

Voor de inkomstenbelasting kun je de panelen waarschijnlijk sowieso privé aanschaffen. Misschien is dat zelfs verplicht vanwege minder dan 10% zakelijk gebruik.

 

Voor de omzetbelasting heb je waarschijnlijk ook geen keuze, maar dan de andere kant op in de zin dat het verplicht zakelijk vermogen is. Ik ga er dan overigens even vanuit dat je vanaf 1 januari in dienst gaan, maar de eenmanszaak nog aanhoudt.

 

Overigens is de KOR natuurlijk altijd nog een optie. De KOR is van toepassing op alle ondernemers met minder dan 20.000 euro omzet (exclusief btw). Als je dus in loondienst gaat en verwacht dat je minder omzet gaat maken, kan het zijn dat je verwacht onder die grens te blijven. In dat geval hoef je ook geen btw-aangiftes meer te doen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
58 minuten geleden, StevenK zei:

Nee, de basis van de 'u hebt recht op btw teruggave' ligt in de verplichting de opgewekte energie btw-belast te leveren. Er is één situatie waarin in ik me voor kan stellen dat dit anders is en dat is wanneer je niet aan het net levert, maar opslaat in een accu / auto / whatever. Maar bij de huidige stand van de techniek lijkt me dat vooral een theoretische situatie.


Klopt, accu's e.d. heb ik niet, dus het wordt gewoon terug leveren aan het net.

 

59 minuten geleden, prinsrachid zei:

Voor de inkomstenbelasting kun je de panelen waarschijnlijk sowieso privé aanschaffen. Misschien is dat zelfs verplicht vanwege minder dan 10% zakelijk gebruik.

 

Voor de omzetbelasting heb je waarschijnlijk ook geen keuze, maar dan de andere kant op in de zin dat het verplicht zakelijk vermogen is. Ik ga er dan overigens even vanuit dat je vanaf 1 januari in dienst gaan, maar de eenmanszaak nog aanhoudt.

 

Overigens is de KOR natuurlijk altijd nog een optie. De KOR is van toepassing op alle ondernemers met minder dan 20.000 euro omzet (exclusief btw). Als je dus in loondienst gaat en verwacht dat je minder omzet gaat maken, kan het zijn dat je verwacht onder die grens te blijven. In dat geval hoef je ook geen btw-aangiftes meer te doen.


Mijn kantoor is aan huis (met aparte ingang en sanitaire voorzieningen, voor het geval dat nog wat uit mocht maken), dus momenteel zal ik wel meer dan 10% zakelijk verbruik hebben, denk ik. Ik heb ook geen aparte meter voor het woongedeelte en kantoor.

Klopt, mijn eenmanszaak hou ik inderdaad aan en ik verwacht ook dat ik daar meer dan €20k omzet in zal blijven maken. 

Is het dan het verstandigst om de zonnepanelen privé aan te schaffen maar wel zakelijk omzetbelasting over de terug geleverde stroom moeten betalen?

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
3 uur geleden, jochem8 zei:

Mijn kantoor is aan huis (met aparte ingang en sanitaire voorzieningen, voor het geval dat nog wat uit mocht maken), dus momenteel zal ik wel meer dan 10% zakelijk verbruik hebben, denk ik. Ik heb ook geen aparte meter voor het woongedeelte en kantoor.

 

OK, dat zou inderdaad kunnen helpen. Ik denk dat je hierbij overigens gewoon van de oppervlaktemethode mag uitgaan, oftewel aandeel vloeroppervlakte van het hele huis. Maar ik ben wel van mening dat je dat dan consequent moet doorvoeren, ongeacht of je de panelen zakelijk of privé etiketteert (voor de inkomstenbelasting). Als je de panelen privé etiketteert, zul je de onderneming een vergoeding willen laten betalen (dus de kosten voor de onderneming blijven dan gelijk, je betaalt alleen een deel aan jezelf voor het stroomgebruik van de privépanelen). Als de panelen zakelijk etiketteert, zul je een 'rekening' moeten sturen aan jezelf en zal een deel van de opbrengst bij de winst moeten worden bijgeteld (je betaalt dan privé aan je onderneming voor de stroom ipv aan het energiebedrijf - je onderneming heeft dan overigens recht op afschrijving op de panelen).

 

Voor de omzetbelasting zijn de panelen altijd zakelijk. En let daarbij op dat je eigenlijk btw moet afdragen over je opwekking, niet over je teruglevering. Maar je hoeft geen btw af te dragen over de opgewekte stroom die je zélf verbruikt. Maar in deze context is dat de dus de stroom je onderneming gebruikt. Een deel van de opgewekte stroom zul je privé gebruiken, maar moet je dus wel btw over afdragen, net zoals je privé btw zou betalen over de stroom die je van je energiemaatschappij zou afnemen. Stel dat je kantoor 20% van de woning beslaat en de panelen 2000 kWh opwekken, dan moet je onderneming btw afdragen over 80% x 2000 kWh x stroomprijs ex. btw.

 

Volgens mij maakt het dus niet zoveel uit of je het voor de IB zakelijk of privé etiketteert. Het is in beide gevallen administratief vervelend. :)

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Graag wil ik hier even op inhaken. Mijn partner en ik zijn beide ondernemer en btw plichtig. Woning is geheel privé. (Geen kantoor thuis) 

Met de 28 bestelde panelen verwachten we 7000kwh op te gaan wekken per jaar. (Verbruik nu 7500kwh) 

Btw over opgewekte stroom zou jaarlijks 279! euro zijn. Hierdoor is de btw teruggaaf van de aanschaf niet echt lonend en de terugverdientijd ook een stuk minder interessant. Dit in tegenstelling tot een particulier die eenmalig een forfait in mindering brengt. 

 

Wat zou een passende oplossing zijn? Zonnepanelen compleet buiten beeld laten bij de belastingdienst?
Of aanschaffen en na 1 jaar energie contract ontbinden en partner een nieuw contract laten afsluiten? 

 

 

 

 

Vr gr Jan

aangepast door Jancts
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
11 uur geleden, Jancts zei:

Graag wil ik hier even op inhaken. Mijn partner en ik zijn beide ondernemer en btw plichtig. Woning is geheel privé. (Geen kantoor thuis) 

Met de 28 bestelde panelen verwachten we 7000kwh op te gaan wekken per jaar. (Verbruik nu 7500kwh) 

Btw over opgewekte stroom zou jaarlijks 279! euro zijn. Hierdoor is de btw teruggaaf van de aanschaf niet echt lonend en de terugverdientijd ook een stuk minder interessant. Dit in tegenstelling tot een particulier die eenmalig een forfait in mindering brengt. 

 

Wat zou een passende oplossing zijn? Zonnepanelen compleet buiten beeld laten bij de belastingdienst?
Of aanschaffen en na 1 jaar energie contract ontbinden en partner een nieuw contract laten afsluiten? 

 

 

 

 

Vr gr Jan

Je bent BTW plichtig en energieproducent dus je hebt geen keuze. Althans, zo heb ik de regeling begrepen. 

Link naar reactie
  • 0

Na een weekend uitzoeken denk ik dat ik eruit ben;

 

Mijn partner en ik beginnen samen een stille maatschap. Die krijgt een eigen fiscaal nummer

De maatschap schaft volgende maand  de zonnepanelen aan, doet elk kwartaal netjes  de btw aangifte (teruggave aanschaf en afdracht opgewekte stroom in Q4  en is tevens contractant bij de energieleverancier.

Per 1-1-2021 vraagt de maatschap de KOR aan. 

 

Graag jullie zienswijze op bovenstaande constructie....

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.