• 0

onderwijs..ww..zzp..

Beste forumleden,

hoe moet ik met het volgende omgaan?

 

-gewerkt in het Voortgezet Onderwijs, drie dagen per week

-september en oktober vrijgesteld van werk

-november ww

-in het VSO staat dat werkgever toestemming gaat geven voor startperiode als dit gevraagd wordt door Uwv, en tot 1 mei geen activiteiten zal ontwikkelen om te begeleiden naar werk.

-Ik wil graag in aanmerking komen voor de startperiode. Ik wil als zzp-er op basisscholen als vakdocent Beeldend werken en portretten, zeegezichten en stillevens verkopen en in opdracht maken. 

-ik heb al werk op twee basisscholen, die willen me graag inhuren als zzp-er, voor bij elkaar maximaal anderhalve dag.  Dat start in september. 

-ik heb een website voor mijn portretten 

-ik wil graag snel activiteiten ontwikkelen om mij bekend te maken aan scholen voor projecten en lessen.

-ik wil graag snel activiteiten ontwikkelen om mijn portretten aan de man te brengen.

-ik sta niet ingeschreven bij de Kvk (10 jaar geleden wel)

 

Ik heb een soortgelijke vraag al een paar keer gezien hier, maar nog geen antwoord op precies mijn vragen.

Het is bijvoorbeeld anders omdat mijn oude werkgever verantwoordelijk is voor mijn reïntegratie omdat ik uit het onderwijs kom.

 

Omdat ik al werk voor anderhalve dag vanaf september..moet ik me toch al inschrijven bij de Kvk? 

De basisscholen willen me graag betalen dan moet ik daarom toch al ingeschreven staan? Maar dan heb ik toch geen recht meer op ww....?

Of wel, omdat ik een contract had voor drie dagen?

 

Moet ik dan de ww in gaan met de korting van uren? En kan ik dan niet meer in aanmerking komen voor de startperiode? 

Dit zou ik wel nodig hebben om de stap helemaal te kunnen maken.

 

In hoeverre bepaalt mijn oude werkgever mee?

 

En hoe werkt dit allemaal met de ww+, loonsuppletie etc....?

 

Bedankt voor de hulp! Ik zie door de bomen het bos niet meer!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Zeemeeuw, allereerst welkom op Higherlevel!

 

23 uur geleden, Zeemeeuw zei:

Moet ik dan de ww in gaan met de korting van uren? 

 

Dat is een optie als je nu al genoeg opdrachten hebt. De uren worden wel permanent gekort op je WW uitkering. Afhankelijk van de referentieperiode   bouw je mogelijk wel vrijstellingsuren op. maar die zijn - als je per 01-09 start - beperkt.

Ook is het krijgen/recht hebben op vrijstellingsuren niet zeker omdat de periode waarover die uren bepaald worden mogelijk niet loopt van 01-05 tot 1-11 (26 weken vóór ingang WW) maar van 01-03 tot 01-09 (2 weken vóór vrijstelling werkzaamheden) .

 

Heb je geen vrijstelingsuren dan worden de uren die als ondernemer maakt permanent gekort op je WW uitkering. En voor anderhalve dag werk heb je ook voorbereidingstijd, reistijd en administratieve uren: dus de korting kan meer zijn dan 12 uur. 

 

23 uur geleden, Zeemeeuw zei:

En kan ik dan niet meer in aanmerking komen voor de startperiode? 

Dit zou ik wel nodig hebben om de stap helemaal te kunnen maken.

 

Klopt, je komt dat niet meer in aanmerking voor de startersregeling.  Wil je daar gebruik van maken dan zul je tot 01-11 niet moeten ondernemen.  

 

13 uur geleden, Ondernemeneer zei:

Vaak zijn er overgangsregelingen voor startende ondernemers.

 

Er zijn geen overgangsregelingen. Er zijn 2 mogelijke opties om te starten met ondernemen binnen of met behoud van WW, en dat is nu net de vraag die Zeemeeuw stelt: welke van de 2 kan hij/zij  het beste kiezen de urenrkortingsegeling of de startersregeling 

 

13 uur geleden, Ondernemeneer zei:

Contact UWV

 

UWV geeft uitleg maar geen advies  en maatwerkafspraken maken over bijvoorbeeld vrijstellingsuren kan - als het al kan en mag - niet voor 1 november: pas dan gaat het WW recht in en wordt er een werkcoach benoemd.

 

13 uur geleden, Ondernemeneer zei:

Inschrijving KVK

 

Dat raad ik af : eerst moet de fundamentele keuze tussen vrijstellingsurenregeling of de startersregeling  gemaakt zijn. 

