• 0

Dollars via Transferwise in boekhouding

Hallo leden van HL,

Recent ben ik met mijn partner in de UK een label gestart waarbij we, via een online marktplaats, royalty-free geluiden ('samples') verkopen aan muzikanten. We ontvangen elke maand royalties in dollars op een Transferwise account, aangezien het bedrijf wat deze marktplaats runt gevestigd zit in Amerika. We hebben op papier aangegeven dat deze royalties worden betaald aan mijn eenmanszaak, en dat mijn partner (self-employed in de UK) mij dan een factuur stuurt voor 50% van de opbrengst. Wanneer we geld ontvangen stuur ik dus 50% door naar mijn Nederlands rekening, en blijft de andere 50% in dollars en gaat naar het persoonlijke Transferwise account van mijn partner. Mijn vraag is hoe ik dit verwerk in mijn boekhouding en later in de aangifte inkomstenbelasting. Er is dus een X bedrag wat ik dus wel ontvang, maar wat in dollars blijft en dus nooit door mijn euro-rekening heen gaat (de 50% voor mijn partner), waarmee ik zijn factuur voor de helft van de royalties betaal. Is het voor de Belastingdienst niet gek dat ik volgens dit bedrijf in Amerika een bepaald bedrag zou moeten hebben ontvangen maar dat ik volgens mijn euro boekhouding maar de helft heb ontvangen? En hoe verwerk ik de facturen die mijn partner in dollars stuurt in mijn boekhouding? Of zijn de facturen in dit geval overbodig?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zolang uit je administratie duidelijk is wat er gebeurt, zou dit geen probleem mogen zijn.

 

Als je geen btw afdraagt over royalties (even aangenomen dat het geld dat je binnenkrijgt 100% royalties is en je geen bijdrage rekent omdat jij bijvoorbeeld het administratieve werk doet), is een factuur strikt genomen zelfs niet nodig, al zou ik die wel aanhouden voor de overzichtelijkheid.

 

De dollar-euro-vraag durf ik niet te beantwoorden, al meen ik dat er in het verleden soortgelijke vragen op dit forum zijn gesteld, dus misschien dat je zelf nog even zou kunnen zoeken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk hanteer Ik altijd de koers van de Belastingdienst zelf. Je waardeert de dollar rekening dan aan het begin van elke maand tegen de dan geldende koers, evenals alle transacties in die maand. Aan het begin van de maand erop herwaardeer je weer en ga je verder met de koers van die maand. De verschillen boek je op valuta- of koersverschillen.

 

Je doet maar één keer per jaar aangifte inkomstenbelasting, dus heel theoretisch gesproken zou je het hele jaar de koers van januari kunnen gebruiken, als je maar zorgt dat het kloppend wordt gemaakt aan het eind van het jaar voor de aangifte.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
50 minuten geleden, prinsrachid zei:

Je doet maar één keer per jaar aangifte inkomstenbelasting, dus heel theoretisch gesproken zou je het hele jaar de koers van januari kunnen gebruiken, als je maar zorgt dat het kloppend wordt gemaakt aan het eind van het jaar voor de aangifte.

 

yups.. voor de jaarrekening of inkomstenbelasting aangifte wel.

 

De beste manier om koersverschillen te vermijden is proberen kosten in dollars te maken. Door met je partner af te spreken dat je het dollarbedrag 50/50 splitst loop je dus alleen koersrisico voor jou eigen 50%. En je partner voor zijn 50% naar ponden..

 

Fiscaal gezien hoef je koersverschillen pas als zodanig te verantwoorden als je ze realiseert. Dus zodra je de dollars omzet in Euro's zal als vanzelf een koersverschil ontstaan tussen het bedrag waarvoor je de dollars hebt ingeboekt en waarvoor je ze nu omwisselt. Als je maandelijks herwaardeert dan krijg je dus elke maand ook een (administratief) koersverschil voor het saldo dat op dat moment op de account staat.

 

Ik denk niet dat je de royalty bedragen kunt aanpassen als de dollar instort.. Als dat wel zo is dan kan het wel de moeite zijn om de dollarkoers goed te volgen en tijdig je royalty prijzen aan te passen. Maar als de royalties in dollars vaststaan is het mogelijk voldoende dat je in je administratie 1x per jaar de koersen aanpast.

 

Regelmatig je dollarkoersen bijwerken (bij grote ondernemingen waar ik voor gewerkt hebt gebeurde het minstens wekelijks en soms dagelijks) is vooral nuttig als je grote bedragen omzet in dollars maar bijna geen kosten in dollars hebt. of als je je prijzen elk moment kunt aanpassen aan de fluctuerende koers..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.