• 0

Winst-en-verliesrekening kloppend maken

(aangepast)

Beste mensen!

 

Na een hele dag bezig geweest te zijn kom ik niet meer uit.

 

Bij het invullen van de Winst-en-verliesrekening bij de aangifte inkomstenbelasting (2019) komt de winstberekening niet overeen. Nu begrijp ik dat veel mensen hier tegenaan lopen.

 

In mijn geval denk ik te weten waar het aan ligt:

 

Ik begrijp dus dat alle kosten excl. BTW moeten worden opgevoerd. 

 

In mijn boekhoudprogramma E-boekhouden worden de kosten (inkoopkosten, overige bedrijfskosten) inderdaad, indien van toepassing, verrekend met 21% of 9% BTW.  Dit is nodig om de BTW-aangiften te doen.

 

Echter, er zijn diverse bedragen inclusief BTW van mijn bankrekening afgeschreven! Het gevolg is dus dat er helemaal niks meer klopt van de balans.

 

Voorbeeld: 

 

Het bedrijf ShutterStock schrijft af: €35,09

In E-boekhouden wordt er 21% BTW afgetrokken, dus staat er op de post 'inkopen': €29,-

 

Het gevolg: liquide middelen / eigen vermogen komt niet overeen met Winst-en-verliesrekening.

 

Hoe kan ik dit oplossen? Ik kan de kosten excl. BTW invoeren,  maar dan komt het dus niet overeen met mijn banksaldo en klopt de balans niet. Ik zou de betreffende kosten inclusief BTW kunnen invoeren zodat ze overeenkomen met de bankmutaties, maar ik begrijp dat dit niet de bedoeling is.

 

Iemand tips?

 

Hartstikke bedankt alvast!!

aangepast door Franzius
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Volgens mij gaat alles goed. Als je iets koopt van 35,09 euro, dan zijn 29 euro kosten en 6,09 btw. Je boekhouding splitst de factuur van 35,09 euro op in die 2 delen. Je V&W daalt dan met 29 euro en je liquide middelen met 35,09 euro. De resterende 6,09 euro btw wordt even geparkeerd op een tussenrekening, maar die krijg je na afloop van je kwartaal wel weer terug. Dan is de boel weer glad.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Hallo Franzius, 

Ik zie geen vreemde dingen in de omschrijving van de vraag. De kosten worden exclusief btw verantwoord en dat is juist. Bij inkoop zal het bedrag (exclusief btw) ten laste worden gelegd van de winst- en verlies rekening. Liquide middelen worden verminderd met het totaalbedrag inclusief btw. Het verschil (te vorderen btw) staat ook op de balans.
 

aangepast door ALCAmsterdam
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
52 minuten geleden, Mr12789 zei:

Bij het invullen van de Winst-en-verliesrekening bij de aangifte omzetbelasting (2019) komt de winstberekening niet overeen.

En uiteraard heb je bij de aangifte omzetbelasting niets te maken met een W&V rekening. Dat is pas bij je aangifte inkomstenbelasting.

 

Moest je die omzetbelasting (per jaar?) niet al in januari 2020 opgeven? Of wordt bij een jaarlijkse aangifte omzetbelasting dat automatisch bij de inkomstenbelasting gedaan?

 

Als dat niet zo is... ben je dan niet gewoon je aangifte omzetbelasting vergeten in te dienen?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor de snelle antwoorden! Een foutje: het betreft dus de aangifte inkomstenbelasting. Ik heb het even aangepast! Excuus!

 

Als ik het goed begrijp dan staat de BTW ergens op een tussenrekening, of in ieder geval op de balans?

 

Ik zie dit nergens terug. In E-boekhouden staan posten excl. BTW, terwijl veel zaken incl. BTW van de bankrekening zijn afgeschreven. Ik heb de bedragen vanuit E-boekhouden overgenomen in de aangifte, met als gevolg een verschil.

 

Winstberekening = €34922

Winstberekening volgens W&V = €34688

 

Als ik logisch nadenk, kan het ook nooit kloppen omdat simpelweg de kosten die incl. BTW zijn afgeschreven van de bankrekeningen niet hetzelfde zijn als de bedragen excl. BTW op de W&V.

 

Wat doe ik verkeerd?

aangepast door Franzius
Link naar reactie
  • 1
1 minuut geleden, Mr12789 zei:

Als ik logisch nadenk, kan het ook nooit kloppen omdat simpelweg de kosten die incl. BTW zijn afgeschreven van de bankrekeningen niet hetzelfde zijn als de bedragen excl. BTW op de W&V.

Zoals al eerder aangegeven is, komt de betaalde btw (van je bank) ook op een btw tussenrekening (voorbelasting) te staan (kosten worden excl btw tegen geboekt op kosten en btw naar naar voorbelasting rekening). Die krijg je dan na elk kwartaal ook weer teruggestort nadat je omzetbelasting hebt gedaan (eventueel verrekend met de btw dus je nog af moet dragen). Als het goed is blijft dan alleen nog een vordering (of schuld) voor kwartaal 4 op je balans staan. Heb je die ook opgenomen?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rik,

 

Bedankt voor je antwoord. Het klopt inderdaad dat ik ieder kwartaal deze kosten terugkrijg. Dus ik ga er nu vanuit dat dat allemaal is rechtgetrokken.. dan zal de fout dus ergens anders moeten zitten. Overigens zal ik dat toch even moeten nalopen (ik heb erg veel mutaties). 

 

Ik heb vorige maand een suppletie ingevuld voor de BTW-aangiftes van 2019. Moet het totaalbedrag (dat ik terug krijg) dan nog op de balans komen te staan? Waar moet ik dat invullen in de aangifte?

 

Verder heb ik bij 'Schuld omzetbelasting' het bedrag gezet dat ik nog moet afdragen van de  bruto-omzet.

Link naar reactie
  • 1
3 minuten geleden, Mr12789 zei:

Ik heb vorige maand een suppletie ingevuld voor de BTW-aangiftes van 2019. Moet het totaalbedrag (dat ik terug krijg) dan nog op de balans komen te staan? Waar moet ik dat invullen in de aangifte?

 

Verder heb ik bij 'Schuld omzetbelasting' het bedrag gezet dat ik nog moet afdragen van de  bruto-omzet.

Het totaalbedrag dat nog te verrekenen is met de belastingdienst voor 2019 moet op de balans staan bij passiva, nog te betalen (of activa als je per saldo terug zou krijgen).

 

Als je vorige maand een suppletie ingevuld hebt voor 2019 dan heeft dat dus moeten blijken uit je administratie voor 2019. Dus dat bedrag hoor je bij de te betalen btw Q4 of te ontvangen btw Q4 te tellen. (Dat zou er nu ook al moeten staan want naar aanleiding daarvan zou je die suppetie ingevuld moeten hebben)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord.

 

Ik waardeer alle hulp tot nu toe, maar ik vermoed dat mijn casus zo complex is dat ik er niet uit ga komen. Ik ben er al zolang mee bezig, maar het is vaak echt Chinees voor me.

 

Ik heb hulp gehad de afgelopen maanden bij het opzetten van mijn boekhouding en alles ingevoerd in het boekhoudprogramma. De inkomstenbelasting van 2019 zou vorige maand ingediend moeten zijn, maar deze persoon heeft me in de kou laten staan.

 

Ik heb nog tot 1 september om hem in te dienen, en ben lichtelijk in paniek aan het raken. Wat kan ik nu het beste doen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.