• 0

Merkrechten thee

Beste forumleden,

 

Ik ben druk bezig met het opzetten van een theemerk, maar ik heb nog een vraag betreffende het merkrecht van groothandels. Wanneer ik thee inkoop bij een groothandel en dit overhevel naar kleinere zakjes, mag ik er dan wel mijn eigen merk op plakken? Wanneer wel en wanneer niet? Ik moet immers mijn thee ergens vandaan kunnen halen. Wie weet hier meer van?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
11 minuten geleden, Psnelle zei:

Wie weet hier meer van?

 

De groothandel.. en nee dat is niet flauw antwoord.

 

Kijk jij moet je spullen ergens vandaan halen en de groothandel moet ze ergens kwijt. Groothandels zijn er om de retailer te helpen en niet om ze dwars te zitten met merkrechten. De groothandels zijn ook geen merkhouders over het algemeen. Zij bieden juist vaak naast merkartikelen (pickwick, lipton) bulkproducten of merkloze producten die dan onder eigen label verkocht kunnen worden..

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Psnelle zei:

Wie weet hier meer van?

 

De merkhouder, voor zover van toepassing

Mocht het een merkproduct zijn dan heb je wellicht wat aan onderstaande info afkomstig van BG Legal:

 

Quote

 

Wanneer is ompakken van producten toegestaan?

 

Hoofdregel is dat het ompakken van een merkproduct in een nieuwe verpakking niet is toegestaan. De reden hiervoor is omdat een nieuwe verpakking kan leiden tot onduidelijkheid over de herkomst van een product, waardoor consumenten of andere afnemers niet weten wie het product geproduceerd heeft.

 

Op deze hoofdregel geldt een uitzondering. Deze uitzondering is van toepassing wanneer:

  • De nieuwe verpakking is noodzakelijk om ingevoerde producten in een andere lidstaat te verhandelen.
  • De nieuwe verpakking kan de oorspronkelijke toestand van het product niet aantasten.
  • Op de nieuwe verpakking wordt duidelijk vermeld wie het product heeft omgepakt, en de naam van de fabrikant.
  • De presentatie van het omgepakte product kan de reputatie van het merk en van de merkhouder niet schaden.
  • De importeur stelt de merkhouder vooraf ervan in kennis, dat het omgepakte product op de markt wordt gebracht. Indien de merkhouder dit verzoekt, kan de importeur een exemplaar leveren.

Indien er aan alle vereisten wordt voldaan, is het toegestaan om het product opnieuw te verpakken.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn recent meer vragen geweest over ompakken. Gebruik de zoekfunctie.

 

Als jij ompakt, omdat je vindt dat merk X niet de juiste verpakkingen heeft (je vindt bijvoorbeeld 10 gram een veel nuttigere verpakking dan 40 gram), dan kun je het beste met de merkhouder gaan praten.

 

Als jij ompakt, omdat jij een bepaald product onder je eigen merk wil verkopen, dan kan dat, maar je moet er in dat geval heel goed op letten dat niets meer verwijst naar het oorspronkelijke merk. Er zijn bedrijven fors nat gegaan omdat ze als service aan hun gebruikers het oorspronkelijke merk ergens onder aan de ingrediëntenlijst vermeldden. Ook een smaak of een kleur of een geluid kunnen soms een (onderdeel van) een merk zijn.

 

Zie ook 'white label'.

 

Meeliften met een merk of met iets wat sterk lijkt op een merk: vergeet het maar. Meeliften met een stijl of een trend? Doen!

 

Zoals gezegd, veel van dit staat al uitgelegd in eerdere draden op deze site.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan het doorgaans zien wat de bedoeling van de groothandel is. Zijn het horecaverpakkingen van een bekend merk, dan is het waarschijnlijk niet de intentie van de merkhouder dat anderen ze onder een nieuw label gaan verkopen. Maar dan zal de prijs ook wat hoger zijn. De groothandel die gewoon en gros verkoopt, kan het daarentegen niet zoveel schelen.

 

Kijk bv naar Teasenz die de productie van kleine boertjes in China verkoopt (ook bloemenmelanges). Dat gaat gewoon per kilo. Maar dan zit je weer met de vraag: wat stopt zo'n klein boertje in China allemaal in zijn thee?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 14-8-2020 om 12:37, Branko Collin zei:

Als jij ompakt, omdat jij een bepaald product onder je eigen merk wil verkopen, dan kan dat, maar je moet er in dat geval heel goed op letten dat niets meer verwijst naar het oorspronkelijke merk. Er zijn bedrijven fors nat gegaan omdat ze als service aan hun gebruikers het oorspronkelijke merk ergens onder aan de ingrediëntenlijst vermeldden. Ook een smaak of een kleur of een geluid kunnen soms een (onderdeel van) een merk zijn.

 

Dat laatste is nogal een lastige, het verschilt denk ik heel sterk per product. 

 

Als je bijvoorbeeld iets als parfum of zelfs wijn hebt dan zijn de smaak/geur/kleur etc mogelijk een onderscheidende eigenschap waardoor, ondanks dat je er niets over zegt, de consument redelijkerwijs kan vermoeden dat het een her-verpakt product is. 

 

Ik weet niet in hoeverre zoiets voor thee van toepassing zou zijn:  Ik zou denken dat dat voor 'gewone' zwarte of groene thee niet zo'n probleem is (proeft iemand welk merk het is?), maar voor specifieke smaken (en benamingen/beschrijvingen daarvan) weer wel. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.