• 0

Digitaal product weggeven en winstberekening

Beste mensen,

 

Meestal vind ik het antwoord op mijn vragen wel hier op dit onvoltroffen forum, maar deze vraag ga ik maar eens zelf stellen :)

 

Er is van mijn boek een luisterboek gemaakt dat ik zelf uitgeef (het gewone boek wordt door een uitgever uitgebracht). Dat luisterboek gaat 14,95 kosten in de boekhandel.  

 

Nu wil ik een maand lang het luisterboek weggeven bij aankoop van het papieren boek. 

 

Ik heb inmiddels begrepen dat voor "weggevers" onder de 15 euro ex btw, ik met de btw verder geen rekening hoef te houden.

 

Maar hoe zit het nu met de kosten voor dit boek? Als ik het boek bij iemand anders zou moeten inkopen  voor ik het weggeef, dan snap ik dat ik 14,95 per boek aan kosten in mindering kan brengen op mijn winst. 

 

Maar nu maak ik het boek zelf, en kopieren van het bestand kost mij niets tot weinig. Kan ik desalniettemin de consumenten-verkoopprijs als kosten opvoeren? Het zijn immers wel inkomsten die ik 'misloop' door het boek weg te geven.

 

Hoor graag jullie antwoorden!

 

Marije

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
41 minuten geleden, Marije vd B zei:

Er is van mijn boek een luisterboek gemaakt dat ik zelf uitgeef (het gewone boek wordt door een uitgever uitgebracht). Dat luisterboek gaat 14,95 kosten in de boekhandel. 

Nu wil ik een maand lang het luisterboek weggeven bij aankoop van het papieren boek. 

Is je uitgever het daarmee eens ... zijn daar afspraken over gemaakt ?

 

42 minuten geleden, Marije vd B zei:

Maar nu maak ik het boek zelf, en kopieren van het bestand kost mij niets tot weinig. Kan ik desalniettemin de consumenten-verkoopprijs als kosten opvoeren? Het zijn immers wel inkomsten die ik 'misloop' door het boek weg te geven.

Als het niets kost, wat valt er dan op te voeren ?

Misschien doe je de boekhouding zelf en wil je de besparing van een boekhouder ook als kosten opvoeren. Het zijn immers wel de inkomsten die je 'misloopt' door de boekhouding zelf te doen, waardoor je minder tijd over hebt voor activiteiten die wel geld opleveren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Marije vd B zei:

Maar nu maak ik het boek zelf, en kopieren van het bestand kost mij niets tot weinig. Kan ik desalniettemin de consumenten-verkoopprijs als kosten opvoeren? Het zijn immers wel inkomsten die ik 'misloop' door het boek weg te geven.

 

Nee fictieve kosten opvoeren kan niet. Als je het e-boek wel verkocht wordt dan heb je ook gewoon 14,95 winst omdat je geen kosten hebt.. Zo werkt dat in een eenmanszaak..
Toen je het boek aan het schrijven was had je misschien wat kosten maar geen omzet, dus maakte je nauwelijks winst en betaalde bijna geen belasting (als je geen andere opbrengsten had) .
Nu het boek is uitgebracht hebt je lage kosten en hoge omzet en dus veel winst..
Maar als je het e-boek weggeeft dan heb je geen omzet, dus ook geen winst en betaal je ook geen belasting daarover, dus dan ineens die gemiste omzet ook nog als kosten opvoeren is dubbelop.. De werkelijke kosten die je maakt (kosten waar je een factuur voor krijgt van een leverancier) om het boek te maken of te verspreiden mag je opvoeren..

 

 

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Cosara zei:

Is je uitgever het daarmee eens ... zijn daar afspraken over gemaakt ?

 

Als het niets kost, wat valt er dan op te voeren ?

Misschien doe je de boekhouding zelf en wil je de besparing van een boekhouder ook als kosten opvoeren. Het zijn immers wel de inkomsten die je 'misloopt' door de boekhouding zelf te doen, waardoor je minder tijd over hebt voor activiteiten die wel geld opleveren.

Ja, dit ben ik met de uitgever overeen gekomen hoor!

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Roel J zei:

 

Nee fictieve kosten opvoeren kan niet. Als je het e-boek wel verkocht wordt dan heb je ook gewoon 14,95 winst omdat je geen kosten hebt.. Zo werkt dat in een eenmanszaak..
Toen je het bek aan het schrijven was had je misschien wat kosten maar geen omzet, dus maakte je nauwelijks winst en betaalde bijna geen belasting (als je geen andere opbrengsten had) .
Nu het boek is uitgebracht hebt je lage kosten en hoge omzet en dus veel winst..
Maar als je het e-boek weggeeft dan heb je geen omzet, dus ook geen winst en betaal je ook geen belasting daarover, dus dan ineens die gemiste omzet ook nog als kosten opvoeren is dubbelop.. De werkelijke kosten die je maakt (kosten waar je een factuur voor krijgt van een leverancier) om het boek te maken of te verspreiden mag je opvoeren..

 

 

 

Dank je wel, Roel, glashelder en nu ik het zo lees een open deur :)) Dank je wel. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.