• 0

Geen margeregeling in bepaalde EU-landen?

Op bepaalde professionele marktplaatsen voor tweedehands goederen zie ik steeds meer aanbieders uit Oost-Europese landen, waarvan ik denk dat er een Nederlands bedrijf achter zit en hier geen goede reden voor is. De producten die ze verkopen komen namelijk veelal uit Nederland (en West-Europa) en is derhalve vreemd dat ze vanuit die landen verkopen en leveren. Nu heb ik het idee dat die vanuit dat land (deels) opereren om belasting te ontwijken. Ik heb het idee dat sommige landen geen margeregeling hebben. Voor degene die niet weet wat dit is: margeregeling is BTW betalen over de winst van een tweedehands product. Dit is interessant voor handelaren in tweedehands goederen, maar het is ook een oneerlijke situatie. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat men de producten zelfs vanuit Nederland levert, maar het geld ontvangt in het buitenland. Dan hoeven ze geen BTW te betalen.

 

Weet iemand of dit voorkomt en of dit ook daadwerkelijke in bepaalde landen binnen de EU geen margeregeling op tweedehands goederen bestaat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De omzetbelasting is voornamelijk een Europese aangelegenheid met zeer weinig mogelijkheden om hier vanaf te wijken. Voor zover ik weet is de margeregeling in de hele EU van kracht.

 

Maar heb je misschien daadwerkelijk voorbeelden hiervan? Om welke shops gaat het? Waarom zou het uitmaken dat ze geld uit het buitenland ontvangen? Waarom zou het oneerlijk zijn? Waaruit blijkt dat er geen BTW wordt afgedragen? En hoe weet je dat?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, kiezelsteen zei:

Ik heb het idee dat sommige landen geen margeregeling hebben.

De margeregeling voor gebruikte goederen, kunst, verzamelvoorwerpen en antiek werkt binnen de hele EU. U kunt dus binnen de EU goederen verkopen op dezelfde manier als u dat in Nederland doet.
 

7 uur geleden, kiezelsteen zei:

... margeregeling is BTW betalen over de winst van een tweedehands product. Dit is interessant voor handelaren in tweedehands goederen, maar het is ook een oneerlijke situatie.

Waarom zou dat oneerlijk zijn, tegenover wie of wat ?

 

7 uur geleden, kiezelsteen zei:

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat men de producten zelfs vanuit Nederland levert, maar het geld ontvangt in het buitenland. Dan hoeven ze geen BTW te betalen.

Afhankelijk waar de onderneming belastingplichtig is, wordt er altijd ergens in de EU btw betaald ... en dat is niet altijd gunstiger dan in Nederland. De btw-tarieven in de EU variëren van 18 tot 25%.

 

Verder ... het land waar een onderneming de verkoopopbrengsten op een bankrekening ontvangt, is niet per definitie het land waar de onderneming is gevestigd of belasting betaald. U moet dat los van elkaar zien. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, prinsrachid zei:

De omzetbelasting is voornamelijk een Europese aangelegenheid met zeer weinig mogelijkheden om hier vanaf te wijken. Voor zover ik weet is de margeregeling in de hele EU van kracht.

 

Maar heb je misschien daadwerkelijk voorbeelden hiervan? Om welke shops gaat het? Waarom zou het uitmaken dat ze geld uit het buitenland ontvangen? Waarom zou het oneerlijk zijn? Waaruit blijkt dat er geen BTW wordt afgedragen? En hoe weet je dat?

Dat is eigenlijk mijn vraag: Is de margeregeling in de gehele EU van kracht? Dat zou kunnen, maar lijkt me sterk. Dat de EU dit graag wil harmoniseren over alle lidstaten kan ik me voorstellen, maar er is ook verschil in BTW percentages, derhalve zou het ook mogelijk kunnen zijn dat er landen zijn die geen BTW heffen over tweedehands goederen. Zeker, omdat er over tweedehands goederen al BTW is geheven toen ze nieuw waren zou dit niet vreemd zijn. Daarnaast heeft nagenoeg elk land een compleet ander belastingsysteem. Als voorbeeld wordt in Nederland erfbelasting geheven terwijl dat in Duitsland tot 500.000 euro niet gebeurt. Omdat er zoveel verschillen zijn denk ik dat het goed mogelijk is dat de margeregeling anders kan zijn of niet bestaat in bepaalde lidstaten.

De oneerlijkheid zit hem in feit dat een bedrijf dat zich op de Nederlandse markt mengt en meer winst maakt dan de concurrent. Er gelden dan dus andere regels voor dat bedrijf.

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Cosara zei:

De margeregeling voor gebruikte goederen, kunst, verzamelvoorwerpen en antiek werkt binnen de hele EU. U kunt dus binnen de EU goederen verkopen op dezelfde manier als u dat in Nederland doet.
 

Waarom zou dat oneerlijk zijn, tegenover wie of wat ?

 

Afhankelijk waar de onderneming belastingplichtig is, wordt er altijd ergens in de EU btw betaald ... en dat is niet altijd gunstiger dan in Nederland. De btw-tarieven in de EU variëren van 18 tot 25%.

 

Verder ... het land waar een onderneming de verkoopopbrengsten op een bankrekening ontvangt, is niet per definitie het land waar de onderneming is gevestigd of belasting betaald. U moet dat los van elkaar zien. 

Als de margeregeling voor de gehele EU geldt dan moet er een andere reden zijn, maar ik twijfel nog steeds. Zeker omdat de belastingsystemen zo verschillen. Malta is toch ook een EU land?

Het is oneerlijk, omdat men meer winst maakt, maar zich wel op dezelfde markt begeeft. Als je geen margeregeling btw betaald kun je beter concurreren op prijs. Dat lijkt me toch oneerlijk.

Met die bankrekening bedoel ik eigenlijk dat men factureert vanuit het land waar men zogenaamd gevestigd is, maar de activiteiten zelf allemaal in Nederland plaatsvinden. Had ik even anders moeten formuleren.

 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Branko Collin zei:

Zou het voor een handelaar niet makkelijker zijn zich als privé-persoon voor te doen en zo het hele btw-'probleem' te ontwijken? Een Oost-Europese route lijkt me wat omslachtig.

De privé-persoon is bij uitstek de grootste concurrent van bedrijven die in bepaalde tweedehands goederen handelen. Er zijn uiteraard ook veel mensen actief als privé persoon die eigenlijk handelaar zijn. Die spreken dan vaak over hobby etc.. . Het is echter geen oplossing voor legitieme bedrijven die enorm veel tweedehands goederen verzetten.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, kiezelsteen zei:

Dat is eigenlijk mijn vraag

 

Nee, je kwam met stellingen en aannames. En je hebt geen enkele van mijn vragen beantwoord. Het is lastig om je initiële vraag te beantwoorden, als we niet kunnen controleren wat de daadwerkelijke onderliggende aannames zijn die we van je geacht worden voor waar aan te nemen. Probeer wat specifieker te zijn. Om welke shops gaat het? Waarom zou het uitmaken dat ze geld uit het buitenland ontvangen? Waarom zou het oneerlijk zijn? Waaruit blijkt dat er geen BTW wordt afgedragen? En hoe weet je dat?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.