• 0

Merknaam uniek genoeg?

Hallo,

 

Ik heb een vraag betreft de merknaam die wij binnenkort willen hanteren. Ik heb online veel gezocht naar informatie maar ik heb geen sluitend antwoord kunnen vinden. 

 

Onze naam heeft iets weg van een andere speler in dezelfde industrie.

 

De volgende vergelijking komt in de buurt maar is een fictieve vergelijking:

 

Wij willen de merknaam "bonvago.com" hanteren (met .com in de naam). We zijn actief in de reisbranche. Lijkt dit te veel op Trivago? 

 

Ik hoor graag of iemand mij wijzer kan maken! 

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 2
7 uur geleden, Anton8 zei:

De volgende vergelijking komt in de buurt maar is een fictieve vergelijking: Bonvago vs Trivago

Als uw beoogde merknaam lijkt op het bovenstaande, dan zal het registreren wel lukken, maar ik denk dat u wel enige oppositie kunt verwachten. Het bezwaar zal niet zozeer tegen de schrijfwijze gericht zijn, maar tegen de spreekwijze (klank).
Niet bij voorbaat kansloos, maar ook niet bij voorbaat succesvol.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2

Ik heb een bureau voor naamcreatie gehad en vanuit die expertise zeg ik: Dit moet je niet willen.
Waarom zou je tegen Trivago aan gaan schurken en juridische procedures riskeren? 
Gewoon back to the drawing board en met iets unieks komen :smiling-face-with-sunglasses:
En staar je niet blind op een .com willen hebben - daar zitten zo gigantisch veel domeinclaimers op dat iets bedenken dat nog niet bestaat een grote uitdaging is. 
Als je dat per sé wilt is een bureau/expert inschakelen een goed idee, kijk dan bijvoorbeeld eens op www.namarama.nl.
Een andere oplossing om wel een .com te kunnen hebben is je url een combinatie maken van een pay-off en de naam, bijvoorbeeld letsgobonobo.com (stel dat je bedrijfsnaam Bonobo zou zijn :zany-face:) of wearebonobo.com of bonoboisthebest.com (enzovoorts, you get the picture...)

 

Link naar reactie
  • 1
13 uur geleden, Anton8 zei:

Onze naam heeft iets weg van een andere speler in dezelfde industrie.

 

Het is wel jouw keuze. Je bent dus niet verplicht om een naam te kiezen die iets weg heeft van...

 

Jij bent verantwoordelijk voor jouw keuze.

 

Als die andere speler meent dat jouw naam te veel weg heeft van zijn naam, wordt jij als ondernemer aangesproken.

 

Dan zul jij je keuze moeten verdedigen, mogelijk met hulp van dure advocaten.

 

Je kan dus ook nu al kiezen om een andere naam te bedenken, in plaats van met hulp van dit forum je risico's in te schatten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bonvago vs Trivago

Als beiden actief zijn in de reisbranche lijkt het mij dat er problemen zullen komen. 

Qua uitspraak liggen beide dicht bij elkaar. Er kan verwarring optreden. 

Trivago zal dit niet zonder slag of stoot accepteren. Mocht dit bij de rechter komen dan vermoed ik dan Bonvago het niet zal redden.

 

Persoonlijk zou ik er vanuit gaan dat er wel 'gezeik' gaat komen. Is het jou dat waard? 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL!

 

Er is een topic op dit forum waar je misschien wel wat aan hebt: Kordaat vs Kornuit bier

 

Daar staat heel veel in wat jou misschien helpt?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Besef wel dat het handelsnaamrecht en merkrecht al dateren van voor het internet. Al die tijd hadden ondernemers weinig manieren om vast te stellen of een naam al in gebruik was, behalve dan de gekende registers. Wij hebben de luxe dat we binnen een uurtje elke naam kunnen onderzoeken, met een relatief grote trefkans. Dan zijn alternatieven ook veel sneller te vinden.

 

Misschien niet zo makkelijk te bedenken. Maar het is wel een goeie oefening in vrije associatie. :partying-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een wijs besluit :winking-face:
Handig: Database met handelsnamen in de EU en daarbuiten: https://www.tmdn.org/tmview/#/tmview 

En ik weet niet wat jullie budget en ambities zijn, maar je kunt dus ook een expert inhuren die de creativiteit én ervaring heeft om snel tot iets te komen dat uniek, onderscheidend en krachtig genoeg is om de markt mee te veroveren. Zelf doen kán, maar is vaak tijdrovend en frustrerend. (Veel doodlopende paden, weinig overzicht in het hele plaatje van strategie naar merk naar een naam die 'puntig' genoeg is, met een naam op de proppen komen die zeggingskracht heeft, niet alles in één naam willen proppen maar keuzes maken, enz. enz. - het is echt een vak :smiling-face-with-sunglasses:)  Just saying...

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zelf doen geeft in het algemeen ook heel veel energie en voldoening bij succes. ;+)

 

Keerzijde is m.i. het gevaar van juridisch gedoe en dubbele kosten om welke reden dan ook.

 

Uniek heet beter (voldoende) onderscheidend vermogen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.