• 0

Feedback bedrijfsplan piercing webwinkel

Dag mede-ondernemers,

 

Voordat ik m'n vraag stel zal ik mezelf kort voorstellen. Mijn naam is Eduard en ik heb 4 jaar gewerkt bij een webwinkelplatform en ben nu werkzaam bij een webwinkel bij mij in de buurt waar ik de marketing voor regel.

 

Ik wil graag wat feedback op mijn bedrijfsplan voor mijn piercing webwinkel. Op dit moment staat de basis van de webwinkel en volgende week ben ik bij mijn leverancier.

 

Het plan

Een piercingwebwinkel wat zich focust op de moderne tijd. Denk aan een website van deze tijd, snel bestellen (via WhatsApp, Instagram en Facebook bijvoorbeeld), een klantenservice wat snel reageert (wederom op alle social media kanalen en een chat op de site) en uiteindelijk uiteraard een app. Dat is iets wat er, voor mijn gevoel, nog ontbreekt in de piercingwereld.

 

Concurrentie

Ik heb gekeken naar de concurrentie en vrijwel alle websites zijn redelijk verouderd, traag en op het gebied van échte marketing zijn er maar 2/3 echte concurrenten. Onwijs veel reviews van de concurrenten doorgenomen en alle slechte (& goede) punten genoteerd. Veel van deze zaken ook al getackeld, veel moet er nog gebeuren.

 

Het doel

Het eerste worden waar de Nederlandse markt aan denkt wanneer het over piercings gaat. Iedereen die piercings heeft en op zoek is naar nieuwe piercings wil ik voorzien van de mooiste sieraden die momenteel helemaal trending zijn.

 

Mijn vragen

Wat vinden jullie van het plan? Wat zijn dingen waar ik aan moet denken bij het opzetten van het bedrijf? Zijn er dingen die er ontbreken?

 

Ik hoor graag feedback van jullie.

 

Groeten,

 

Eduard

van piercingwereld.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Eduard,

 

Leuk dat je bezig bent met een plan voor je (nieuwe) webshop! Er komen een aantal vragen en opmerkingen bij me op:

 

14 uur geleden, Eduardz zei:

Op dit moment staat de basis van de webwinkel en volgende week ben ik bij mijn leverancier.

Ga je gebruik maken van één leverancier? Is dat een (grote) leverancier die ook aan andere webshops in Nederland levert? Zijn er kansen om uniek assortiment aan te bieden, of zal jouw assortiment ook bij een concurrent verkrijgbaar zijn? Één leverancier maakt je erg afhankelijk en gebrek aan uniek assortiment biedt op dat vlak dan helaas geen onderscheidend vermogen.

 

14 uur geleden, Eduardz zei:

Het plan

Een piercingwebwinkel wat zich focust op de moderne tijd. Denk aan een website van deze tijd, snel bestellen (via WhatsApp, Instagram en Facebook bijvoorbeeld), een klantenservice wat snel reageert (wederom op alle social media kanalen en een chat op de site) en uiteindelijk uiteraard een app. Dat is iets wat er, voor mijn gevoel, nog ontbreekt in de piercingwereld.

Een website van deze tijd is naar mijn mening een hygiënefactor, maar blijkbaar in die branche al onderscheidend.

Snel kunnen bestellen via WA, FB en Instagram klinkt als een goed plan, heb je je al verdiept in wet- en regelgeving rondom een koopovereenkomst? Dat kan er via zo'n 'vluchtig' kanaal eerder bij in schieten dan via een checkout op een website (denk aan akkoord met Algemene Voorwaarden en informatievoorziening rondom herroepingsrecht).

Een korte reactietijd van de klantenservice is altijd goed, heb je ook de kennis in huis over alles rondom piercings? Ik kan me voorstellen dat je erg specifieke vragen kunt krijgen en dat bij dergelijke producten in/aan het lichaam vakkennis nodig is om verantwoord en goed advies te kunnen geven.

Waarom wil je 'uiteraard' een app? Het is een middel, geen doel. Welk doel zou een app kunnen dienen voor jouw bedrijf? Als bestellen al snel en eenvoudig via je website of social kanalen kan, wat voegt die app dan toe?

 

14 uur geleden, Eduardz zei:

Concurrentie

Ik heb gekeken naar de concurrentie en vrijwel alle websites zijn redelijk verouderd, traag en op het gebied van échte marketing zijn er maar 2/3 echte concurrenten. Onwijs veel reviews van de concurrenten doorgenomen en alle slechte (& goede) punten genoteerd. Veel van deze zaken ook al getackeld, veel moet er nog gebeuren.

Het klinkt goed dat je concurrentie (ver) achter lijkt te lopen. Heb je hun successen dan wel goed in kaart? Want ze hebben blijkbaar toch bestaansrecht. Wat versta je onder 'échte marketing'? Je zult er als marketeer genoeg ervaring mee hebben, maar heb je ook het budget om marketing-wise de strijd aan te gaan met ze?

