• 0

artikelen van marktplaats zonder factuur

Ik heb een interieur advies bureau. Een onderdeel van de ontwerp is een Mood-board waarbij je a.d.v. foto's uit bladen een collage maakt die de sfeer van het ontwerp weergeeft.

 

Hiervoor heb ik via marktplaats voor zeker 100 euro woonbladen gekocht. Een stuk goedkoper dan in de winkel. Maar particulieren maken natuurlijk geen facturen. Sommige heb ik opgehaald en contant betaald.

 

Kan ik deze bladen wel opvoeren? De bedragen die ik heb overgemaakt zijn via mijn prive bankrekening gegaan omdat ik toen nog geen bedrijfsbankrekening had.

 

Ik ben benieuwd

 

Groetjes Janet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht kan iemand met een administratieve achtergrond dit even ophelderen:

 

Is het wel de bedoeling/fiscaal toegestaan een creditfactuur aan te maken tbv een aankoop van een particulier, zonder dat hier ooit een levering vanuit de onderneming tegenover heeft gestaan?

 

Persoonlijk heb ik altijd begrepen dat een creditfactuur alleen is toegestaan wanneer ik al eerder zelf een factuur heb verstuurd (met name aan b2b).

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zelf altijd begrepen heb is dat je moet kunnen aantonen dat je een bepaalde uitgave hebt gedaan en dat die voor zakelijk gebruik is. En dat kan volgens mij op meerdere manieren dan met een factuur.

 

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe de Belastingdienst hier in de praktijk mee omgaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik wou maar zeggen: Een bankafschrift in combinatie met emailcorrespondentie daar valt toch ook wel het een en ander mee aan te tonen lijkt me. Maar ik ben geen expert, en zoals ik al zei zelf ook wel benieuwd waar de grens ligt. Contant lijkt me inderdaad ook redelijk lastig.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou deze vraag graag weer actueel maken, want ik kamp met hetzelfde probleem en volgens mij zijn hierboven nog geen experts aan het woord geweest.

 

Ben bezig onze kantoorinventaris tweedehands aan te schaffen, via internet (vanavond ga ik onze fax ophalen). Supergoedkoop, maar zonder factuur. De BTW is natuurlijk niet aftrekbaar, want die wordt ook niet betaald, maar kan ik de betaalde bedragen wel als kosten opnemen? Ik vind het lullig om een (geschreven) bon te vragen of te laten tekenen, van zo'n verzoek zal de gemiddelde particuliere verkoper schrikken denk ik. Overigens, de aankopen zijn allemaal wel bonafide, daar ga ik van uit.

Ik heb wel de geprinte e-mail, waarop de verkoper zijn adres heeft gemaild en het bedrag.

 

Mieke

Link naar reactie
  • 0

Als ik iets inkoop waarvoor op faktuur BTW gerekend is, kan ik de BTW weer verrekenen/terug vorderen, maar als ik iets van een partikulier inkoop waarvoor geen BTW in rekening gebracht is dan mag/kan ik geen BTW verrekenen.

Dus al ik aan de verkoper een bewijs vraag waarop staat dat hij dit kontant of via bank ontvangen heeft en mij geen BTW in rekening brengt, kan ik het gewoon boeken als.... uitgaven?

 

Voor de belasting is het niet interessant omdat er GEEN BTW teruggevorderd wordt, en je wel aangeeft dit ingekocht te hebben.

 

Zou het zo kunnen zijn?

 

Ben ook wel benieuwd naar een expert mening, omdat je zo wel leuke dingen kunt doen ;)

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Kun je dergelijke uitgaven niet boeken als prive inbreng ?

BTW is uiteraard niet van toepassing.

 

Even een waarschuwing voor Marktplaats.

Geachte meneer/mevrouw,

 

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wanneer wij meldingen krijgen van oplichters, nemen wij deze serieus.

Wij mogen echter juridisch gezien een adverteerder pas weren van de

site, nadat er aangifte is gedaan. We raden gedupeerden daarom altijd

aan om aangifte te doen. Nadat er aangifte is gedaan, kan de politie

contact met ons opnemen via het contactformulier op Marktplaats.nl. Wij

kunnen dan eventuele gegevens van de adverteerder verstrekken aan de

betreffende agent en in overleg met deze agent de adverteerder

blokkeren.

 

Tips voor veilig handelen op Marktplaats.nl? U vindt er alles over door

te klikken op onderstaande link:

 

http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/help/veilighandelen.html.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ellen

 

Helpdesk medewerker

www.marktplaats.nl

 

Bovenstaande email heb ik gekregen van Marktplaats nadat ik hun tipte over een oplichter die actief was.

Sinds kort hanteert men bovenstaand beleid, in de periode daarvoor werd de advertentie verwijderd als je voldoende aanemelijk kon maken dat er iets niet in de haak was.

Nu moeten er eerst mensen gedupeerd worden.