 

13 uur geleden, Ondernemeneer zei:

Ondernemen


Idem, maar dan nog belangrijker. Begin je eenmaal met ondernemen voordat je WW krijgt dan is er geen weg terug en kun je géén gebruik meer maken van de startersregeling

 

Conclusie en advies:

Bij genoeg werk en een vliegende start: zo snel mogelijk starten zonder startersregeling. Accepteren dat je door de kortingregeling een groot deel van je WW uitkering kwijtraakt (maar je krijgt wél weer recht op een  WW -uitkering als je onverhoopt je bedrijf weer volledig moet staken en je je uitschrijft bij de KvK:  je houd dus wel een vangnet voor als het echt niet lukt)

 

Bij enige twijfel: wachten tot 01-11 en dan gebruik maken van de WW  startersregeling . In de tussentijd mag je alleen voorbereidende werkzaamheden doen zoals een ondernemingsplan schrijven of een site maken, maar die site mag nog niet live! 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Leg deze vraag even voor aan het uwv. Vaak zijn er overgangsregelingen voor startende ondernemers. Verder heb je natuurlijk ook geen WW  meer nodig als je betalingen vanuit onderwijs instellingen krijgt. Meer info over dit proces via: https://www.uwv.nl/particulieren/eigen-bedrijf-starten/starten-vanuit-ww-uitkering/ik-wil-eigen-bedrijf-starten/index.aspx

 

Zou deze stappen zetten:

  1. Contact UWV
  2. Inschrijving KVK
  3. Ondernemen

 

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk bedankt Norbert Bakker en Ondernemeneer.

Ik probeer te zoeken naar uitwegen, maar die zijn er gewoon niet.

Het werken op die scholen start gewoon volgende week.

Ik kan het werken op die scholen niet uitstellen tot 1 november...dus dan moet de keuze wel zijn dat ik de uren laat korten. 

 

Ik heb nog wel vragen, omdat ik uit het onderwijs kom en de reïntegratie dus 'anders' werkt. De werkgever is verantwoordelijk, en geeft toestemming voor het Start-traject...

Dit is ook opgenomen in de VSO.  Is dat dan eigenlijk een 'wassen neus' geweest? Ik heb dit helaas niet kunnen overzien toen.

Of  is dit wel degelijk iets anders geregeld? En kan dit mogelijk toch van invloed zijn op deze kwestie?

Kan ik naar mijn werkgever gaan en vragen of ze willen 'bemiddelen', als ze dat ÜH kunnen.

 

In hoeverre heb ik nog iets aan de ww+, en loonsuppletie etc..ben ik die rechten ook allemaal definitief kwijt? Of gedeeltelijk?

Had ik dus een andere VSO moeten hebben eigenlijk? Als ik uit dienst  had moeten gaan per 1 september was het mogelijk geweest.  

 

Ik heb al 15  jaar een best wel slapende website in de lucht...

ik was vroeger kunstenaar en pianiste, voordat ik in loondienst kwam..onbetaald ben ik natuurlijk blijven studeren en schilderen..ik heb me toen uit laten schrijven bij de KvK en was niet meer actief als kunstenaar. 

 

Nogmaals bedankt,

Zeemeeuw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Zeemeeuw zei:

De werkgever is verantwoordelijk, en geeft toestemming voor het Start-traject...

Dit is ook opgenomen in de VSO.  Is dat dan eigenlijk een 'wassen neus' geweest?

 

Geen wassen neus, maar de spelregels van de startersregeling zijn dat je niet mag starten voor aanvang WW. Dát had de werkgever wellicht vooraf duidelijk(er) moeten toelichten

 

22 minuten geleden, Zeemeeuw zei:

Of  is dit wel degelijk iets anders geregeld? En kan dit mogelijk toch van invloed zijn op deze kwestie?

Kan ik naar mijn werkgever gaan en vragen of ze willen 'bemiddelen', als ze dat ÜH kunnen.

 

Ik zou dat zeker doen: niet geschoten is altijd mis. 

 

23 minuten geleden, Zeemeeuw zei:

In hoeverre heb ik nog iets aan de ww+, en loonsuppletie etc..ben ik die rechten ook allemaal definitief kwijt? Of gedeeltelijk?

 

Mijn kennis over deze specifieke regelingen in combinatie met startersregeling of urenkortingsregeling schiet helaas tekort. Gevoelsmatig denk ik dat je dan beter af bent met de startersregeling omdat je daar de suppletie volledig op krijgt, terwijl je met de urenkortingsregeling de kans loopt om helemaal geen WW meer te krijgen vanwege te veel uren, en je dan ook je suppletie kwijt raakt. Maar zeker weten doe ik dit niet: stel die vraag vooral aan de werkgever!

 

26 minuten geleden, Zeemeeuw zei:

Had ik dus een andere VSO moeten hebben eigenlijk? Als ik uit dienst  had moeten gaan per 1 september was het mogelijk geweest.  

 

Nee, een VSO kent altijd een wachttijd van minimaal 2 maanden; een andere variant is er niet of dan heb je helemaal geen WW rechten.  De VSO is dus goed, alleen zijn de gevolgen niet goed genoeg uitgelegd of niet goed genoeg duidelijk. 

 

Samenvattend: benader de school met de vraag hoe de suppletie werkt bij starters- en urenkortingsregeling (en bij urenkorting vooral wat er gebeurt als je geen WW meer krijgt). Bij enige twijfel: wachten tot 01-11 en gebruik maken van de startersregeling! 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.