• 0

Algemene voorwaarden B2B in Nederlands?

Geachte lezer,

 

Wij hebben 4 1/2 maand nadat wij een pakketzending (t.w.v. 35,00) hadden geboekt bij een website ('bemiddelaar van verschillende vervoerders zoals UPS, DPD, DHL enz.'),  een naheffing van 120,00 gekregen omdat het pakket 'oversized' zou zijn. Wij hadden bij invoer echter de juiste maten en gewichten ingevoerd en kregen geen melding gekregen dat er een toeslag zou zijn .

 

Zij beroepen zich dat in de algemene voorwaarden staat vermeld dat er achteraf een naheffing kan plaatsvinden.

Deze voorwaarden zijn in het Engels opgesteld.

 

Vraag: Kan iemand ons adviseren of  algemene voorwaarden gericht, op de Nederlandse markt (consumenten en B2B,) alleen rechtsgeldig als ze in het Nederlands zijn opgesteld of mag dat ook in het Engels zijn?

 

Uiteraard zijn er  andere juridische adviezen en/of tips ook zeer welkom.

 

Bij voorbaat dank,

 

Olivier

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

AV mogen in elke taal worden opgesteld die je wil. Door met de overeenkomst akkoord te gaan, ben je met de AV akkoord gegaan. Deze moeten dan wel op de juiste wijze ter hand zijn gesteld. AV die je pas achteraf krijgt of die je niet kunt opslaan, zijn over het algemeen nietig.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

In de zakelijke markt gelden geen dwingende voorschriften over de taal of vorm, alleen dat AV tijdig beschikbaar moet zijn gesteld (voor aangaan overeenkomst) maar in zakelijke bestelformulieren zit er meestal een verklaring "ingebakken" dat je kennis hebt genomen of had kunnen nemen van de AV.. en die moet je aanvinken om te kunnen bestellen..

 

De leverancier mag dus zelf bepalen in welke taal ze AV beschikbaar stellen en Engels is zo ongeveer de standaard in internationaal verkeer.
Je kunt de claim dus niet afwijzen door te stellen dat ze niet in het Nederlands zijn verstrekt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een vinkje betekent weinig tot niets, de afnemer heeft ook echt kennis moeten kunnen nemen. Hooguit als achteraf de afnemer beweert geen kennis te hebben kunnen nemen, zou je dat vinkje als een tegenstrijdige verklaring kunnen zien. Zelfs dan zal het van de omstandigheden afhangen.

 

Maar ja, dan hebben we het over de situatie dat beide partijen het hard willen spelen vanwege een factuur van 120 euro. Dan hebben beide partijen blijkbaar niks beters te doen. Waar hebben we het dan nog over op een ondernemersforum. Ik zou zeggen, ga eerst eens praten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.