Dat ze zelf niets mogen verwijderen is natuurlijk kul, daar heb je algemene voorwaarden voor.

 

Open deur advies, haal de spullen zelf op, en betaal pas bij de overdracht.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk haal ik de fax zelf op en betaal ik dan pas, maar het lijkt wel betrouwbaar, gewoon een gezin. Maar ik koop dit soort spullen alleen als er een aankoopbewijs en handleiding bij is. Bovendien heb ik afgesproken dat ik vandaag een faxje aan de verkoper stuur en wil ik bij het ophalen eerst wel eens zien wat daarvan terechtgekomen is.

 

Maar we dreigen off-topic te gaan.

 

De vraag was: is de belastingdienst ermee accoord als je dit soort uitgaven, zonder factuur maar wel met wat bewijsgegevens, als kosten opvoert? Er zal op HL toch wel iemand rondlopen die hierover zijn deskundige licht kan laten schijnen?

 

Mieke

Link naar reactie
  • 0

Ik heb jarenlang ingekocht via sites zoals marktplaats/ eBay etc. Je krijgt de btw niet terug maar mag het wel als kosten boeken.

 

Succes!

Eelco

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

Maak van uitgaven zonder factuur altijd een declaratie met hierbij de onderbouwende stukken van de uitgaven. Wordt absoluut geaccepteerd door de belastingdienst. Groot voordeel is dat diverse uitgaven gebundelt kunnen worden wat tevens de boekhouding overzichtelijker houdt.

Kilometers gereden met een prive auto voor zakelijke doeleinden worden immers ook op deze wijze in boekhoudingen verwerkt.

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Daar heb ik wat aan, bedankt en reusje voor Eelco en Van der Wel.

 

Overigens, bij nader inzien bleek die fax even net niet operationeel, was er toch geen aanschaffactuur (waar was ie nou toch)?, waren er (in een normaal gezin) plotsklaps twee faxen te koop, enz. Dat gaf niet echt vertrouwen, dus de afspraak toch maar afgezegd. Dat heb ik nou telkens bij Marktplaats, maar goed, daar ging dit draadje niet over.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Wanneer je van een particulier een tweedehands goed koopt dan kun je toch een kwitantie laten tekenen. ( ik verwacht overigens niet dat elke particulier die iets te koop aanbiedt over een kwitantieboekje beschikt, dus schaf dat zelf aan.

 

groeten Ad

Link naar reactie
  • 0

de particulieren moeten deze inkomsten ook opgeven aan de belastingdienst als inkomsten, maar dat doet 99% (nog) niet.

 

De belastingdienst gaat hier strenger op controleren.

Vooral bankbetalingen kunnen makkelijk achterhaald worden.

 

Bij contante betalingen aan particulieren moet je gewoon een inkoopbonnetje schrijven. (ondertekend bewijsje dat je hebt gekocht)

 

Je mag inkopen van particulieren altijd opvoeren als kosten.

Vanaf 200 euro is het volgens mij zelfs verplicht om inkoopbonnetje te laten tekenen! (hoorde ik van een antiquair)

 

 

 

 

webdesign : http://www.terra-it.com - online brood en banket bestellen : http://www.ambachtsbakker.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik wou maar zeggen: Een bankafschrift in combinatie met emailcorrespondentie daar valt toch ook wel het een en ander mee aan te tonen lijkt me. Maar ik ben geen expert, en zoals ik al zei zelf ook wel benieuwd waar de grens ligt. Contant lijkt me inderdaad ook redelijk lastig.

 

Dit klopt hoor, liefst een handtekening van degene waarvan je het product koopt, het zijn gewoon weer wat extra kosten waar dus uiteindelijk minder belasting over betaalt dient te worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil dit topic not een andere zwieper geven:

 

Ik koop goederen bij particulieren, dus zonder enige bon etc. Boekhoudkundig is dit dus te verwerken.

 

Echter, diezelfde goederen wil ik weer verkopen via mijn website.

Hoe gaat dat in z'n werk? Ik ga er van uit dat daar BTW over betaald moet worden, maar aangezien een ondernemer BTW betaalt over de winst (inkoop BTW is aftrekbaar), maar ik geen inkoop BTW kan claimen, moet ik dan voor het volle bedrag de BTW afdragen?

 

In mijn branche, modelauto's, krijg ik nogal eens interessante partijen aangeboden van particulieren, vandaar mijn vraag.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij val je bij het inkopen van een particulier en daarna weer verkopen onder de marge regeling. Je moet daarvoor een aparte boekhouding bijhouden en betaalt btw over het verschil tussen je inkopen en verkopen.

Voorbeeld: je koopt in een periode in voor 3000 en je verkoopt voor 4000 euro, dan betaal je 19% over 1000 euro = 190 euro. Je mag dan geen factuur met BTW versturen maar moet daarop wel vermelden dat een en ander onder de margeregeling valt.

Zie ook:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-17.html

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.