 

14 uur geleden, Eduardz zei:

Het doel

Het eerste worden waar de Nederlandse markt aan denkt wanneer het over piercings gaat. Iedereen die piercings heeft en op zoek is naar nieuwe piercings wil ik voorzien van de mooiste sieraden die momenteel helemaal trending zijn.

Een mooi streven! Hoe ga jij ervoor zorgen dat je altijd als eerste op de hoogte bent van de trends? En die vervolgens ook als producten aan kunt bieden? Is die ene leverancier daar cruciaal voor?

 

 

Nog een aantal aanvullende vragen/opmerkingen die je misschien verder kunnen helpen:

- Wat is nou echt jouw onderscheidend vermogen t.o.v. je concurrentie? Heb je een groter of uniek assortiment, ben je goedkoper, lever je enorm goede service, of iets anders?

- Heb je ook de ambitie om kennis te delen over (trends rondom) piercings? Dat zou je kunnen helpen om echt een autoriteit te worden in je branche, bijvoorbeeld via blogs.

- Heb je nagedacht over nazorg (informatie en/of artikelen)? Een piercing zetten is één, maar deze vervolgens goed verzorgen is minstens zo belangrijk. Daar ligt in omzet vast een mooie kans.

- Suggestie: kun je (potentiële) klanten actief laten deelnemen bij je bedrijf? Ik kan me voorstellen dat je doelgroep het leuk vindt om ervaringen te delen, te laten zien welke piercings ze hebben, etc. Als je een community weet op te bouwen, bijv. met een forum, kan dat je helpen om bekender te worden en jouw beschreven doel te behalen.

 

Ik hoop dat je iets aan (een deel van) mijn vragen en opmerkingen hebt en ben benieuwd naar je vervolg!

Link naar reactie
  • 2

Je plan bevat slechts één stap (voorwaarde) om je doel te bereiken, voor mijn gevoel ontbreken daar nog wat stappen.

 

Er zit een paradox in je doel, aan de ene kant wil je top of mind zijn bij iedereen die aan piercings denkt, aan de andere kant wil je je specialiseren op 'mooi' en 'trendy'.

 

Als ik google op 'piercings', vallen me twee dingen op: 1) piercings.nl is nergens te vinden (hij bestaat wel, ik heb het gecheckt), en 2) de winkels die adverteren zijn niet dezelfde als de winkels die organisch hoog eindigen. Tenzij 'piercings' geen goed zoekwoord is (ik heb nul verstand van het product) lijkt deze waarnemingen erop te wijzen dat in het bereik van SEO wel wat winst te halen is.

 

Wat is het doel van de app?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hi Eduard,

 

Het begint allemaal met een doel en die heb je geformuleerd:

Quote

Het doel

Het eerste worden waar de Nederlandse markt aan denkt wanneer het over piercings gaat. Iedereen die piercings heeft en op zoek is naar nieuwe piercings wil ik voorzien van de mooiste sieraden die momenteel helemaal trending zijn.

 

Daarnaast lees ik dat je een website hebt gemaakt en hier komt het interessanten stuk om na mijn idee over na te denken.

Heb jij zelf bepaald dat een webshop het beste medium is om je doel te behalen of heb je dat gebaseerd op cijfers?

Deze keuze zou ik namelijk bepalen op basis van je doelgroep.

 

Ik heb totaal geen verstand van piercings maar ik zou me vragen stellen zoals:

- 1 op de hoeveel mensen heeft eigelijk een piercing

- 1 op de hoeveel wil misschien een piercing

- hoe vaak koopt iemand gemiddeld na dat ze een piercing hebben laten zetten eigelijk een nieuwe

- waar kopen ze deze piercing

- is het een impuls aankoop of nemen mensen echt hun tijd er voor?

- etc.

 

Na mijn idee kun je namelijk als je een goed beeld hebt van wie is je doelgroep bepalen wat de beste manier is je product te verkopen.

Een voorbeeld van gegevens over je doelgroep die je helpen:

Stel jouw doelgroep waar je op focused zijn vrouwen tussen de 18-24 jaar met een smartphone en middel tot hoog salaris zitten op hockey, wonen in de randstad en besteden x tijd aan social media.

 

Onthou bovenstaande is maar een voorbeeld, maar op basis van dit soort info kun je misschien wel zeggen:

Deze doelgroep draag voornamelijk navelpiercings en zitten veel van hun tijd op tik tok dussss:

Misschien moeten we ons voor nu beperken tot reclame op tik top zorgen voor een perfecte landing page waarmee ze binnen 2 sec het product kunnen bestellen.

 

Misschien heb je er wat aan misschien ook niet.

 

Succes!

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.